استاندار خراسان رضوی گفت: ۲ هزار و ۵۹۶ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان خراسان رضوی وجود دارد که ۳۵۰ روستا از این تعداد در مشهد واقع است.

جیم آباد، روستایی صنعتی اما محروم از توسعه

به گزارش قدس خراسان، روستای جیم آباد یکی از روستاهای نزدیک مشهد است که در روز پنج پنج شنبه، سی ام شهریورماه مقصد بازدیدهای استاندار و مسئولان اجرایی بود.

در آغاز این بازدیدها یعقوبعلی نظری ضمن بازدید از کارخانه تولید قطعات خودرو به رسیدگی مشکلات این واحد تولیدی پرداخت.

مدیر عالی کارخانه قطعه سازی خودرو با اشاره به ظرفیت های تولید این واحد تولیدی و تاثیر آن در اشتغال زایی منطقه عنوان کرد: در سه سال گذشته توانسته ایم یک شرکت دانش بنیان و یک شرکت دیگر در شهرک صنعتی کاویان راه اندازی کنیم و تقریبا سالیانه ۱۰۰نفر نیروی کار به مجموعه صنعتی خود اضافه کرده ایم.

حسین نمازی ادامه داد: سال گذشته در حدود یک و نیم میلیون دلار صادرات داشته ایم که عمده صادرات ما به آلمان، آفریفای جنوبی، ترکیه، عراق و افغانستان بوده است و در حال حاضر نیروی کار ما به  ۷۰۰نفر رسیده است که عمده کارگران مربوط به مناطق تپه سلام، جیم آباد هستند که از مناطق محروم اطراف مشهد محسوب می شوند.

وی افزود: صفر تا صد تولید قطعات خودرو از ریخته گری تا ماشین کاری در مجموعه کارخانه صورت می گیرد و با بهترین روش تولید بوش قطعات خودرو را تولید می کنیم و تقریبا ۹۰ درصد نیاز ایران خودرو و کل نیاز بازار یدک را پوشش می دهیم و اگر این شرکت نباشد باید کلیه این قطعات را به صورت وارداتی تهیه کنیم.

نمازی به یکی از مشکلات کامیون داران در تعمییر اساسی خودروهایشان اشاره کرد و گفت: ما این قطعات را به صورت یک بسته کامل به بازار و به صورت صفر عرضه کرده ایم تا مشکل کامیون داران در تهیه قطعات مختلف حل شود و برای قطعات خود گارانتی تعریف کرده ایم تا سیستم حمل و نقل در استفاده از قطعات مورد نیاز خود با توجه به هزینه بالایی که می پردازند مطمئن باشند.

وی در تشریح مشکلات این واحد تولیدی عنوان کرد: یکی از مشکلات ما در توسعه کارخانه این است که ملکی را از شهرداری به صورت مزایده خریداری کردیم، این ملک در سال ۷۰ صنعتی بوده و بعد رها و متروکه می شود و به دلیل گذر زمان برخی از مجوزات ما دچار مشکل شده است و ساخت ۳ هزار متر مجموعه اگر مشکلش برطرف شود سایر زیرساخت ها آماده است و می توانیم تعداد نیروی کار خود را تا سال آینده دو برابر کنیم.

نمازی تصریح کرد: با همه قابلیت ها و تاثیری که در اقتصاد کشور و استان داریم آب کارخانه خود را با تانکر تامین می کنیم. یعنی در این کارخانه آب مورد مصرف صنعت را نداریم. کل قطعاتی که در این مجموعه تولید می شود نیاز به آب دارد تا در فرآیند تولید قطعات با آن خنک شود و روزانه آب خود را با ۱۰ ۱۴ هزار لیتری تانکر تامین می کنیم.

وی ادامه داد: قبل از فصل گرما آب مورد نیاز خود را از اباصلت می آوردیم که با کم آبی آنجا مجبوریم از چناران این آب را تامین کنیم.چرخ این کارخانه ۲۴ ساعته در حال گردش است و ضرر توقف این صنعت کمتر از نبود آب نیست و ما حتی آب  شرب برای مصرف نداریم. بخش زیادی از کارخانه با برق فعال است اما در هنگام استعلام بدهی مبالغ متفاوتی را عنوان می شود که ما نمی دانیم چه مبلغی را تسویه کنیم.

رفع مشکلات کارخانجات تولیدی در روستای جیم آباد

استاندار خراسان رضوی پس از شنیدن صحبت های مسئولان واحد قطعه سازی اظهار کرد: قطعه سازی از صنایع سرشاز از  مزیت‌ استان است در دستور کار است تا این صنعت را مورد تقویت و حمایت قرار دهیم.

یعقوبعلی نظری ادامه داد: تولید برق واحدهای صنعتی باید با نگاه خوداتکایی باشد و استانداری این آمادگی را دارد تا در زمینه الزامات اجرایی صنایعی که مصرف برق بالایی دارند کمک کنند تا به خود اتکایی برسند.

محسن داوری، فرماندار مشهد درباره حل مشکل تامین آب شرب کارخانه عنوان کرد: اگر هزینه احداث خط انتقال آب را کارخانه متقبل می شود طرح انتقال آب شرب به این کارخانه در اسرع وقت صورت می گیرد که در ادامه با پذیرفتن هزینه ها توسط کارخانه قرار شد این طرح در حداقل زمان ممکن اجرایی شود.

دیدار با خانواده شهید دوران دفاع مقدس

در ادامه این بازدیدها، و پس از بازدید از یک واحد تولیدی دیگر، استاندار خراسان رضوی با خانواده تکاور شهید "محمدرضا نشمیه" از شهدای دوران دفاع مقدس در روستای جیم آباد مشهد دیدار کرد و یاد و نام شهید با ذکر خاطراتی از وی گرامی داشته شد.

نظری در این دیدار عنوان کرد: نکات خاصی در زندگی شهدا بوده است و خانواده های معظم شهدا الگوی صبر و استقامت و حرکت در مسیر آرمانهای انقلاب اسلامی هستند و وظیفه همه ما نیز پاسداری از خون پاک شهیدان است.

وی ادامه داد: دیدار با خانواده شهدا سبب قوت قلب، افزایش روحیه کارگزاران و مسئولان می شود و انگیزه ما را در خدمتگزاری به مردم بیشتر می کند.

حل فصل مشکلات رضویه در مسجد روستای جیم آباد

پس از دیدار با خانواده شهید، استاندار و هیات همراه ضمن بازدید از نمایشگاه عکس طرح تحول روستای جیم آباد، در گفتگوی چهره به چهره به حل و فصل مشکلات مردمی این روستا پرداختند و نمایندگان مردم روستا ضمن بیان مشکلات متفاوت روستا خواستار شبانه روزی شدن مرکز بهداشت این روستا شدند.

رئیس مرکز بهداشت شماره پنج شهرستان مشهد در این خصوص عنوان کرد: علت شبانه روزی نبودن مرکز بهداشت جیم آباد کمبود پزشک است که قرار شد یک پزشک به مرکز بهداشت این روستا اضافه شود تا در شیفت شب این بیمارستان نیز فعال باشد.

محمد مهدی ایزدپناه، ادامه داد: در خصوص ایجاد درمانگاه خصوصی در این روستا پزشک مربوطه می‌تواند با مراجعه به علوم پزشکی در خواست ایجاد درمانگاه بدهد و با توجه به روستایی بودند منطقه و محروم بودن این روستا مجوزهای لازم در کمترین زمان انجام خواهد شد.

 رئیس مرکز بهداشت شماره پنج شهرستان مشهد همچنین با اشاره به گلایه مردم از بردن دستگاه یونولیت دندانپزشکی که وقف روستای جیم آباد بوده است گفت: این اتفاق در سال‌های گذشته افتاده و به‌زودی یک دستگاه یونولیت دندانپزشکی در روستا مستقر خواهد شد.

حسن کاظمی، بخشدار بخش رضویه مشهد نیز در دیدار استاندار با بخشدار و دهیاران روستاهای رضویه، اظهار داشت: بخش رضویه از سه بخش،۷۴ دهستان و ۵۷ روستا تشکیل شده است که با کمک دهیاران و با وجود محرومیت وکم برخوردار بودن روستاهای رضویه طی یکسال تحولات مهمی در این بخش انجام شده است.

نظری تصریح کرد: ۲۳ طرح تحولی برای استان خراسان رضوی در ۶ حوزه برنامه ریزی شده است،طرح تحول از پایین به بالا است اصل کار توسط روستاییان انجام  می‌شود و آنجا که باید کار کنیم روستاها هستند

وی افزود: دهیاران پرچم دار و جلو دار بسیج مردمی هستند؛ اگر مردم روستا بسیج نشوند مشکلات روستا حل نمی‌شود. ظرفیت روستا در اختیار دهیاران است لذا انتظار می رود دهیاران این ظرفیت‌ها را کشف کنند.

نظری ادامه داد: ۲ هزار و ۵۹۶ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان خراسان رضوی وجود دارد که ۳۵۰ روستا از این تعداد در مشهد واقع است.

وی تاکید کرد: رفع اشکالات و تکمیل و تقویت زیرساختها در روستاها اهمیت زیادی دارد. همه مسئولان همت دارند علاوه بر اعتبارات دولتی، از ظرفیت مردمی و خیران نیز اقدام به تامین و تقویت زیرساخت‌ها و رفع اشکالات کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.