محمد اوقرون استاد دانشگاه ترکیه گفت: مسأله وحدت هرگز نباید از دستور کار مسلمانان خارج شود، زیرا یک دستور دینی است.

استاد دانشگاه ترکیه: وحدت دستور دین است و نباید مسلمانان رهایش کنند

به گزارش قدس آنلاین، دومین روز وبینار کنفرانس وحدت با حضور تنی چند از علمای جهان اسلام برگزار شد. در نوبت دوم این نشست محمد اوقرون استاد دانشگاه ترکیه  تأکید کرد: مسأله وحدت هرگز نباید از دستور کار مسلمانان خارج شود، زیرا یک دستور دینی است و از سوی دیگر، حتی اگر این موضوع حساسیت‌ اسلامی هم نباشد، هر فردی که در این جغرافیا زندگی می‌کند، باید عادلانه و شرافتمندانه از صلح به عنوان لازمه زندگی مشترک حمایت کند و هرگز از این مسئله دور نباشد. سطوح مختلف یک جامعه یعنی همه مذاهب،فرهنگ ها و مکاتب سیاسی که در جغرافیای مسلمانان زندگی می‌کنند، باید بر سر موضوع وحدت و یا حداقل در مورد مشترکات کوچک خود به یک اتفاق نظر برسند.

وحدت یک پروژه تمدن‌گرایانه است

استاد دانشگاه ترکیه خاطرنشان کرد: پروژه وحدت اسلامی پیش از اینکه یک پروژه سیاسی باشد، یک پروژه تمدن‌گرایانه است. فقط مسلمانان نیستند که به وحدت اسلامی احتیاج دارند، زیرا می‌بینیم مشکلاتی که در آسیای میانه رخ می‌‏دهد، غیر مسلمانان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. مشکلات بین مسلمانان باید توسط علما و روحانیون مورد بحث و بررسی قرار گیرد. حاکمان کشورهای اسلامی نیز مسئولیت بزرگی در این زمینه بر عهده دارند.

اگر بخواهیم پروژه وحدت تحقق پیدا کند، باید با واقعیت‌ها روبه رو شویم و جسارت بیان آن را داشته باشیم

اوقرون گفت: بنابراین اگر بخواهیم پروژه وحدت تحقق پیدا کند، باید با واقعیت‌ها روبه رو شویم و جسارت بیان آن را داشته باشیم. به عبارت دیگر هر کشوری دارای پیش قضاوت‌ها، رادیکال‌ها و تعصباتی است که توسط ساختارهایی که درک دینی آن کشور را تشکیل می‌دهد، ایجاد می‌شوند. مذهب، واقعیت ماست و نمی‌توانیم از این واقعیت فرار کنیم. هر مذهب باید برای رام کردن افراط و تفریط موجود در درون خود و جلوگیری از آسیب‌های آن گام‌هایی بردارد؛ مهم‌ترین راه برای تحقق این امر، راه‌های علمی، کلامی و فلسفی و تاریخی است، زیرا جهل در خط مقدم عواملی است که موجب افراط گرایی و تفریط می‌شود. 

وی در پایان گفت: نقش روشنفکران، هنرمندان و حتی رسانه‌ها در سازمان‌دهی به اینگونه برنامه‌ها و کارگاه‌های وحدت اسلامی با عناوین مشخص‌تر و گام‌های موضوعی‌تر و پذیرش آنها توسط اقشار مختلف جامعه بسیار مهم است.

همچنین ادریس هانی فعال سیاسی، پژوهشگر و نویسنده اهل کشور عربی مغرب در شمال آفریقا، در این وبینار گفت: مجمع تقریب مذاهب اسلامی نهادی است که هر موضوعی که بتواند میان مذاهب مختلف در کشورهای اسلامی تقریب ایجاد کند و زمینه‌ساز وحدت میان مسلمانان شود را رصد می‌کند و در این اقدام همه اختلافات تاریخی که از حدود طبیعی و موضوعی خود خارج شده و به عاملی از عوامل عقب‌ماندگی این امت تبدیل شده‌اند را کنار گذاشته است.

وی افزود: مسلمانان برای اینکه در ارزش‌های معین اتفاق نظر داشته باشند، باید اینگونه بنگرند که در ارزش‌ها سلسله مراتبی وجود دارد و در نتیجه اگر ارزش‌های بزرگ را در نظر بگیرند، از طریق آنها می‌توانند همزیستی و وحدت ایجاد کنند. حتی می‌توانند از شعارهای سنتی وحدت فراتر روند، اما اگر از این ارزش‌های بزرگ کوتاه آمدیم، با سختی‌هایی رو به رو خواهیم شد که با آن آشناییم. من معتقدم که اگر بخواهیم تمدنی بسازیم یا حداقل در جهان از موقعیت قوی برخوردار باشیم، باید مشخص کنیم که این تمدن چه ارزش‌هایی را گرد هم می‌آورد.

وحدت عامل اقتدار و شوکت مسلمانان

همچنین، آخوند محمدمهدی کرامتی‌فر وحدت را عامل اقتدار و شوکت مسلمانان و مانعی در برابر چیره شدن دشمنان بر جامعه اسلامی خواند. آخوند کرامتی‌فر با بیان این‌که محبت اهل سنت به اهل بیت(ع) به خاطر مسائل سیاسی و یا مصلحت اندیشی نیست، تأکیدکرد: این محبت براساس مبانی قرآن و اسلام است، زیرا مهمترین، مؤثرین و مفیدترین عامل وحدت امت اسلامی در جامعه، اهل بیت رسول الله (ص) هستند.

وی همچنین با بیان این که در اسلام بر اهمیت نقش علمای دین تأکید بسیاری شده است، اظهار داشت: در دین مقدس اسلام و سیره عملی پیامبر(ص) و اهل بیت پیامبر(ع)، همواره بر تکریم علما و دانشمندان دین تأکید شده است.

انسجام ما در برابر دشمنان اسلام ضروری است

زهرا واحدی مدیر حوزه علمیه خواهران خراسان شمالی نیز در این نشست تاکید کرد: شرط لازم برای اثرگذاری جهانی این است که مسلمانان در گام نخست، خطابه زندگی بخش حج را به درستی بشنوند و همه همت خود را برای عملی کردن آن به کار گیرند. دو پایه اصلی این خطاب، وحدت و معنویت است. یکی از راه‌های رسیدن به وحدت، همدلی و در نهایت صلح و سازش است. دین اسلام، ابعاد و محورهای مختلف ارتباطی را مورد توجه قرار داده و محور اصلی تنظیم روابط انسانی و سامان بخشیدن به آن را همدلی و همدردی می‌داند که از خانواده آغاز می‌شود و به جامعه می‌رسد و این خود مقدمه رفع منازعه و تنش و تشنج و بحران است.

واحدی با بیان اینکه همدلی و همدردی اسلامی مقدمه پرهیز از تنش‌ها و منازعات بوده است، افزود: دین اسلام مهم‌ترین مبنای فکری خود را احسان و همدلی قرار داده است و قرآن کریم در فراخوان عمومی جامعه را دعوت به صلح می‌کند. وحدت هم به حکم عقل و هم به حکم قطعی شرع ضرورت دارد. به ویژه در موقعیت امروز جهان اسلام که شاهد رخداد عظیم بیداری اسلامی هستیم و دشمنان اسلام از هر عاملی برای ایجاد تفرقه و جلوگیری از وحدت مسلمانان استفاده می‌کنند. منطق انقلاب اسلامی این است که واقعیت‌های جهان اسلام را بشناسیم و به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم. پدیدار شدن تمدن اسلامی جز با اتحاد شیعه و سنی امکان‌پذیر نیست و برای رسیدن به آن باید همه دنیای اسلام متحد شوند. هر ملتی که متحد باشد و میان خود تنازع و جدال ویرانگر نداشته باشد، مقابل همه دشمنی‌ها شکست ناپذیر خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران خراسان شمالی ادامه داد: ایستادگی ما در برابر دشمنان، اشغالگران و متجاوزان به سرزمین‌های اسلامی و منطقه و به ویژه دفاع از فلسطین برای حفظ مجد و عظمت همه امت اسلام و اقوام و نژاد و مذاهب اسلامی ضروری است. چرا بیش از ۵۰ کشور که در سایه نام بلند اسلام و پیامبر خدا قرار دارند و و از منابع گسترده و استراتژیک جهانی بهره مند هستند نباید از اقتدار لازم برخوردار باشند؟ چرا نباید در معادلات جهان اسلام به عنوان یک مجموعه بزرگ با این همه کرسی معتبر و سخن موثر حضور داشته باشند؟

واحدی به تعرض‌های اخیر به ساحت مقدس قرآن کریم اشاره کرد و بیان داشت: جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثه‌ای تلخ و توطئه آمیز بود. آتش زدن قرآن کریم نه تنها توهین به اسلام و مسلمین بلکه توهین به تمام ادیان جهان و پیروان آن است. این در حالی است که جهان اسلام با موجی از اسلام گرایی مواجه شده و طبق آمارها کتاب مقدس اسلام پرفروش‌ترین نسخه مکتوب در کشورهای غربی است. از این رو دشمنان مسلمانان با آتش بغض و کینه نسبت به حقیقت الهی، به جنگ با منطق و برهان الهی آمده‌اند.

وی افزود: این جسارت بزرگ که در حقیقت چیزی جز اعتراف به شکست در برابر منطق قرآن و رشادت‌های جوانان جبهه مقاومت نیست، ادامه حرکات شدید و توهین‌های آشکاری است که اخیراً و در سایه حمایت‌های صهیونیست جهانی صورت گرفته است. نقش زنان مسلمان در ایجاد وحدت جامعه اسلامی متفاوت از تعلیمات و هنجارهای افراطی غرب است، زیرا الگوی زنان مسلمان از زنان مبارز، اعتقادات دین مبین اسلام و معارف ناب قرآن کریم و سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام نشات می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.