رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: باید به سمت عدالت در مصرف سوخت ها برویم و به عبارت دیگر اینگونه نباشد که در مشهد ٩ماه و در شهرهای دیگر سه ماه سوخت فسیلی استفاده شود.

رعایت عدالت در مصرف سوخت نیروگاه ها ضروری است

به گزارش قدس خراسان، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر صبح امروز در نشست خبری، ضمن اشاره به پرونده های جاری در کمیسیون اصل ۹۰ اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در کشور آلودگی هوا است که آمار جامعی از تلفات در این موضوع نداریم. در بحث آلودگی هوا علی رغم اینکه تکلیف روشنی از نظر قانونی وجود دارد اما اقدامات بسیار نازل است و به همین دلیل یک کمیته مخصوص برای آلودگی هوا در کمیسیون اصل ۹۰ تشکیل شده است.

وی بزرگترین مانع در اجرایی شدن قوانین در این زمینه را نبود اعتبارات لازم برای مبارزه با آلودگی هوا دانست و گفت: دستگاه های متولی تخصیص ندادن بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه را دلیل اصلی اجرایی نشدن قانون عنوان می کنند و اولین برنامه این است پیش بینی اعتبارات لازم برای برنامه های مبارزه با آلودگی هوا صورت بگیرد. عوامل ایجاد آلودگی در اتومبیل ها، دستگاه های گرم کننده هوا، دستگاه هایی که از سوخت فسیلی استفاده می کنند مشخص است و حتما باید برنامه سوخت جایگزین همراه با اعتبارات دنبال شود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰نیروگاه ها را مساله مهم دیگری در ایجاد آلودگی هوا عنوان کرد و ادامه داد: بعضی از نیروگاه های ما در زمستان ها که وارونگی هوا هم وجود دارد به سمت مصرف سوخت مازوت و فسیلی می روند. در بررسی کمیسیون اصل ۹۰ مشخص شد مشهد یکی از کلانشهرها با آلودگی بسیار است و نیروگاه توس مصرف مازوت، سوخت فسیلی و گازوئیل بالایی دارد در حالی که این نیروگاه با مصرف گاز ساخته شده و در نیروگاهی مانند نیروگاه منتظر القائم که یک نیروگاه سیکل ترکیبی با سوخت مازوت است از گاز استفاده می شود. 

پژمانفر تصریح کرد: وزارت نیرو و شرکت ملی نفت و گاز را مکلف کرده ایم که اگر به دلیل شرایط نمی توانیم  به صورت دائم از گاز استفاده کنیم باید به سمت عدالت در مصرف سوخت ها برویم. به عبارت دیگر اینگونه نباشد که در مشهد ٩ماه و در شهرهای دیگر سه ماه سوخت فسیلی استفاده شود و برای اصلاح فرآیند جایگزینی سیستم های جدید به جای سیستم هایی که آلودگی زیاد ایجاد می کنند باید حتما تسهیلات داشته باشیم و به جد این موضوع در دستور کار کمیته آلودگی هوا در کمیسیون اصل ۹۰ است.

ابطال اسناد عادی در مسیر تصویب

وی به مصوبات قدیمی ابطال اسناد عادی در مجلس اشاره کرد و گفت: در مجلس شورای اسلامی یکبار دیگر به مصوبه قدیمی ابطال اسناد عادی ورود پیدا کرده ایم. اسناد عادی اسنادی است که توسط افراد نوشته می شود و این اسناد عادی مورد تایید دستگاه قضا است و گاهی سند رسمی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. تلاش کرده ایم به این سمت حرکت کنیم تا در یک بازه زمانی تعریف شده و کوتاه اسناد عادی را که یک سوم اسناد کشور با عدد تخمینی ۱۲میلیون است را ابطال و به سند رسمی تبدیل کنیم. 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: شورای نگهبان این مصوبه را برگرداننده و به دلیل اصرار در مجلس، در حال حاضر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده که امیدواریم تایید لازم را بگیرد و در یک فضای آرام و بدون فشار به مردم این فرآیند انجام شود. 

کاهش آمار زندانیان چک

پژمانفر موضوع چک را یکی از موارد مهم دیگر عنوان کرد و گفت: موضوع چک یکی از موضوعات مهم است و بسیاری از پرونده های قضایی به این موضوع برمی گردد.آخرین اقدام در حوزه چک این موضوع بوده که اگر شخصی چک صادر کرد بانک موظف است به اندازه همان مبلغی که در حساب فرد کسری دارد از صادرکننده چک مبلغ را مطالبه کند که با اصلاح قوانین صدور چک تعداد زندانیان به یک سی ام تقلیل پیدا کرده که امیدواریم این عدد به صفر برسد و توجه به این نکته هم مهم است که عمده زندانیان چک خانم ها هستند.

وی تشریح کرد: در سال گذشته کمیسیون اصل ۹۰ گزارش همه تسهیلات بالای ۱۰۰ میلیارد تومان را از بانک ها می گرفت و امسال خواسته ایم گزارش تسهیلات ۵۰ میلیارد به بالا را به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه دهند. 

نماینده مردم مشهد و کلات تاکید کرد: مردم باید مطلع باشند که برای تسهیلات خرد تنها یک ضامن نیاز دارند و تمام بانک ها موظف هستند یک ضامن از وام گیرنده بخواهند و اگر مردم خلاف این مورد مشاهده کردند شکایت آن ها پیگیری می شود و اینکه در بعضی از بانک ها تا ۴ ضامن مطالبه می کردند غیر قانونی است و در برنامه ها به سمتی خواهیم رفت که بانک ها از متقاضی وام اصلا ضامن نخواهند.

وی موضوع خودروهای فرسوده را یکی از پرونده های کمیسیون اصل ۹۰عنوان کرد و گفت: برای خودروهای فرسوده باید یک برنامه داشته باشیم و بدون برنامه نمی توان این مساله را حل کرد به همین دلیل در لایحه بودجه عنوان شده ۱۰درصد قرعه کشی های خودرو به جایگزینی خوردروهای فرسوده اختصاص یابد. 

آغاز به کار کارخانه ساخت پلوس در آینده ای نزدیک

نماینده مردم مشهد و کلات عنوان کرد: یکی از صنایع قوی در استان خراسان رضوی و متکی به بخش خصوصی تولید خودرو است. گفتگوها انجام شده بود که ساخت پلوس خودروها درمشهد صورت بگیرد اما این موضوع در حال انتقال به استان دیگر بود و با پیگیرهایی که انجام شد قرار است در بازه زمانی کمتر از یک هفته دیگر بحث ساخت پلوس در شهر مشهد اجرایی شود. شروع این برنامه در سمت غرب و توسعه آن در شرق و شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد است که منجر به اشتغال پایدار می شود.

پژمانفر ادامه داد: به تازگی مجمع نمایندگان خراسان بزرگ شامل استان های رضوی، شمالی و جنوبی تشکیل شده تا برای مسائل مشترک سه استان مانند آب، راه و انرژی در آن رسیدگی شود. اقداماتی عملی در این مجمع صورت گرفته که اقدام نخست مساله خط انتقال گاز به شرق کشور موسوم به خط "تابش" است.

وی مجری طرح را قرارگاه خاتم الانبیا(ص) عنوان کرد و افزود: سرمایه گذار خارجی برای خط تابش پیدا شده البته قرارداد، اشکالات فنی دارد اما در حال رفع است. و قرارگاه آمادگی کامل خود را برای اجرای طرح اعلام کرده است.اگر خط انتقال گاز به شرق کشور به عنوان یک خط تقویتی اجرا شود، مشکل افت فشار گاز و کم فشاری شبکه و قطع گاز احتمالی در زمستان برطرف خواهد شد.

نماینده مردم مشهد و کلات با یادآوری نحوه تامین سوخت در شرق کشور تصریح کرد: انتقال سوخت های بنزین، گازوئیل و مازوت به صورت جاده ای و ریلی انجام می شود که خطرات و مشکلاتی دارد بنابراین قرار است انتقال سوخت به شرق کشور از طریق خط لوله انجام شود که در صورت احداث سرعت، کیفیت و ایمنی انتقال فراورده های سوختی بهتر انجام می شود.

خطر در کمین آینده زمین های کشاورزی

ربیس کمیسیون اصل ۹۰  مهمترین مشکل زمین های کشاورزی را خرد شدن آن ها عنوان کرد و ادامه داد: زمین های کشاورزی در کشور به دلایل مختلف در حال تفکیک و قطعه قطعه شدن هستند در حالی که همه دنیا درحال تجمیع اراضی کشاورزی است تا بهره وری در کشت را افزایش دهند و این کمیسیون به وضعیت کوچک شدن اراضی کشاورزی کشور ورود کرده است.

وی افزود: همان طور که در حمل و نقل شهری از برنامه موبایلی تاکسی های اینترنتی بهره می گیریم باید بستری برای معرفی بارها جهت حمل با ناوگان حمل و نقل جاده ای فراهم شود تا دست واسطه ها قطع شود و با این اقدام قیمت حمل کالا در کشور کاهش یابد.

نماینده مردم مشهد و کلات به شناسایی هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در راستای توسعه شهرستان کلات می توان طرحی ارائه داد تا کلات به عنوان تنفسگاه جدید مشهد شناخته شود البته باید زیرساختهای جاده ای، خدماتی و اقامتی آن نیز فراهم شود.

پژمانفر به چالش آب در طرح توسعه مسکن اشاره کرد و یادآور شد: این که قطعه زمینی به مردم بدهیم و فرم جیم آنها قرمز شود و زیرساختی فراهم نشود مشکلی از مساله مسکن بر طرف نمی کند، مردم این زمین ها را می‌خرند و بعد مجبور می شوند به دلیل مشکلات مالی آن ها را به دلال ها بفروشند. این که مدام برای طرح نهضت ملی مسکن نقطه ای جدید برای احداث مسکن به مردم معرفی شود و محدوده ای جدید افتتاح می شود قابل قبول نیست، چون تامین زیرساخت ها مد نظر نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات ضمن گلایه از شهرداری در مورد تکمیل تصفیه خانه سپتاژ اظهار کرد: تا پیش از این مساله اصلی کمبود بودجه بود اما بودجه با مساعدت سازمان محیط زیست تامین شده است و دیگر بهانه ای در این خصوص وجود ندارد. شهرداری ابتدا باید طرح تحقیقاتی برای اجرای پروژه را هر چه زودتر ارائه دهد تا بودجه مورد نظر را دریافت کند که متاسفانه در این خصوص تعلل شده است.

پژمانفر با بیان گلایه های مردم از دله دزدی ها و سرقت های خرد در مشهد گلایه دارند گفت: ساختار فعلی نیروی انتظامی با ساختار کنونی شهر چهار میلیونی و زائر پذیر مشهد جوابگو نیست راه حل ارتقا سطح سازمانی نیروی انتظامی در مشهد است و نیروی انتظامی در مشهد اختیاراتی در سطح اختیارات نیروی انتظامی تهران می خواهد، اختیاراتی که این نیرو بتواند مستقل عمل کند.

خبرنگار: طاهره فجر داوودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.