کارشناس سیاست خارجی گفت:سفر وزیر خارجه لیبی به ایران نشانه رویکرد دولت جدید لیبی برای ترمیم مناسبات خود با جمهوری اسلامی ایران است.

رویکرد دولت جدید لیبی ترمیم مناسبات با جمهوری اسلامی ایران است

به گزارش قدس آنلاین، حسن هانی زاده با اشاره به سفر وزیر خارجه لیبی به ایران، اظهار داشت: سفر وزیر خارجه لیبی به ایران بعد از سقوط رژیم محمد قزافی برای نخستین بار است که انجام می‌شود که نشانه رویکرد دولت جدید لیبی برای ترمیم مناسبات خود با جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه لیبی از سال ۲۰۱۲ درگیر یک جنگ داخلی و اختلافات میان حکمرانان در این کشور بعد از قزافی بود لذا یکسری مشکلات در مناسبات ایران و لیبی بوجود آمد.

کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در دوران قزافی (دیکتاتور سابق لیبی) نفوذ فوق العاده‌ای در این کشور و بهترین مناسبات را با دولت قزافی داشت، عنوان کرد: پس از حوادث لیبی حضور ایران در این کشور به دلیل ناامنی‌هایی که بر این کشور حاکم شد، تأثیر خود را از دست داد.

هانی زاده افزود: سفر وزیر خارجه لیبی به تهران می‌تواند فضای تعامل جدیدی میان ایران و کشورهای شمال آفریقا بوجود آورد.

کارشناس سیاست خارجی افزود: لیبی یکی از کشورهای تأثیرگذار شمال آفریقاست که از سرگیری مناسبات میان دو کشور می‌تواند فضای مناسبات بهتری میان ایران – مصر و ایران تونس هم ایجاد کند.

گفتنی است؛ «نجلاء المنقوش» وزیر خارجه و همکاری‌های بین‌المللی لیبی روز گذشته به دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرد با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار کرد.

در این دیدار طرفین در خصوص توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله فعال سازی کمیسیون عالی مشترک، تشکیل کمیته مشورت‌های سیاسی، تقویت روابط اقتصادی و تجاری، همکاری‌های علمی و فناوری و برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی توافق کردند.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لیبی با ابراز خرسندی از تحولات ماه‌های اخیر در روابط دو کشور از جمله ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک لیبی در تهران به سطح سفیر، شروع فعالیت مجدد سفارت جمهوری اسلامی ایران در طرابلس و از سرگیری خط کشتیرانی میان دو کشور، عزم و اراده مقامات دو کشور برای گسترش روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف، به ویژه همکاریهای اقتصادی و تجاری را مورد تاکید قرار دادند و به طور مشترک اقدام اهانت آمیز به قرآن کریم را مردود دانستند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.