بیست و دومین جلسه انجمن عصر داستان با حضور «فاطمه سلیمانی ازندریانی» نویسنده جوان کشورمان در مکتب هنر رضوان مشهد برگزار شد.


دوست دارم اثری درباره واقعه عاشورا بنویسم

فاطمه سلیمانی در این جلسه که با هدف گپ و گفت در مورد داستان‌نویسی و انتقال تجربیات نویسندگی برگزار شده بود، در خصوص مسیر نویسندگی و چالش‌های نوشتن داستان دینی صحبت کرد.

داستانهایم را برای «سیدمهدی شجاعی» فرستادم

سلیمانی در ابتدای جلسه در خصوص چگونگی ورودش به حیطه نویسندگی گفت: در دانشگاه در رشته اقلیم‌شناسی تحصیل کردم اما علاقه‌ای به آن نداشتم حتی سال‌ها در همان رشته‌ای که تحصیل کردم مشغول به کار شدم و درآمد خوبی هم داشتم اما از شغلم احساس رضایت نمی‌کردم تا اینکه توسط یکی از آشنایان به حوزه چاپ و چاپخانه ورود کردم و همین مسئله باب آشنایی من با برخی از بزرگان حوزه نشر و نویسندگی شد.

سلیمانی افزود: در نهایت روزی تصمیم گرفتم داستان‌هایم را برای آقای سیدمهدی شجاعی بفرستم. ایشان من را راهنمایی کرد، اصلاحیه‌های فراوانی روی داستان‌هایم داد و من را به ادامه مسیر داستان‌نویسی مصمم کرد. آن زمان من در هفته بیش از هزار صفحه کتاب می‌خواندم البته الان هم دست‌کم روزی ۱۰۰ صفحه کتاب می‌خوانم، من تلاش کردم از مسیر لذت بردم و سرانجام نخستین کتابم در روز تولدم، منتشر شد.

مهم‌ترین درس نوشتن، مطالعه زیاد است

سلیمانی در خصوص ترس‌های نوشتن و نویسندگی به علاقه‌مندان به نویسندگی، توضیح داد: ما فقط یک کتاب بدون اشکال داریم و آن هم قرآن است. نخستین و مهم‌ترین درس نوشتن، کتاب خواندن و مطالعه زیاد است. همچنین بازنویسی‌های مکرر و نترسیدن از نقد می‌تواند یک علاقه‌مند به نویسندگی را در مسیر درست نوشتن قرار دهد.

نویسنده «به سپیدی یک رؤیا» افزود: خواندن رمان‌های برتر جهان را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید چون مطالعه این آثار به صورت ناخودآگاه شما را با تکنیک‌های ادبی آشنا می‌کند. برای یادگیری الفبای نوشتن، خواندن همه آثار برتر ضروری است بدون توجه به محتوا.

سلیمانی در توصیه‌های دیگر به علاقه‌مندان به نویسندگی تصریح کرد: کتاب را بدون پیش‌داوری و نقد بخوانید تا بتوانید تحلیل شخصی درباره اثر داشته باشید چون برای نویسندگی در کنار نوشتن، تحلیل هم لازم است.

این نویسنده با تأکید بر اینکه زندگی‌نامه‌نویسی یکی از گونه‌های مهم نوشتن است، گفت: نمی‌دانم چرا عده‌ای فکر می‌کنند زندگی‌نامه‌نویسی به نسبت رمان‌نویسی، ژانری راحتی است و فکر می‌کنند با نوشتن یک زندگی‌نامه می‌توانند وارد دنیای نویسندگی شوند در حالی که نوشتن زندگی‌نامه همان تجربه‌های یک رمان‌نویسی را لازم دارد و نویسنده باید با دست پر وارد این ساحت شود.

به سپیدی یک رؤیا؛ بال پرواز

نویسنده «دلی که نداشت» در خصوص چگونگی نوشتن کتاب «به سپیدی یک رؤیا» که رمانی است بر اساس زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) در خصوص تجربه نوشتن این اثر گفت: نوشتن و انتشار این کتاب بال پرواز من شد. ۱۶۰ هزار خواننده این کتاب را خواندند. یک سال پس از انتشار «خاکستری یک کابوس» آقای شجاعی با من تماس گرفت و گفت کتابی درباره حضرت معصومه(س) بنویسم. ایشان می‌دانست من به نوشتن در خصوص زندگی ائمه اطهار(ع) علاقه زیادی دارم. منابع اولیه به من رسید اما باز هم برای نوشتن این کتاب 80 اثر تاریخی خواندم چون اطلاعات تاریخی‌ام درباره ایشان کم بود و کلاً منابع مطالعاتی درباره حضرت معصومه(س) کم است و برای آشنایی با شخصیت و زندگی ایشان، آثاری که درباره امام رضا(ع)، امام کاظم(ع) و امام جواد(ع) منتشر شده بود را خواندم.  

سلیمانی با بیان اینکه مطالعاتش درباره کتاب «به سپیدی یک رؤیا» منجر به نوشتن کتاب «یک خوشه انگور» شده است، توضیح داد: مطالعات من را با زندگی امام جواد(ع) آشنا کرد و برای همین شروع کردم به نوشتن زندگی ایشان و به فاصله کمی از کتابم درباره حضرت معصومه(س)، «یک خوشه انگور» هم منتشر شد.  

فاطمه سلیمانی، نویسنده کتاب طلوع روز چهارم درباره اینکه علاقه دارد درباره چه مضمونی بنویسد، گفت: دوست دارم درباره ماجرای انفجار حرم امام رضا(ع) داستانی بنویسم. درباره این موضوع تحقیقات بسیاری هم کرده‌ام. همچنین علاقه خاصی به واقعه عاشورا دارم و هنوزم امیدوارم فرصت شود و درباره این واقعه بنویسم.

حمایت از آثار تصویری فیلمسازان دغدغه‌مند

 این نویسنده در بخش دوم این جلسه که به پرسش و پاسخ اختصاص داشت در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که چرا با وجود مضجع شریف امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در ایران و خلق آثار ادبی با این موضوعات، آثار تصویری کمی درباره این بزرگواران خلق شده است، گفت: بله کتاب‌های زیادی با محور زندگی این بزرگواران منتشر شده که محتوای بعضی از آن‌ها قابلیت تبدیل به فیلم را هم دارند اما من فکر می‌کنم مسائل مافیایی در ساخت آثار سینمایی و سریال‌سازی مانع ورود این مباحث به سینما و تلویزیون است. اگر ساخت آثار تصویری بر اساس زندگی ائمه اطهار(ع) در اولویت فیلمسازان باشد باید از این دغدغه حمایت شود.

گفتنی است بیست و دومین جلسه انجمن عصر داستان ضمن یاد و گرامیداشت استاد سعید تشکری با قرائت بخشی از کتاب «به سپیدی یک رؤیا» توسط این نویسنده به پایان رسید.

منبع: روزنامه قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.