۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
کد خبر: 918405

ذبح حقوق بشر غربی در دعوای هند و کانادا

میراحمدرضا مشرف، تحلیلگر مسائل شبه‌قاره

مسئله اساسی این است که آمریکایی ها به هیچ عنوان تمایل ندارند تا اختلاف با کانادا بر تلاش های آنها برای جذب هر چه بیشتر هند در اردوگاه غرب سایه افکند.

موضوع قتل "هاردیپ سینگ نجار" یک سیک هندی -کانادایی و از رهبران سیک های جدایی طلب پنجاب موسوم به جنبش "خالصتان"، تنش های شدیدی را در روابط هند و کانادا ایجاد کرده است که هر روز نیز بر دامنه آن افزوده شده و می رود تا به یک بحران جدی در روابط این دو کشور و حتی روابط هند و جهان غرب تبدیل گردد. اما صرف نظر از درستی و یا نادرستی ادعای کانادا در مورد دست داشتن دولت هند در این قتل، در رابطه با این بحران دیپلماتیک و حاشیه های پیرامونی آن می توان به چند نکته مهم اشاره کرد؛

1)نخستین نکته را باید در رابطه با مکان این رخداد یعنی کشور کانادا مطرح کرد. رابطه میان دهلی نو و اتاوا مدتهاست که بر سر حضور و فعالیت جدایی طلبان سیک در این کشور پرتنش دنبال شده است. در واقع هندی ها همواره مدعی بوده اند که کانادا به مامنی برای گروههای جدایی طلب هندی تبدیل شده است. البته این گلایه تنها مختص هندی ها نیست و رویه دولت اتاوا در سال های اخیر به شکلی بوده که این سرزمین را به مکانی امن برای سکونت و فعالیت مخالفان سیاسی و حتی مجرمان فراری سایر کشورها مبدل ساخته است. در همین راستا چندی پیش یکی از روزنامه های معتبر کانادایی گزارشی از نهادهای امنیتی این کشور را افشا کرد که نشان می داد گروههای تروریستی به کانادا به عنوان مامنی برای پنهان شدن، جذب کمک های مالی و سایر فعالیت های خود می نگرند. بحث هایی که در مورد انتقال احتمالی برخی اعضای گروهک منافقین ایران از آلبانی به کانادا مطرح می شود را شاید بتوان در همین راستا توجیه کرد.

2)نقش و موقعیت امریکایی ها در این بحران بسیار پیچیده و دشوار به نظر می رسد. در حالی که آمریکایی ها در ابتدای امر مدعی کمترین آگاهی از این قتل و حاشیه های آن شده بودند، افشاگری های بعدی مطبوعات این کشور نشان داد که این سرویس های جاسوسی آمریکایی بوده اند که اطلاعات مقدماتی در مورد این قتل را در اختیار اتاوا قرار داده  و در روند پیگیری تحقیقات پرونده نیز همکاری موثری داشته اند. با توجه به مشارکت اطلاعاتی واشنگتن و اتاوا در ائتلاف جاسوسی - امنیتی پنج چشم ( کانادا، ایالات متحده، انگلستان، استرالیا و نیوزلند)، این همکاری و هماهنگی نمی تواند موضوع خارق العاده ایی تلقی گردد. اما مسئله اساسی این است که آمریکایی ها به هیچ عنوان تمایل ندارند تا این موضوع بر تلاش های آنها برای جذب هر چه بیشتر هند در اردوگاه غرب سایه افکند. به نظر می رسد که دقیقا به همین دلیل است که بنابر گزارش مطبوعات هندی، واشنگتن اکنون در قامت واسطه میان دهلی و اتاوا ظاهر شده و سعی در کاهش تنش میان دو کشور دارد.

3)در نهایت اعمال برخی استانداردهای دوگانه از سوی غرب در مواجهه با چنین رویدادهایی بیش از پیش آشکار می شود. بر همین اساس یکی از تحلیلگران هندی می نویسد چرا در زمانی که دولت اسرائیل می تواند از قتل های فرامرزی این چنینی به راحتی قسر در برود، سازمان های اطلاعاتی ما نتواند چنین کاری انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.