مسئول واحد فناوری و فرآوری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: ۱۵۹۳ نفر بیمار دیالیزی در استان داریم که ۸۱۴نفر در لیست انتظار پیوند کلیه هستند.

۸۱۴ نفر در آذربایجان غربی در انتظار پیوند کلیه

به گزارش قدس آنلاین، بهمن محمدی یازدهم شهریور در نشست خبری با اصحاب رسانه که در خانه مطبوعات استان برگزار شد، افزود: سال گذشته ۶۰نفر به خاطر پیوند و ۲۸۴نفر به دلیل فوت از لیست انتظار برای پیوند  خارج شدند.

مدیر عامل انجمن پیوند کلیه آذربایجان غربی یاد آور شد: از ۳۱۵۴پیوند کلیه که از سال ۶۷ تا امروز انجام شده، ۲۰۰مورد از افراد مرگ مغزی بوده ، ۱۶۴ مورد برای اتباع خارجی و ۲۷۸۶مورد نیز از افراد زنده به زنده بوده است.

وی با اشاره به اینکه جامعه پزشکی به هیچ عنوان از مرگ مغزی خوشحال نمی شود، خاطر نشان کرد: اما مرگ مغزی یک واقعیت است و وظیفه ما این است که این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم که مرگ مغزی با کما فرق دارد و نباید اعضای بدن سالم یک فرد مرگ مغزی را به خاک بسپاریم بلکه با اهدای اعضا به چندین نفر جان و حیات دوباره ببخشیم.

محمدی اظهار کرد: در سال گذشته ۱۱۹نفر مرگ مغزی در استان شناسایی شد که ۱۸ مورد به اهدا رضایت دادند و از این تعداد ۱۵مورد به پیوند رسید که بیشتر پیوندی ها مذکر بودند.

مسئول واحد فناوری و فرآوری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تصریح کرد: در سال جاری ۷۵مورد مرگ مغزی شناسایی شده که فقط ۹مورد به اهدا رضایت داده اند.

وی ادامه داد: در آذربایجان غربی فقط حدود ۲۵۰۰نفر کارت اهدای عضو دارند که نسبت به جمعیت استان بسیار پایین است و نیازمند یک فرهنگ سازی باهمکاری تمام مردم، رسانه ها و مسئولین است.

محمدی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر پیوند کلیه در استان پیوند مغز استخوان و قرنیه چشم نیز انجام می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.