الان کار به جایی رسیده که داور جوان بدون کوچکترین واهمه ای برای خود در استوری، پست و توئیت خود مسائل داوری را آنالیز می کند،میزان انتقادپذیری به پائین ترین حد ممکن رسیده، همین عوامل دست به دست یگدیگر داده تا اینگونه فضای متشنج شود.

مسعود مرادی در گفت‌وگو با قدس: فضای مجازی بلای جان داوری ایران شده/داوران ما از رقابت با یکدیگر می‌ترسند

به گزارش قدس آنلاین،اعتراض به نحوه عملکرد داوران شاغل در لیگ بیست و دوم یکی از جنجالی ترین اتفاقات این دوره رقابت های لیگ برتر بود، به شکلی که هر هفته برخی باشگاه ها اقدام به بیانیه نویسی علیه کمیته داوران می کردند تا شاید گوش شنوایی صدای اعتراض آنها را بشنود.

علی رغم بی تفاوتی مسوولان دپارتمان و کمیته داوران فدراسیون فوتبال منتقدان و کارشناسان این حوزه با پذیرش برخی اشتباهان تاثیرگذار داوران در مدل قضاوت خود به مدیران فدراسیون فوتبال هشدار دادند راه چاره ای برای پایان دادن به این معضل پیدا کند تا فاجعه ای بزرگ رخ نداده است. مسعود مرادی داور بازنشسته فوتبال ایران که در حال حاضر به عنوان ناظر رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا بازی های مختلفی را به عنوان ناظر تماشا کرده است با تاکید بر این موضوع می گوید: تا دیر نشده فدراسیون فوتبال باید برای خروج از این معضلات فکری اساسی کند در غیر این صورت معلوم نیست چه اتفاقاتی در لیگ آینده رخ دهد.

* حالا که لیگ برتر و جام حذفی تمام شده، می توان عملکرد داوری ایران را به درستی مورد قضاوت قرار داد، آیا به نظر شما داوران در فوتبال ایران عملکرد قانع کننده ای داشتند؟

- باید بپذیریم که در لیگ بیست و دوم فشار بیش از اندازه به داوران فوتبال ایران وارد شد، اما فراز و نشیب هم در امر قضاوت بسیار زیاد بود، علی رغم اینکه داوران ما توانمندی فراوانی در قضاوت دارند اما بروز برخی اتفاقات باعث شد این توانمندی در سایه قرار بگیرد که به اعتقاد من این ماجرا وقتی پر رنگ تر شد که عدم حرفه ای گری از سوی برخی داوران در برابر بخش قابل توجهی از اعضای کادرفنی تیم های حاضر در مسابقات عیان شد.

شاید برخی داوران مرتکب اشتباه شدند و برخی از این اشتباهات در نتایج بازی ها تاثیرگذار بود اما باید به این نکته نیز اشاره کنیم که برخی نیمکت ها نیز به شکل غیر حرفه ای رفتار کردند تا فوتبال ایران به این وضعیت گرفتار شود، با این وجود من معتقدم داوری در ایران در لیگی که گذشت در حد خوب نبود بلکه این مدل عملکرد نشان می دهد داوری ما در حد متوسط ظاهر شده و این برای کشوری که ادعا دارد باید بهترین جایگاه در آسیا را داشته باشد، قابل قبول نیست.

*علت اینکه داوری در فوتبال ایران در حد قابل قبول ظاهر نشده به تغییر نسل برمی گردد یا اینکه عملکرد ضعیف داوران مسبب بروز این چالش شده است؟

طبیعی است که باید بپذیریم نسل داوری در ایران تغییر یافته اما این به این معنا نیست که ما پسرفت کنیم، بلکه باید تجربیات موفق خودمان را به داوران جوان انتقال دهیم که بتوانند عالی ترین سطوح را به دست آورند اما عدم حمایت و پشتیبانی لازم باعث شد امروز ما تنها یک تعداد داوری متوسط و معمولی داشته باشیم در حالی که ما بهترین نسل داوری را در اختیار داشتیم اما حالا از آن نسل تنها یک خاطره باقی مانده است. 

*یعنی در میان داورانی که هم اکنون مشغول قضاوت هستند، جایگزینی برای علیرضا فغانی نداریم؟

حقیقت امر باید بگویم به هیچ وجه،متاسفانه فرقی بین داوران الیت ما و داوران که در لیگ برتر قضاوت می کنند وجود ندارد، ما در حال حاضر یک تعداد داور متوسط داریم که این یعنی آغاز یک بحران جدی و اگر به آن توجه نشود، روز به روز در این حوزه پسرفت می کنیم.حلقه مفقوده داوری فوتبال ایران این است که ما مدیریت و آینده نگری نداریم. انتقادهای من به معنای زیر پا گذاشتن جایگاه داوری نیست، من قصد تخریب و نابود کردن سیستم داوری ایران را ندارم اما باید واقعیت را بپذیریم که عملکرد خوبی نداشتیم و در مدیریت ضعیف بودیم.

* البته باید به این نکته اشاره کنیم که برخی داوران در عملکرد خود این نقص را تشدید کردند.

صد در صد، متاسفم که این جمله را می گویم اما خواسته یا ناخواسته داوران ما خودشان باعث و بانی اتفاقات موجود هستند، یک داور وقتی می تواند از خودش به خوبی مراقبت کند که اصول حرفه ای گری را به درستی رعایت کند اما به نظرم از روزی که پای داوران ما به فضای مجازی باز شد مشکلات و بدبختی ها آغاز شد، از روزی که حرمت ها در داوری فوتبال ایران از بین رفت دیگر نمی توانیم ادعا کنیم که در داوری آسیا حرف اول و آخر را ما می زنیم.

* یعنی اعتقاد دارید بخش عمده ای از مشکلات داوری ایران به فعالیت آنها در فضای مجازی مرتبط است؟

شک نکنید که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بلای جان داوران ما شدند، البته تاکید می کنم که این موضوع شامل همه افراد درگیر با حوزه داوری نمی شود اما فعالیت یک عده باعث شده سایرین نیز با مشکل مواجه شوند، در دوره ما کجا مرسوم بود یک داور برای فلان مجری تلویزیونی ویس بفرستد، خیلی راحت حرف بزند و جواب انتقادها را بدهد، اما الان کار به جایی رسیده که داور جوان بدون کوچکترین واهمه ای برای خود در استوری، پست و توئیت خود مسائل داوری را آنالیز می کند،میزان انتقادپذیری به پائین ترین حد ممکن رسیده، همین عوامل دست به دست یگدیگر داده تا اینگونه فضای داوری ایران متشنج شود.

* طبیعتا در این مرحله نظارت کافی می توانست مانع از تشدید فضای کنونی شود، اما ما هیچ واکنشی از سوی کمیته داوران در این فرایند نمی بینیم، به همین دلیل داوران بدون کوچکترین چالشی به رفتار اشتباه خود ادامه می دهد؟

کاملا قبول دارم،عملکرد ضعیف دوستان در دپارتمان و کمیته مسبب این وضعیت شده است، تعریف مقوله داوری در ایران یا سایر کشورها تفاوت دارد،در دنیای امروز داور حق اظهارنظر، مصاحبه و فعالیت در شبکه های اجتماعی را ندارد اما در کشور ما داور بدون کوچکترین دغدغه ای همه این رفتار را مرتکب می شود، تازه اگر کسی به برخی داوران نقد کوچکی نیز داشته باشد بدون رعایت جایگاه و کسوت چنان به او حمله می کنند که منتقدان دیگر حتی جرات نمی کنند که به داوران گوشزد کنند که این رفتار اشتباه است باید بپذیریم که داوری تنها داشتن آمادگی بدنی نیست، بلکه باید فکری آزاد و بدون دغدغه داشته باشیم اتا بتوانیم قضاوتی عادلانه و عاری از اشتباه رقم بزنیم به نظر شما ما در برهه کنونی چنینی شرایطی را داریم؟

*نکته عجیب اینجاست که با وجود مممنوعیت ها و محدودیت های در نظر گرفتن در قوانین ، کمیته و دپارتمان بدون مشکلی از کنار این موضوع عبور می کند تا داوران به صلاحدید خود رفتار کنند؟

احترام به قوانین اصل اول است که متاسفانه این مورد رعایت نمی شود، مشکل چه زمانی تشدید می شود، وقتی که تعداد داوران در فوتبال ایران زیاد می شود، شما نگاه کنید در لیگی که تمام شد چرا فدراسیون نتوانست داوران خود را به درستی کنترل کند؟ چون میزان و تعداد داوران در لیگ برتر و رقابت های دسته یک بیش از اندازه زیاد بود، وقتی تعداد داوران شاغل در لیگ برتر و لیگ یک افزایش پیدا می کنند نمی توانید به درستی مدیریت کند، پس هر کسی هر طور دلش بخواهد عمل می کند، که خوشبختانه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال قوانین را اصلاح کرده و بناست از لیگ آتی چه در لیگ برتر، چه لیگ یک تعداد داوران به شکل قابل توجهی کاهش یابد تا به درستی روی عملکرد داوران نظارت به عمل آید.

* راهکار از بین بردن این فضای نگران کننده را چه می دانید؟

باید کمیته داوران و دپارتمان داوران جدیت به خرج دهند، در غیر این صورت این وضعیت نه تنها از بین نخواهد رفت بلکه ماجرا غم انگیز تر هم خواهد شد، رفتار بد و غیر حرفه ای بد است چه از طرف بازیکن، چه مربی چه داور! پس باید با قاطعیت رفتار کنیم که کسی مرتکب این رفتار نشود، من قصد قلع و قمع جامعه داوری را ندارم اما باید بپذیریم که داور حق اشتباه ندارد اگر هم مرتکب اشتباه شد باید با برخوردی سخت سایرین را نگران کنیم که اگر چنین رفتاری مرتکب شدند قانون به آنها رحم نخواهد کرد.

* دقیقا رفتاری که کمک داور چهارم دیدار فینال جام حذفی انجام داد و بخش عمده ای از کارشناسان و منتقدان خواستار برخورد جدی فدراسیون با این ماجرای زشت شدند؟

من درباره حواشی این بازی عجیب و غریب در تلویزیون هم به صراحت حرف زدم اما دوباره هم تکرار می کنم که با برخی رفتارها حسن نیت از ما سلب می شود،این گونه رفتارها به سود جامعه داوری نیست، شاید در ظاهر عده ای بگویند داور هم مثل یک انسان حق شادی دارد اما این با اصل ماجرا کاملا مغایرت دارد، شما وقتی داور یک بازی هستی نمی توانید بعد از پایان بازی موبایل به دست با اعضای کادرفنی آن تیم در جشن قهرمانی عکس بگیرید. این رفتار ابتدا این شائبه را به وجود می آورد که ما به واسطه علاقه به تیم قهرمان در مدل قضاوتمان درست رفتار نکردیم از طرفی به هواداران تیم بازنده اجاره می دهید که هر مدل شائبه راست یا دروغ را به تیم داوری نسبت دهند، این سلسله اتفاقات باعث می شود جامعه داوری تشعیف شود.

من واقعا نگرانم،اگر جلوی این رفتارها که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد گرفته نشود، بحران های بزرگتری در کمین ماست،واقعا کجای دنیا دیده اید بازیکن ذخیره یک تیم جلوی داور چهارم یک بازی را بگیرد که آقای داور به سمت مربی تیمش حمله نکند، متاسفانه ما در دوره اخیر رقابت های لیگ برتر رفتارها و اتفاقاتی را مشاهده کردیم که حتی در فیم های قدیمی هم شبیه آن را ندیده بودیم، این وضعیت یعنی به صدا در آمدن آژیر خطر و باید به شدت نگران آینده باشیم.

*و چه راهکاری برای جلوگیری از وقوع این اشتباهات و اتفاقات پیشنهاد می کنید؟ 

داور برای یک قضاوت ایده آل باید تمرکز کافی داشته باشد، وقتی داور تمرکز ندارد هر اشتباهی از جانب او امکان پذیر است، باید داوران چهارم در کنار زمین قاطعانه رفتار کنند، فدراسیون و ارکان قضایی فوتبال هم باید از داوران ما حمایت کنند، داوران ما باید این نکته را به درستی بیاموزند که قدرت برتر دست آنهاست، نه اینکه آنها هم در پاسخ فریاد باید فریاد بلندتر سر دهند، اگر  این رفتار را از داوران خواستیم قطعا مشکلات داوری کمتر خواهد شد اما در غیر این صورت نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی کند بلکه بیشتر هم خواهد شد. از طرفی دیگر فدراسیون فوتبال، دپارتمان و کمیته داوران باید به دنبال از بین بردن فاصله میان داوران شاغل در لیگ برتر و لیگ باشند، باید به سمت قضاوت های بهتر برویم، متاسفانه واقعیت تلخی که در داوری ما وجود دارد اینست که برخی داوران ما از رقابت با یکدیگر می ترسند به همین دلیل به رفتارهایی رو می آورند ک باعث نابودی داوری در فوتبال ایران می شود. 

*و در نهایت تصور می کنید وعده ورود سامانه کمک داور ویدئویی به لیگ ایران تحقق یابد؟

من از خدا می خواهم که این سامانه و تکنولوژی وارد فوتبال ایران شود اما بعید می دانم که به این زودی این اتفاق رخ دهد، اما با این حال معتقدم که با ورود این سامانه نه اینکه مشکلات داوری به کلی از بین خواهد رفت اما قطعا شاهد کاهش مشکلات موجود در این عرصه خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.