در طی چندین سال حضور اتباع افغانستانی در ایران تحصیل کودکان‌شان در مدارس یکی از چالش‌هایی است که همیشه با آن مواجه بوده اند. موضوعی که همواره در آستانه مهر ماه سوالات جدی در ذهن اتباع ایجاد می‌کند.

روند ثبت نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس ایران چگونه است ؟

خدابخش حکیمی خبرنگار تحریریه جوان قدس : سازمان ملی مهاجرت که با هدف ساماندهی امور مهاجرین تشکیل شده است، درباره دغدغه ثبت نام کودکان افغانستانی در مدارس، اطلاعیه صادر کرد و نوشت که دانش آموزان اتباع می‌توانند به سه روش زیر ثبت نام شان را در مدارس انجام دهند :

1-مراجعه به سامانه سهما و ثبت درخواست با یکی از کد های یکتا ، فراگیر و فیدا

2 -مراجعه حضوری به محل سکونت

3 -مدیر مدرسه ثبت نام کند

دانش آموزانی که فرایند ثبت نام آنها در سامانه سهما تکمیل و نهایی شده یعنی پرداخت مبلغ نیز صورت پذیرفته است ، می توانند 48 ساعت بعد به یکی از دو روش زیر ثبت نام خود شان را در مدارس انجام دهند :

1-مراجعه حضوری به مدرسه

2-مراجعه به سامانه مای مدیو آموزش و پرورش

چند نکته در مورد ورود به مدرسه

علاوه بر روند کلی ثبت‌نام که در بالا به آن اشاره کردیم، چند نکته مهم دیگر هم باید مورد توجه اتباع برای تکمیل ثبت نام خود قرار بگیرد.

- داشتن شناسه یکتا و شماره دانش آموزی علاوه بر سایر مدارک در مراجعه به مدارس الزامی است.

- دانش آموزانی که در سامانه سهما ثبت نام ننموده اند یا ثبت نام آنها نهایی نشده است (یعنی پرداخت مبلغ به عنوان آخرین مرحله انجام نشده است) ، اطلاعات آنها در مدرسه یا سامانه مای مدیو نمایش داده نمی‌شود.

- تمامی دانش آموزان اعم از پایه (پایه اول تا پایه داوزدهم)می بایست در سامانه سهما ثبت نام نمایند.

- مدارس مجاز به ثبت نام افرادی هستند که در سامانه ثبت نام و درخواست آنها نهایی شده است .

- دانش آموزانی که یکی از شناسه های یکتا ،فراگیر ، اختصاصی و فیدا را دارند می توانند در سامانه سهما ثبت نام نمایند و نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر کفالت یا ادارات اتباع نمی باشد.

- مجددا یادآوری میشود که افرادی که ثبت نام آنهادر سامانه سهما نهایی شده هم میتوانند در مای مدیو ثبت نام کنند و هم میتوانند با مراجعه حضوری به مدارس ثبت نام خودشان را انجام دهند.

- متقاضیان دانش آموزی که هنوز در سامانه سهما ثبت نام ننموده اند نهایتا تا دهم شهریور ماه مهلت دارند تا درخواست‌شان را ارسال نمایند.

یک ورزشگاه دانش آموز اتباع در مشهد

 اتباع افغانستان در چندین استان ایران سکونت دارند که یکی از این استان ها خراسان رضوی است. طبق آمار های منتشر شده در سایت اداره اتباع خراسان رضوی در سال 1401 حدود 80 هزار دانش آموز اتباع در این استان وارد مدارس شده اند و در سال 1402 با افزایش 30 درصد این رقم به 100 هزار دانش آموز می رسد.

در گذشته ثبت نام دانش آموزان با چالش های متعدد روبرو بود اما امسال با راه اندازی سامانه سهما اندکی از این چالش ها کاسته شده است . ناگفته نماند این سایت نیز دچار مشکلات فنی است که امید است به مرور زمان حل شود تا دانش آموزان بتوانند به صورت یکپارچه و در یک درگاه مشخص ثبت نام‌شان را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.