۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 914666

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مصوبه بیمه کارگران ساختمانی (اعاده شده از شورای نگهبان) مورد بررسی قرار گرفت و ایراداتی که هم از سوی این نهاد و هم شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن وارد دانسته شده بود، رفع شد.

رفع ایرادات مصوبه بیمه کارگران ساختمانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، طرح اصلاحیه ماده ۵بیمه کارگران ساختمانی، بارها بین کمیسیون اجتماعی و صحن رد و بدل شده است. این طرح اواخر سال گذشته مصوب شد و بعد از عبور از سد شورای نگهبان، بالاخره به عنوان قانون برای اجرا ابلاغ شد.

این قانون اما بعد از چند ماه به دلیل انتقاد برخی از نمایندگان مجلس متوقف شد. نمایندگان در صحن علنی مجلس تصمیم گرفتند این قانون را متوقف کنند و به مدت دو سال به همان طرح سال ۹۳بازگردند، این مصوبه اما از سوی شورای نگهبان رد شد. بعد از مدتی نمایندگان مجلس در جلسه‌ی روز ۲۲مردادماه، طرح جدیدی را به تصویب رساندند؛ این طرح البته مورد اعتراض بسیاری از فعالان کارگری قرار گرفت. طبق طرح جدید قرار شد با اختصاص ۲۲.۵ درصد مجموع عوارض صدور پروانه به عنوان سهم مالک، موضوع منابع ماده ۵بیمه کارگران ساختمانی حل شود، که طرح جدید نیز در شورای نگهبان رد شد.

حسین گودرزی،سخنگوی کمیسیون اجتماعی به خانه ملت گفت:در نشست روز سه شنبه امروز، مصوبه بیمه کارگران ساختمانی (اعاده شده از شورای نگهبان) مورد بررسی قرار گرفت و ایراداتی که هم از سوی این نهاد و هم شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن وارد دانسته شده بود، رفع شد، همچنین بر اساس اصلاحات اعمال شده با افزایش سقف ۲۹.۵ درصد به ۳۰درصد مجموع عوارض صدور پروانه به عنوان سهم مالک، کارگران تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

برای ساخت و ساز در محدوده روستاها و در داخل مجتمع‌های کشاورزی، مناطق آزاد تجاری، صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی و مناطق گردشگری با مجوز سازمان‌های متولی معادل ۱۵درصد مجموع عوارض صدور پروانه به عنوان سهم مالک خواهد بود.

در عین حال در همه موارد یاد شده هم ۷درصد حق بیمه، سهم بیمه‌شده است و ماخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم به عنوان سهم کارگر پرداخت می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.