طرح همسان‌سازی مزار شهدا از ۵ سال قبل دچار حاشیه و اعتراض بوده، اما مدیرعامل فعلی سازمان بهشت زهرا می‌گوید: «این بار، طرح بهسازی با رضایت خانواده‌های شهدا‍ و نظارت و تأیید آنان اجرا می‌شود.» بعضی از خانواده‌های شهدا هم صحت این ادعا را تأیید کرده‌اند.

مدیرعامل بهشت زهرا: بهسازی مزار شهیدان با رضایت خانواده شهدا پیش می‌رود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس،‌ در سال‌های گذشته قبور شهدا در گلزارهای شهدای استان‌های مختلف دچار فرسایش شده و سنگ و نوشته‌های روی آن‌ها یا مخدوش شده یا شکسته شده است. در پی این اتفاق بنیاد شهید و امور ایثارگران با همکاری شهرداری، سازمان بهشت‌زهرا(س) و ... در تلاش بود تا این قبور را ترمیم کرده و به حالت اولیه خود درآورد، اما این امر به دلیل برخی تغییرات در مشخصات هک شده روی سنگ قبر آن‌ها در سال ۹۷ به فرمان رهبر معظم انقلاب متوقف شد. همچنین این سازمان‌ها قصد یکسان‌سازی قبور را داشتند که آن هم با مخالفت رهبری متوقف شده و قبور به همان شکلی که خانواده‌های شهدا طراحی کرده بودند، باقی ماند. 

از سال گذشته،‌ این طرح برای بار دیگر مبنی بر کسب اجازه از خانواده‌های شهدا آغاز شد و طبق صحبت‌های اخیر سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران،‌ بازسازی قبور شهدا منوط به اجازه خانواده‌های آن‌ها است. این امر اکنون با عنوان «بهسازی قبور شهدا» کار خود را آغاز کرده و در تلاش است فعالیت‌های خود را در این زمینه گسترش دهد. جواد تاجیک، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) هم در مصاحبه با خبرنگار فارس توضیحاتی ارائه داده است.

بهسازی قبور شهدا با رعایت ملاحظات رهبر انقلاب انجام می‌شود

تاجیک در ابتدا با اشاره به چالش‌هایی که سال‌های قبل درباره طرح یکسان‌سازی قبور شهدا به وجود آمده بود،‌ افزود: طرح بهسازی با رعایت ملاحظات رهبر انقلاب اجرا می‌شود. طرح یکسان‌سازی در سال ۹۶ بدون هماهنگی و رضایت خانواده‌های معظم شهدا اجرا شد؛ اما طرح بهسازی با هماهنگی و رضایت خانواده‌های معظم شهدا‍ و نظارت و تأیید این عزیزان اجرا می شود.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) درباره آغاز طرح بهسازی توضیح داد: عملیات بهسازی نخستین بلوک از قطعه‌ ۵۰ گلزار شهدای بهشت زهرا(س)، از سال گذشته شروع شده و سپس با حضور رهبر معظم انقلاب در گلزار شهدا و اعلام رضایت ایشان نسبت به این طرح، استمرار یافت. 

بهسازی با یکسان‌سازی متفاوت است

وی طرح بهسازی را با یکسان‌سازی متفاوت دانست و بیان کرد: در طرح یکسان‌سازی که سال ۹۶ اجرا شد، آثار هویتی شهدا اعم از سنگ، حجله‌ها و کتیبه‌ها از بین می‌رفتند؛ اما در طرح بهسازی، این آثار هویتی حفظ شده و همچنین سایبان‌های ناایمن، ناهمگونی‌های مسیر بین مزار شهدا و باغچه‌های رها شده هم بهسازی می‌شوند.

مدیرعامل بهشت زهرا: بهسازی مزار شهیدان با رضایت خانواده شهدا پیش می‌رود

تاجیک افزود: نورپردازی، زیباسازی و مسقف کردن قطعه به همراه اصلاح مسیرهای دسترسی به قبور شهدا و همچنین ارتقاء مبلمان شهری، از دیگر فعالیت‌هایی است که تحت طرح بهسازی گلزار شهدا بهشت‌زهرا(س) انجام می‌شود.

از خانواده‌های شهدا اجازه گرفته شده است

مهدی کامران پدر شهید مدافع حرم محمد کامران، ضمن تصدیق سخنان مدیر عامل بهشت زهرا(س) رضایت خود را از این طرح نشان داده و گفت: قبل از شروع طرح بهسازی، مسؤولان بهشت زهرا(س) این موضوع را با همه خانواده شهدا در میان گذاشته و از ما اجازه گرفتند.

وی مشکلات این قطعه را تا قبل از آغاز طرح بهسازی تصریح کرد:‌ پیش از این مشکلاتی نظیر آب گرفتگی و نبود جای نشستن برای ما وجود داشت؛ اما در طرح بهسازی، بدون هیچ گونه تغییری در قبور شهدا، فضاسازی زیبایی با حفظ آثار شهدا انجام شده است.

فضای بهشت زهرا دلنشین شده است

همسر شهید مدافع حرم سردار شعبانعلی امیری درباره طرح بهسازی قطعه ۵۰ بهشت زهرا(س) گفت: تا پیش از سال ۱۴۰۱ مشکلات زیادی وجودی داشت. حتی برای تمیز کردن قبور هم دچار مشکل بودیم. خدا را شکر با انجام این طرح بسیاری از این مشکلات برطرف شد.

وی با اشاره به رضایت خانواده‌ها از طرح بهسازی ادامه داد: نورپردازی، زیباسازی و مسقف کردن قطعه، فضای دلنشینی را برای خانواده‌ها فراهم کرده است.

از سوی دیگر، مادر شهیدان موسویان از شهدای مدافع حرم تیپ فاطمیون، پدران شهید آرمان علی‌وردی، اسماعیل غلامی یاراحمدی، سیدمصطفی صادقی، سیدمحمدحسین میردوستی، محمدمهدی رضوان و محمدهادی امینی از شهدای امنیت در صحبت‌های جداگانه از انجام طرح بهسازی تقدیر و تشکر کردند.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.