الیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس هر چند از سال ۱۴۰۰ اجرایی شده اما تا کنون با پافشاری سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات کمتر از یک هزار میلیارد تومانی در این زمینه دریافت نشده است.

چرا مالیات خانه‌ها و خودروهای لوکس دریافت نمی‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، دریافت مالیات از خانه ها و خودروهای لوکس از سال ۱۴۰۰ کلید خورده است در حالی که در این ۲ سال گذشته تنها ۹۳۶ میلیارد تومان یعنی کمتر از یک هزار میلیارد تومان مالیات از لوکس سواران و کاخ نشینان دریافت شده است.

دریافت مالیات از واحدهای مسکونی گران‌قیمت و باغ ویلاها از قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت سیزدهم آغاز شد و در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نیز مورد تاکید قرار گرفت اما با این اوصاف هنوز شناسایی واحدهای گرانقیمت و معرفی آنها به سازمان امور مالیاتی به صورت کامل انجام نشده است.

موضوع اخذ مالیات از خانه‌ها و زمین‌های لوکس با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۴۰۲ آمده بود بر این اساس زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه‌های لوکس که ارزش آنها بیش از دویست میلیارد ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

چه کسانی مشمول مالیات بر خانه های لوکس می‌شود؟

طبق آیین نامه ابلاغی هیات وزیران، تنها اشخاصی مشمول پرداخت مالیات بر املاک گران قیمت نیستند که فقط مالک یک باب منزل مسکونی بوده و از تاریخ تملکشان، ۱۰ سال یا بیشتر گذشته باشد.

همچنین خانه‌های لوکس و باغ ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نیستند.

بر این اساس اطلاعات از وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می گیرد و این سازمان اقدام به ارسال برگه تشخیص مالیاتی به مالکان می کند.

امسال حدود ۱۱۰ هزار خانه لوکس در تهران شناسایی شده است.

طبق آخرین گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، در سال ۱۴۰۰ ، ۱۲ هزار و ۲۱۷ خانه لوکس به ارزش مالیات بیش از ۳۹۲ میلیارد تومان تعیین شد که از این تعداد تنها یک هزار و ۹۵۴ نفر مالیات به ارزش ۲۸ میلیارد تومان را پرداخت کردند. همچنین مالک یک هزار و ۸۵۹ خانه نیز به مالیات ۸۵ هزار میلیارد تومانی اعتراض کردند.

چرا مالیات خانه‌ها و خودروهای لوکس دریافت نمی‌شود؟

همچنین در سال ۱۴۰۱ برای ۴۳ هزار و ۱۹۵ خانه گرانقیمت مالیات به ارزش ۲ هزار و ۱۸۶ میلیارد تومان تعیین شد که از این تعداد مالک ۶۳ خانه اقدام به پرداخت مالیات ۴۵۷ میلیون تومان کردند و مالک ۱۶۹ خانه نیز اعتراض کردند و بقیه کسانی که برگه تشخیص مالیات دریافت کرده بودند بی توجه نسبت به پرداخت مالیات بودند.

طبق این گزارش در ۲ سال گذشته کمتر از ۳۰ میلیارد تومان مالیات از لوکس نشینان دریافت شده است.

چه کسانی مشمول مالیات بر خودروهای لوکس هستند؟

قانون بودجه ۱۴۰۲ بند (خ) تبصره (۶) بر مالیات ستانی از خودروهای لوکس تاکید کرده بر این اساس انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سه میلیارد تومان است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌ شود.

در اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۲ موضوع مالیات خودروهای لوکس؛ اطلاعات مربوط از فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی دریافت و پالایش و پس از استخراج اطلاعات مشمولین، مالیات متعلق بر اساس قواعد محاسباتی توسط سازمان امور مالیاتی کشور تدوین و محاسبه شد.

طبق گزارش سازمان امور مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۰، ۱۷۷ هزار و ۶۱۹ خودروی گرانقیمت به ارزش ۲ هزار و ۱۷ میلیارد تومان تعیین شد که از این تعداد مالکان ۷۳ هزار و ۲۲۶ خودرو اقدام به مالیات ۶۸۰ میلیارد تومانی کردند و مالکان ۲۲ هزار و ۱۳۴ خودرو نسبت به مالیات اعتراض ثبت کردند.

چرا مالیات خانه‌ها و خودروهای لوکس دریافت نمی‌شود؟

در سال ۱۴۰۱ نیز، ۲۵۲ هزار و ۱۸۰ خودروی لوکس به ارزش مالیاتی ۲ هزار و ۳۰۶ میلیارد تومان شناسایی شد که از این تعداد تنها لوکس سواران ۳۳ هزار و ۷۶۰ خودرو اقدام به پرداخت مالیات ۲۶۶ میلیارد تومانی کردند و ۱۱ هزار و ۴۱۲ نفر اعتراض زدند.

بر این اساس در این دو سال تنها ۹۰۶ میلیارد تومان مالیات از لوکس سواران دریافت شده است که رقم قابل توجهی نسبت به مالیات شناسایی شده نیست.

سازمان امور مالیاتی درصدد است تا با کسب اطلاعات از وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی اقدام به دریافت مالیات عادلانه کند در این زمینه نیاز است تا اطلاعات به روز رسانی و سامانه سازمان مالیاتی متصل شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.