نخستین روز برگزاری دومین مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه و آفریقا در سن‌پترزبورگ با عقد تفاهم‌های همکاری جدید برای صادرات سلاح و بالگرد، خودرو و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای همراه بود.

سلاح‌های روسیه، چشم آفریقایی‌ها را گرفت؛ مونتاژ «لادا» در قاره سیاه

به گزارش قدس آنلاین،‌ غرفه ابرشرکت دولتی روستیخ که در زمینه توسعه، تولید و صادرات محصولات صنعتی با فناوری پیشرفته از جمله در صنایع دفاعی فعال است،‌ در اجلاس سران روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ در کانون توجه شرکت‌کنندگان است.

سلاح‌های روسیه، چشم آفریقایی‌ها را گرفت؛ مونتاژ «لادا» در قاره سیاه

بالگردهای تهاجمی روسیه در راه آفریقا
مدیر سرویس فدرال همکاری های نظامی-فنی روسیه در حاشیه این اجلاس به خبرگزاری تاس گفت: کشورهای آفریقایی به بالگردهای تهاجمی Mi-28NE علاقه نشان می دهند و تحویل آنها در حال انجام است.
دیمیتری شوگایف افزود: کشورهای آفریقایی همچنین برای دریافت سامانه‌های دفاع هوایی کوتاه‌برد و میان‌برد روسیه، به‌ویژه سامانه‌های پدافند هوایی Pantsir-S1 و Tor-M2E ابراز علاقه‌ می‌کنند.

خودروی روس در خیابان‌های قاره سیاه
رئیس شرکت روسی آوتوواز ( Avtovaz) که شهرت آن در صنعت خودروسازی جهان، به‌دلیل مالکیت مارک لادا است نیز در نشست جنبی اجلاس سن‌پترزبورگ با عنوان «کسب و کار در آفریقا: خطرات، شرایط و فرصت‌ها» اعلام کرد که این شرکت در حال بررسی همکاری با گروه حمل و نقل روسی فسکو برای سازماندهی عرضه خودروی تولیدی روسیه به آفریقا و آمریکای لاتین است.
ماکسیم سوکولوف افزود: شرکت آوتوواز قصد دارد که مونتاژ خودروهای لادا را در مصر از سر بگیرد.

سلاح‌های روسیه، چشم آفریقایی‌ها را گرفت؛ مونتاژ «لادا» در قاره سیاه

توافقنامه روسیه و زیمبابوه برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای
در حاشیه اجلاس سن پترزبورگ همچنین فدراسیون روسیه و زیمبابوه، توافقنامه استفاده از انرژی اتمی برای اهداف صلح آمیز را امضا کردند.
همکاری در ایجاد و بهبود زیرساخت‌های هسته‌ای زیمبابوه مطابق با مقررات بین‌المللی از جمله در زمینه ایمنی هسته ای از اهداف این تفاهم‌نامه است.
بنا بر این گزارش، روسیه و زیمبابوه در چارچوب این تفاهم‌نامه در راستای تولید رادیوایزوتوپ‌ها و استفاده از آنها در صنعت، پزشکی و کشاورزی، همکاری در کاربرد فناوری‌های پرتویی و پزشکی هسته ای، آموزش و بازآموزی متخصصان صنعت هسته‌ای همکاری می‌کنند.

دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا پنجشنبه با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و برخی رهبران و مقام‌های ارشد کشورهای آفریقایی در سن‌پترزبورگ گشایش یافت. این اجلاس، جمعه به کار خود پایان می‌دهد.
بنا بر اعلام میزبان،‌ شمار زیادی از موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های بین دولتی و بین بخشی بین مسکو و کشورهای قاره سیاه در حاشیه این اجلاس امضا می‌شود.
نخستین اجلاس در این چارچوب، سال ۲۰۱۹ میلادی به میزبانی شهر سوچی در روسیه برگزار شد،‌رویدادی که از نگاه برخی تحلیلگران به عنوان نقطه عطفی برای بازگشت روس‌ها به آفریقا قلمداد شد.
قرار است در اجلاس دوم در این چارچوب به میزبانی سن‌پترزبورگ، یک بیانیه جامع، تعدادی بیانیه مشترک و برنامه اقدام مجمع مشارکت روسیه و آفریقا برای دوره زمانی تا سال ۲۰۲۶ میلادی تصویب شود.
از سال ۲۰۱۹ و برگزاری نخستین اجلاس سران روسیه و آفریقا تاکنون، روسیه کمیسیون‌های بین دولتی دوجانبه برای همکاری های تجاری، اقتصادی، علمی و فناوری با بسیاری از کشورهای این قاره راه اندازی کرده است و قرار است شبکه سفارت ها و نمایندگی های تجاری روسیه در آفریقا توسعه یابند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.