کمیته بین المللی صلیب سرخ در گزارشی هشدار داد که بخش آموزش در یمن به شدت تحت تاثیر درگیری‌های جاری برای نهمین سال متوالی قرار گرفته است و همین مسئله باعث بسته شدن حدود یک پنجم مدارس در این کشور و ترک تحصیل بیش از دو میلیون دانش‌آموز شده است.

صلیب سرخ: یک پنجم مدارس در یمن به دلیل جنگ تعطیل است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، کمیته صلیب سرخ در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی حفاظت از آموزش و پرورش در برابر حملات و جنگ اعلام کرد: آموزش به ‌سرعت و به‌ شدت به دلیل درگیری‌های مسلحانه و سایر اشکال خشونت، به‌ویژه حملات و تهدید دانش‌آموزان و معلمان مختل می‌شود.

در این بیانیه آمده است: در نتیجه ادامه جنگ ۲۰ درصد مدارس ابتدایی و متوسطه در یمن تعطیل است و بیش از دو میلیون کودک یمنی قادر به حضور در مدرسه نیستند.

کمیته صلیب سرخ در ادامه آورده است که آموزش یک موضوع بشردوستانه و انسانی است، چراکه مردم را قادر می‌سازد تا زندگی خود را بازسازی کنند و کرامت خود را حفظ کنند.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: اگرچه حقوق انسانی بین‌الملل به صراحت به حق آموزش اشاره نکرده است، اما هدف بسیاری از قوانین تضمین این است که مردم حتی در زمان درگیری‌های مسلحانه به تحصیل خود ادامه دهند و طرف‌های درگیر از آنها، معلمان، مدارس و سایر موارد مربوط به آموزشی حمایت کنند.

سازمان ملل متحد اواخر ژانویه هشدار داده بود که سیستم آموزشی در یمن در آستانه فروپاشی است.

سازمان ملل در این باره تاکید کرده بود که ۲۷۰۰ مدرسه ویران یا آسیب دیده‌اند و بیش از ۲.۷ میلیون کودک در نتیجه درگیری در یمن تحصیل را ترک کرده‌اند.

گزارش های بین المللی همچنین از نیاز حدود ۲۲ میلیون شهروند یمنی به کمک های انسانی فوری خبر می دهد و بحران کنونی یمن را بزرگترین بحران کنونی جهان به شمار می آورد.

یمن بیش از هشت سال است که شاهد مقابله نیروهای مسلح یمن با حمله نیروهای ائتلاف عربی - غربی است که تبعات آن در ابعاد مختلف منعکس شده و بنا به گزارش سازمان ملل، به بدترین بحران انسانی در جهان تبدیل شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.