دهه ۹۰ شمسی تاریک‌ترین دهه حوزه ساختمان‌سازی است و سهم این بخش از ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی، در این دهه ۴۴ درصد کاهش را تجربه کرد.

‌سهم ساختمان در اقتصاد ایران در دهه ۹۰ تا ۴۴ درصد کاهش یافت

‌به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، بر اساس اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کشور از ارزش افزوده رشته فعالیت‌های اقتصادی کشور، سهم حوزه ساختمان در ایجاد ارزش افزوده از ۵ درصد در ابتدای دهه ۹۰ به ۲.۸ درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

فعالیت اقتصادی بخش ساختمان از ۲ زیر فعالیت ساختمان مسکونی و سایر فعالیت‌ها شکل گرفته است. بر اساس این اطلاعات، سهم زیرفعالیت ساختمان مسکونی از ارزش افزوده اقتصاد ایران از ۱.۴ درصد در دهه ۹۰ به ۰.۹ درصد در سال ۱۳۹۹ رسید.

همچنین سهم سایر ساختمان‌ها نیز از ۳.۷ درصد به ۱.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

در همین راستا، حمید ابراهیمی، کارشناس حوزه مسکن به خبرنگار فارس گفت: دهه ۹۰ تاریک‌ترین دهه حوزه مسکن پس از انقلاب است و کاهش تولید و ۸ برابر شدن قیمت، نتیجه ‌رها شدن بازار مسکن در آن دوره به حساب می‌آید.

گفتنی است؛ تعلل در ‌وضع قوانین بازدارنده سوداگری در بازار مسکن، از جمله مالیات بر عایدی سرمایه و بی‌توجهی به مداخله موثر دولت در بازار مسکن با اقداماتی از جمله ساخت مسکن و عرضه زمین دلایلی است که وضعیت نامناسب مسکن را سبب شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.