بر اساس گزارش شبکه سی.ان.ان، دولت آمریکا قصد دارد رسما تصرف دولت توسط ارتش نیحر در ماه ژوئیه را به عنوان یک «کودتا» تعیین کند.

سی.ان.ان: آمریکا اقدام ماه ژوئیه ارتش نیجر را «کودتا» اعلام می‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، شبکه سی.ان.ان آمریکا گزارش داد، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر اساس گزارشها در تدارک است تا به صورت رسمی اقدام ارتش نیجر در تصرف دولت این کشور در ماه ژوئیه را به عنوان کودتا اعلام کند که از لحاظ حقوقی باعث محدود شدن قابلیت واشنگتن برای همکاری با این کشور حوزه غرب آفریقا در زمینه عملیاتهای مبارزه با تروریسم در منطقه خواهد شد.

سی.ان.ان در گزارش خود به نقل از دو منبع آگاه ناشناس نوشت، وزارت امور خارجه آمریکا به زودی در نتیجه کودتا خواندن اقدام ارتش نیجر تعلیق برخی از کمک‌ها به این کشور را اعلام خواهد کرد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «همچنان که ما به تعاملات دیپلماتیک‌مان برای حفظ حاکمیت غیرنظامی در نیجر ادامه می‌دهیم، به ارزیابی گام‌های بعدی نیز ادامه می‌دهیم اما در مقطع فعلی چیزی برای اعلام رسمی نداریم.»

محمد بازوم، رئیس جمهور مخلوع نیجر در تاریخ ۲۶ ژوئیه در نتیجه تصرف دولت وی توسط ارتش نیجر سرنگون شد. دولت جدید نیجر نیز متعاقب این اتفاق توافقات همکاری نظامی با فرانسه را به دلیل نارضایتی از عملیات غرب برای مبارزه با شبه نظامیان در منطقه ساحل صحرای آفریقا معلق ساخت. حاکمان جدید نیجر همچنین سفیر فرانسه را نیز اخراج کردند. چند رو قبل نیز سربازان فرانسوی مستقر در نیجر شروع به خروج از  این کشور کردند.

شبکه سی.ان.ان نوشت، سفارت آمریکا در شهر نیامی همچنان به فعالیتش ادامه خواهد داد و از سوی دیگر پنتاگون هم ارزیابی خواهد کرد که چطور تعیین اقدام ارتش نیجر به عنوان کودتا بر وضعیت حدود ۱۰۰۰ سرباز مستقر در نیجر تاثیر خواهد گذاشت.

طبق این گزارش، بعید است که واشنگتن اقدام به خارج ساختن همه نیروهایش از این کشور کند اما نیروهای باقی مانده با محدود ساختن ماموریتشان بر جمع آوری اطلاعات متمرکز خواهند شد.

به نوشته پایگاه راشاتودی، کمک‌های امنیتی و اقتصادی آمریکا به نیجر نیز احتمالا معلق خواهند شد و به دلیل تعیین برچسب کودتا برای اقدام ارتش نیجر، اعتبارات برای کمک به این ارتش نیز محدود خواهند شد.

واشنگتن در نیجر چند پایگاه نظامی از جمله دست کم دو پایگاه پهپادی که از آنها برای پشتیبانی از ماموریت‌های مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل صحرای آفریقا استفاده می‌کند، دارد. سربازان آمریکایی همکاری نزدیکی با سربازان فرانسوی در منطقه داشته‌اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.