«آب» یکی از پرتکرارترین واژه‌های این روزهای کشور است. براساس آمارها میزان پرشدگی سدهای کشور به ۶۵ درصد رسیده و خبر از بهبود اوضاع منابع تأمین آب می‌دهد، با این‌حال و براساس تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایر

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با قدس: مدیران اعتقادی به بحران آب ندارند

گزارش‌ها و داده‌های آب کشور بیانگر آن است که حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا شانزدهم اردیبهشت‌ماه ۳۰ میلیارد و ۱۷۰ میلیون مترمکعب بوده است، درحالی‌که سال گذشته و در همین بازه زمانی حجم آب ورودی به سدهای کشور ۲۳ میلیارد و ۵۴۰ میلیون مترمکعب بوده که حاکی از رشد ۲۸ درصدی است. اما در برخی مناطق کشور شاهد کاهش ورودی آب سدها هستیم. به عنوان مثال، سد دوستی خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۳ درصد کاهش داشته است. 
دکتر حجت‌ میان‌آبادی پژوهشگر دیپلماسی آب و استادیار دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگارما، با اشاره به بی‌اطلاعی کارشناسان از برنامه‌های مدیریت منابع آبی نسبت به جلوگیری از بروز بحران آب با اشاره به مدیریت شهری پرمصرف در حوزه آبی به‌خصوص در استان‌های کم آب گفت: نحوه مدیریت شهرهایی که خطر کم آبی آن‌ها را تهدید می‌کند به‌گونه‎ای است که طوری وانمود می‌کنند که انگار مشکل منابع آبی وجود ندارد. این استادیار دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد رسانه‌ها باید مطالبه مدیریت راهبردی صحیح منابع آبی کلانشهرها را در دستور کار خود بگذارند و مسئولان گذشته و حال منابع آبی کشور را دعوت به پاسخ‌گویی کنند. 
این استاد دانشگاه با اشاره به برخی مدیران که در سال‌های گذشته ترک فعل انجام داده‌اند، گفت: باید این افراد مورد بازخواست قرار بگیرند و در برابر کم‌کاری‌های خود پاسخگو باشند؛ چراکه عدم‌مطالبه از آن‌ها سبب شده برخی به جای جوابگو بودن نقش اپوزیسیون را بازی کنند و خودشان را طلبکار جا بزنند. 
میان‌آبادی، با اشاره به نقش مسئله مدیریت شهری گفت: مدیران حوزه آب کشور همواره از دغدغه رفع کم آبی و جلوگیری از رشد آن صحبت می‌کنند، اما اینکه در دشت‌های کم‌آب و در معرض خطر، کارخانه فولاد و صنایع آب‌بر تأسیس می‌شود بسیار تعجب‌آور است. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، ساخت بناهای تفریحی است که ارتباط مستقیم با آب دارند. دریاچه‌های مصنوعی و پارک‌های آبی بزرگ با مصارف بالای منابع آبی، خود نشان‌دهنده این است که شاید مسئولان هنوز به موضوع مدیریت منابع آب اعتقاد پیدا نکرده‌اند.  
این استادیار دانشگاه تربیت مدرس در پایان با اشاره به اینکه مدیریت منابع آبی در ظاهر تبدیل به دغدغه مدیران شده است، گفت: عملکرد مدیران در این زمینه مبهم است. وی با اشاره به تلاش برخی گروه‌ها برای بزرگ کردن مشکلات آبی گفت: این گروه نیز دغدغه مدیریت آب کشور را ندارند و در پس صحنه‌گردانی آن‌ها شاهد سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های انتقال آب و اعتبارهای میلیارد دلاری هستیم . 
میان‌آبادی تأکید کرد: اولویت رسانه‌ها باید دعوت از مدیران و تشریح برنامه‌های آن‌ها برای مدیریت منابع آبی کشور باشد؛ زیرا ظاهراً همه چیز مرتب است اما ریخت و پاش‌های آبی ادامه دارد و این یعنی آیندگان متحمل هزینه‌های سنگین مشکلات بی‌برنامگی در زمینه زیست‌محیطی خواهند شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.