معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: باید در حوزه توزیع برق ظرفیت لازم و ذخیره سازها ایجاد شود، شرایط تبادل انرژی مهیا شود که تقاطع این دو منحنی نقطه بهینه ای را به ما خواهد داد که باید در آن شرایط بالادست را مورد تحلیل قرار دهیم.

 باید در حوزه توزیع برق ظرفیت لازم و ذخیره سازها ایجاد شود

به گزارش قدس خراسان، حمیدرضا پیرپیران روز چهارشنبه در بیست و هفتمین همایش بین المللی شبکه های توزیع برق کشور که به میزبانی شرکت توزیع برق مشهد برگزار شد، اظهار کرد: هوشمندسازی صنعت برق برنامه ویژه صنعت برق کشور است و این موضوع در اولویت و در قالب پیاده سازی (تحول فناورانه و استفاده از فناوری) قرار دارد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر افزود: تاکنون طرح هوشمندسازی شبکه برق در کشورهای اروپایی به ۶۵ درصد رسیده است، ایران نیز در این بخش پیشرفت خوبی داشته و در میانه راه و بحث دوم آن قرار دارد.

وی در تشریح مقاله خود با عنوان "تحول فناورانه و تاثیر آن بر بخش و جایگاه توزیع" بیان کرد: دنیا به سمت "تری دی" و استفاده از انرژی با کربن کمیاب یا کربن صفر و استفاده گسترده از آن در صنعت برق حرکت کرده است که در صورت تحقق آن مصرف کننده فقط محلی است که کنتور نصب شده باشد.

پیرپیران گفت: هوشمندسازی تا سال ۲۰۲۰ روند کندی را در دنیا طی کرد اما در دهه ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ تحول ویژه ای در حوزه هوشمندسازی انجام گرفته و دنیا به سمت اجرای تری دی با نگاه هوشمندسازی حرکت کرده است.

معاون هماهنگی توزیع توانیر ادامه داد: در این راستا شبکه توزیع برق باید انعطاف پذیر باشد، این شبکه دیگر مصرف کننده نخواهد بود بلکه این شبکه به مرکزی برای محلی برای تبادل انرژی و اطلاعات تبدیل می شود و دیگر تصمیم گیریها سنتی نخواهد بود.

وی تاکید کرد: باید در حوزه توزیع برق ظرفیت لازم و ذخیره سازها ایجاد شود، شرایط تبادل انرژی مهیا شود که تقاطع این دو منحنی نقطه بهینه ای را به ما خواهد داد که باید در آن شرایط بالادست را مورد تحلیل قرار دهیم.

پیرپیران بیان کرد: ادامه روند هوشمندسازی شبکه توزیع در کشور می طلبد که تغییرات جدی در حوزه منابع انسانی ایجاد شود، زیرا دیگر به مهندسین سیستم، سازه و شبکه در شرکتهای توزیع برق کشور نیاز است تا مدیریت شبکه و کنترل آن را برعهده بگیرند.

معاون هماهنگی توزیع توانیر خاطر نشان کرد: شبکه توزیع برق در کشور در مقایسه با بخش توزیع برق دنیا عقب ماندگی ندارد و از شرایط خوبی در حوزه پیشرفت فناوری و دانش برخوردار است اما تلاش بیشتری از سوی کارشناسان و متخصصین صنعت برق کشور در اجرای هوشمندسازی شبکه را می طلبد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.