یک مقام ارشد در آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا ضمن اذعان به نگرانی واشنگتن از دستاوردهای هسته‌ای کره شمالی، گفت که پیونگ‌یانگ این سلاح‌ها را با هدف حمله به کره جنوبی، ژاپن و آمریکا می‌سازد.

نگرانی تحلیلگر آمریکایی از دستاوردهای هسته‌ای کره‌شمالی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، کره شمالی به توسعه راه‌های جدید برای پرتاب موشک‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و در تازه‌ترین نمونه، یک زیردریایی هدایت‌پذیر از دور ساخته که توانایی پرتاب سلاح هسته‌ای را هم دارد.

ربکا کوفلر، تحلیلگر اطلاعات استراتژیک نظامی که به عنوان یک مقام ارشد در آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا خدمت کرده، گفت: این زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور بخشی از دکترین هسته‌ای کره شمالی است که پیونگ‌یانگ قصد دارد از آن برای حمله به اهداف با ریسک بالا در کره جنوبی، ژاپن و آمریکا استفاده کند.

اظهارات کوفلر در حالی مطرح می‌شود که کره شمالی در ماه‌های اخیر یک وسیله زیردریایی بدون سرنشین را معرفی کرده که به گفته پیونگ‌یانگ توانایی حمله هسته‌ای به بنادر و کشتی‌های دشمن را دارد. کره شمالی نخستین بار در ماه مارس چنین سلاحی را آزمایش کرد و خبرگزاری دولتی این کشور مدعی شد که این سلاح برای ایجاد یک «سونامی رادیواکتیو» طراحی شده است.

این زیردریایی بدون سرنشین «هائیل» نام دارد که که در زبان کره‌ای به معنای سونامی است. این وسیله می‌تواند از ساحل پرتاب شود یا به وسیله یک کشتی به آب‌های عملیاتی برده شود و در آنجا با یک انفجار مهیب، سک سونامی رادیواکتیو عظیم ایجاد کند.

این زیردریایی در آن آزمایش به عمق ۱۵۰ متری از سطح آب رسید و پس از ۶۰ ساعت، با یک انفجار آزمایشی، آنچه را که نماد بندر دشمن بود، نابود کرد. خبرگزاری مرکزی کره شمالی مدعی شد که این آزمایش با هدف هشدار به آمریکا درباره ایجاد بحران هسته‌ای در این منطقه انجام شد.

چندی پس از این آزمایش، کره شمالی زیردریایی بدون سرنشین «هائیل۲» را آزمایش کرد که مسافتی نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر را در مدت ۷۱ ساعت و ۶ دقیقه طی کرد و در نزدیکی هدف خود منفجر شد.

کوفلر گفت: با توجه به دستاورهای اخیر هسته‌ای کره شمالی، می‌توان گفت که این کشور را باید عملاً یک کشور هسته‌ای محسوب کرد.

او ادامه داد: پیونگ‌یانگ همین حالا هم مواد لازم برای ساخت ۱۰ بمب هسته‌ای را دارد و مومشک‌های بالستیکی را آزمایش کرده که توانایی رسیدن به خاک ژاپن، کره جنوبی و آمریکا را دارند.

این تحلیلگر گفت که کره شمالی در حال حاضر برنامه هسته‌ای خود را با ماهیت دفاعی چیده و به نظر نمی‌رسد که ناگهان دست به حمله هسته‌ای به آمریکا بزند، اما مقامات ایالات متحده نگران این هستند که در ۵ تا ۷ سال آینده این امر محقق شود. پیونگ‌یانگ هر روز نسبت به قدرت بازدارندگی تسلیحات خود مطمئن‌تر می‌شود، زیرا باور دارد که سئول و واشنگتن واکنش شدیدی نسبت اقدامات کره شمالی نشان نخواهند داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.