مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی گفت: با توجه به آغاز تعطیلات تابستانی و اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، این اداره کل با مشارکت فرهنگ و ارشاد اسلامی «طرح آفتاب کتاب» را اجرا می‌کند.

آذربایجان غربی میزبان طرح آفتاب کتاب/ شهرداری‌ها تعهد پرداخت نیم درصد را عملی کنند

به گزارش قدس انلاین، خدیجه معصومی  افزود: این طرح با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی، غنی سازی اوقات فراغت، تعالی فکری و فردی افرادی که مایل هستند در کتابخانه‌های عمومی حضور داشته باشند، تابستان امسال اجرایی می‌شود.

وی اظهار کرد: محوریت طرح آفتاب کتاب توانمندسازی فکری مطالعاتی، حرفه‌ای، تعالی فردی و پرورش خلاقیت است بر همین اساس در قالب مجموعه برنامه‌های فرهنگی و ترویجی و بصورت کتاب محور این طرح در کتابخانه‌های عمومی استان اجرا خواهد شد.

معصومی ادامه داد: تلاش بر این است با کمترین هزینه و آسانترین روش مردم بتوانند برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و جوانان از این طرح بهره مند شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی گفت: برنامه‌های فرهنگی ترویجی با محوریت توانمند سازی شامل نقد کتاب، نمایشنامه خوانی، قصه گویی، شعر خوانی و استفاده از ظرفیت محافل ادبی کتابخانه‌ها است.

معصومی تاکید کرد: برنامه‌های کارگاه‌های آموزشی با محوریت توانمند سازی فکری و حرفه‌ای و تعالی فردی نیز در این ایام اجرا خواهد شد.

وی یادآور شد: در حوزه جوانان تلاش بر حوزه کسب و کار، شیوه‌های شاد زیستن، ازدواج موفق، فرزند پروری واخلاق محوری در جامعه و خانواده از جمله موضوعاتی هستند که به آنها پرداخته شده و جوانان را با آن آشنا می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی افزود: در گروه سنی نوجوانان محوریت ما آشنایی با خواندن و مطالعه، آموزش تفکر فلسفی، خلاقیت و نوآوری، بایسته‌های بلوغ، آشنایی با قرآن و کلاس‌های هنری است.

معصومی تاکید کرد: همچنین در گروه سنی کودکان بازی‌های خلاق، کلاس‌های هنری، آشنایی با قرآن، قصه گویی از قصه‌های قرآنی جزو محورهای اصلی برنامه‌های ماست.

وی به بخش جانبی برنامه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در بخش جنبی نیز برگزاری کارگاه و ویژه برنامه برای نابینایان و ناشنوایان عزیز و سایر افراد با نیازهای ویژه خواهیم داشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی ادامه داد: «طرح آفتاب کتاب» از ۱۵ تیر ماه آغاز و تا ۱۵ شهریور ماه در کتابخانه‌های عمومی سطح استان اجرا خواهد شد.

۲۳ مصوبه در راستای اجرای عدالت فرهنگی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی تاکید کرد: عدالت فرهنگی یکی از محورهای دولت سیزدهم است که در واقع هدف، محرومیت زدایی فرهنگی و تقسیم امکانات فرهنگی برای همه مردم بویژه مناطق محروم همانند مناطق کم برخوردار است.

وی افزود: یکی از مهمترین اقدامات در حوزه محرومیت زدایی تصویب ۲۳ مصوبه در سفرهای شهرستانی مقام عالی استان برای توسعه کتابخانه‌های عمومی بود این ۲۳ مصوبه برای ۱۱ شهرستان با اعتبار بیش از ۷۴۰ میلیارد ریال برای کتابخانه‌های عمومی در شهرهای ارومیه، تکاب، اشنویه، پلدشت، چایپاره، سردشت، شوط، ماکو، مهاباد و میاندوآب تصویب شده است.

معصومی با بیان اینکه با اجرای این مصوبات بیش از هشت هزار و ۳۰۰ مترمربع به فضای کتابخانه‌ای در استان افزوده خواهد شد، افزود: این مصوبات شامل ۱۴ پروژه احداثی، چهار پروژه مقاوم سازی، ۲ پروژه توسعه فضای موجود و پروژه‌های مطالعاتی برای کتابخانه‌های عمومی است.

وی اظهار کرد: به جز ۲ پروژه توسعه ای که مجری آن کتابخانه‌های عمومی است مجری سایر پروژه‌ها اداره کل راه و شهرسازی است و اداره کتابخانه‌های عمومی در مقام بهره بردار وظیفه پیگیری و رصد این پروژه‌ها را دارد و پیگیری می‌کند که امید می‌رود هم به تخصیص اعتبار و اجرا تسریع بخشیم.

اعزام ۳۰ کاروان جهادی کتابخوانی به مناطق محروم

معصومی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات در حوزه توسعه عدالت فرهنگی اعزام کاروان جهادی کتابخوانی به مناطق محروم و ارایه خدمات فرهنگی بود چنانکه در یک سال گذشته بیش از ۳۰ کاروان جهادی فرهنگی به نقاط محروم استان اعزام شده‌اند.

به گفته وی، تقریبا سه هزار نفر از کودکان و نوجوانان مناطق محروم در برنامه‌های این کاروان جهادی شرکت کردند و همچنین در اهدای کتاب و ارایه برنامه‌های کتاب محور برای این عزیزان فعالیت‌هایی صورت گرفت.

وی افزود: در جریان زلزله خوی نیز ما تلاش کردیم کمبود فضای فرهنگی را در حد توان خود جبران کنیم و کاروان‌هایی را برای امداد فرهنگی به مناطق زلزله زده خوی اعزام کردیم.

احداث کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی افزود: یکی از مهمترین اقدامات در راستای توسعه عدالت فرهنگی زمینه سازی برای احداث کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه است.

به گفته وی، در راستای مصوبات سفرهای شهرستانی بخشی از این مصوبات ما اختصاص دارد به شهرهای فاقد کتابخانه که مراحل تحویل زمین‌هایشان انجام شده و بعد از تخصیص اعتبار اقدامات لازم برای احداث کتابخانه‌ها شروع خواهد شد.

وی افزود: کتابخانه فیرورق خوی در زلزله خوی تخریب شد که راه و شهرسازی تا سال ۱۴۰۲ قول بازسازی داده و ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای بازسازی آن نیاز است که قول تخصیص اعتبار داده‌اند.

شهرداری ها کمتر از ۵۰ درصد از سهم خود به کتابخانه‌های عمومی استان را پرداخت کرده‌اند

معصومی به موانع پیش روی کتابخانه‌های استان اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مباحث در کتابخانه‌ها عمومی مباحث مالی و اعتباری است برابر ماده ۶ قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور، شهرداری‌ها مکلف هستند هر سال حداقل نیم درصد درآمد خود را به منظور اداره امور کتابخانه‌ها در اختیار انجمن کتابخانه‌های مربوطه قرار دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی با انتقاد از عملکرد شهرداری‌های استان در اجرای قانون مورد اشاره، یادآور شد: آنچه نیاز اصلی کتابخانه‌های عمومی است این است که شهرداری‌ها باید بیش از این کتابخانه‌های عمومی را در منابع مالی کمک رسانی کنند.

معصومی افزود: زیرا علاوه بر هزینه نگهداری ساختمان کتابخانه‌ها، اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری هم نیازمند کمک و مساعدت مالی است و ما انتظار داریم که شهرداری‌ها در پرداخت نیم درصدشان به موقع عمل کنند و هم بطور کامل سهم کتابخانه‌های عمومی را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: قطعا همکاری و مساعدت بیشتر شهرداری‌ها ما را در رسیدن به اهدف‌مان کمک خواهد کرد و به تبع آن ما هم در اجرای برنامه‌های فرهنگی تلاش خواهیم کرد کمک حال همه جامعه باشیم.

۱۳ کتابخانه در روستاهای استان

معصومی ادامه داد: درحال حاضر ۱۳ کتابخانه در روستاهای استان فعالیت می‌کنند که از کتابخانه‌های خوب هستند و تلاش شده که امکاناتی که در کتابخانه‌های شهری هست در آنها نیز باشد.

وی افزود: این ۱۳ کتابخانه در ارومیه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، چایپاره، سلماس و میاندوآب قرار دارند.

معصومی گفت: باتوجه به اینکه کتابخانه‌های عمومی بودجه عمرانی برای ساخت کتابخانه ندارند ما تلاش کردیم از طریق ارگان‌ها، ساختمان‌هایی را که مازاد و بلا استفاده هستند تبدیل به کتابخانه کنیم چنانکه در یکی از روستاهای سردشت ساختمانی را در حال تعمیر و تجهیز جهت تبدیل به عنوان یک کتابخانه روستایی هستیم.

اهدای بیش از ۴۳ هزار جلد کتاب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ هزار جلد کتاب به ارزش ۱۰ میلیارد تومان توسط اداره کل کتابخانه‌های استان خریداری و توزیع شده است همچنین ۴۳ هزار و ۳۲۳ جلد کتاب سال گذشته وقف یا اهدا شده و پنج هزار جلد نیز در اردیبهشت ماه سال‌جاری از سوی مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران به ارزش هشت میلیارد ریال به کتابخانه‌های عمومی این استان اهدا شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.