شهر ۲ هزارساله فیروزآباد فارس با وجود ۱۰۷ اثر تاریخی ملی و ۵ اثر ثبت جهانی که سالها پایتخت ملی دست بافت های داری معرفی شده موزه ندارد.

فیروزاباد شهر دو هزار ساله‌ تاریخی، موزه ندارد

به گزارش  قدس آنلاین،  موزه به‌عنوان نمایشگاهی از داشته‌های تاریخی، فرهنگی، هویتی و ادبی هر ملتی، اهمیت به‌سزایی در ترسیم چهره ملی و بین‌المللی آن ملت و معرفی هویت آبا و اجدادی آن‌ها داشته و می‌توان از موزه به‌عنوان دریچه‌ای رو به چشم‌انداز توسعه گردشگری فرهنگی یاد کرد.

در شهرستان فیروزآباد که آثار تاریخی با سابقه بیش از ۲ هزارساله موجود است و همواره شاهد کشف زیرخاکی و اشیای ارزشمند از جای‌جای این خطه باستانی هستیم، موزه و محلی برای نگهداری این آثار قابل‌توجه وجود ندارد و آثار کشف‌شده از این شهر تاریخی اغلب به سایر موزه‌ها منتقل می‌شود.

تابه‌حال به‌کرات از ساخت موزه و اختصاص محلی برای نگهداری آثار ارزشمند این شهر صحبت شده اما هیچ‌یک از وعده‌ها تابه‌حال عملی نشده و شهر بیش از  دو هزارساله فیروزآباد با وجود ۵ اثر باستانی ثبت جهانی و ۱۰۷ اثر ثبت ملی که سالها عنوان شهر ملی دست بافته های داری معرفی شده همچنان موزه ندارد.

موزه‌ به‌مثابه حافظه شهر است که این حافظه موجب افزایش دل‌بستگی به محیط زندگی نیز خواهد شد.

 در حال حاضر فیروزآباد هم نیاز به شناسنامه‌ای دارد که در آن هویت شهر و گذشته‌اش به مردم یادآوری شود تا رضایت مردم از زندگی در شهر افزایش یابد.

موزه‌داری یکی از موارد اشتغالزا و سودآور در حوزه گردشگری است که با توجه به تعداد گردشگرانی که به فیروزآباد وارد می‌شوند، نقش به‌سزایی در توسعه گردشگری خواهد داشت.

فیروزاباد شهر دو هزار ساله‌ تاریخی، موزه ندارد

فیروزآباد پرجاذبه ترین شهرستانهای کشور

درنا شهبازی  اظهار داشت: شهرستان فیروزآباد با ۱۰۷ اثر تاریخی ثبت ملی و ۵ اثر تاریخی ثبت جهانی حدود نیمی از آثار ثبت جهانی استان فارس را در خود نهفته است.

وی افزود: به دلیل آب و هوای خوش و معتدل این شهرستان بیش از ۹۰ جاذبه گردشگری طبیعی شناسایی و ثبت شده که به جرات میتوان گفت این شهرستان یکی از پرجاذبه ترین شهرستانهای کشور است.

وی بیان داشت: این شهریتان عنوان شهر ملی دستبافته های داری عشایری را به خود اختصاص داده و در واقع مجموعه کامل آیتم های گردشگری را دارا می‌باشد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فیروزآباد ادامه داد: تعداد کشفیات بسیاری از سنگ و سفال در این منطقه تاریخی موجود است که می طلبد برای احداث موزه و مکان امن این کشفیان اقدام شود.

شهبازی گفت: احداث موزه هم در سفر خرداد ماه سال پیش توسط استاندار فارس و هم در ایام نوروز در بازدید معاون  گردشگری و امور زائرین استانداری فارس مطرح شد که امید است به زودی کلنگ احداث موزه در فیروزآباد به زمین زده شود.

فیروزاباد شهر دو هزار ساله‌ تاریخی، موزه ندارد

فیروزآباد پر جاذبه، چشم انتظار احداث موزه و عملی شدن شعار استاندار

در سفر سال پیش استاندار فارس به شهرستان فیروزاباد که در خرداد ماه اتفاق افتاد، احداث موزه توسط شخص استاندار به دلیل شهر تاریخی و قدمت دو هزار ساله این شهر مطرح شد که متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته که جا دارد در این خصوص توسط مسئولان استانی و شهرستانی تدبیر اندیشیده و اعتباری جهت احداث و افتتاح موزه تخصیص داده شود.

 فیروزآباد دارای ظرفیت‌های فراوانی در زمینه جذب گردشگر است اما تا کنون مورد توجه قرار نگرفته و این در حالی است که ایجاد موزه در این شهرستان موجب ارتقای سطح فرهنگ و دانش مردم خواهد شد.

به این ترتیب از آنجا که احداث موزه مورد قبول اداره میراث و سایر دلسوزان این امر است دلیلی برای تعلل در اجرا پروژه وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.