معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی ۲۸۰ گونه آفت و ۱۱۰ گونه علف هرز وجود دارد که برای کنترل، پیشگیری و مبارزه با این آفات باید از سموم استفاده کنیم.

وجود ۲۸۰ گونه آفت و ۱۱۰ گونه علف هرز در خراسان رضوی

غلامحسین ساربان در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: حدود ۷۴درصد از خاک‌های استان دچار کمبود فسفر و ۳۸ درصد کمبود پتاس دارند و عمده خاک‌های استان نیاز به کود ازت دارند و دولت در این زمینه افزون بر ۲۰۰ هزار تن کود با قیمت دولتی در اختیار کشاورزان قرار داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: خاک مادر طبیعت است ۷/۹۹ درصد از غذای انسان از خاک تأمین می‌شود. کشورهای پیشرفته دنیا بیش از ۵۰۰ کیلوگرم و کشورهای توسعه یافته حدود ۳۰۰ کیلوگرم کود مصرف می‌کنند اما میانگین مصرف کود در استان حدود ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است که با توجه به ضعف خاک این عدد قابل قبول نیست.

وی افزود: در نمونه‌های ارسال شده به تهران برای آنالیز، خاک استان از نظر فلزات سنگین مشکلی ندارد و مشکل عمده خاک‌های استان پایین بودن مواد عالی خاک است که نیاز به تغذیه و تقویت دارند. 

ساربان در خراسان رضوی حدود ۲۸۰گونه آفت و بیماری و ۱۱۰ گونه علف هرز داریم که برای کنترل، پیشگیری و مبارزه با این آفات باید از سموم استفاده کنیم. مصرف سموم ما نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار کمتر است چون تولید کود و سم را نداریم اما ممکن است گاهی کشاورزان ما در مصرف افراط و تفریط کنند.

خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.