نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: اگر کسی که مسئولیت حفظ موقوفه را دارد، در نگهداری و ارتقای آن سستی کند، به همان اندازه که اجر و منزلت واقف همچنان برقرار می‌ماند اما بر مراتب عذاب و گناه عامل نگهداری افزوده می‌شود.

موقوفات باید با حساسیت، حفظ و نگهداری شوند

به گزارش قدس خراسان، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر روز یکشنبه ۱۶ مهرماه در همایش یاوران وقف که با حضور جمعی از واقفان و فعالان این حوزه در مشهد برگزار شد، بیان کرد: تأکید احکام الهی، احادیث اهل‌بیت (ع) و توجه علما نشانه‌های بارزی از اهمیت فریضه وقف به‌عنوان یک واقعیت اسلامی و آموزه دینی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به آیه ۴۶ سوره مبارکه کهف مطرح کرد: معمولاً انگیزه تأمین مالی و کسب ثروت برای بسیاری از مردم به‌عنوان هدف غایی زندگی مطرح است و خیلی از جوانان از زمانی که می‌توانند رؤیایی را بر سبک زندگی خود حاکم کنند، توجه به امکانات و ابزارهای اقتصادی را در اولویت امور قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: با وجود این اندیشه که به‌صورت عادی و بدیهی در زندگی همه انسان‌ها پیش می‌آید، ذات اقدس پروردگار در قرآن کریم از ابتدا تکلیف همین انگیزه ثروت‌اندوزی را تعیین می‌کند و می‌فرماید «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَ خَیْرٌ أَمَلًا» یعنی ثروت و فرزند زینت زندگی دنیایی است و اگر آقایی سوار بر یک خودروی گران‌قیمت است یا در یک منزل وسیع و لوکس زندگی می‌کند، این‌ها همه زینت است و هیچ امتیازی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

باقیات ‎ الصالحات راه اصلی تحقق آرزوهاست

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه دختران و پسران جوان خواسته‌ای جز خوشبختی و تحقق آرزوهایشان ندارند افزود: خداوند عالم در قرآن کریم می‌گوید دستیابی به امکانات و حتی برآورده شدن آرزوها در گرو تأمین باقیات ‎ الصالحات است تا همان ثروت و فرزند که در قرآن ذکر شده، در استخدام جلب یک خیرات ماندگار قرار بگیرد.

وی بیان کرد: هیچ‌کس مخالف جمع‌آوری مال نیست. دین تقابلی با تحصیل مشروع مال ندارد زیرا اساساً عمده خلیفة ‎ اللهی انسان نیز مربوط به همین دنیاست و اینجاست که همان تفاوت انسان و سایر مخلوقات مشخص می‌شود که برای سایرین خداوند عالم خودش شرایط زندگی را فراهم می‌کند اما انسان باید خودش بساط زندگی و شرایط را برای خود ایجاد کند.

نام واقف در تاریخ ماندگار است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تاکید بر اینکه وقف، مصداق کامل باقیات ‎ الصالحات از منظر قرآن کریم است، افزود: اگر بخواهیم معنی خیرات ماندگار را از نظر فقهی تحلیل کنیم، کامل‌ترین معنای آن همان خیراتی می‌شود که شما در زندگی خود برای سیر کردن حتی یک شکم و منتفع کردن حتی یک انسان انجام می‌دهید و این تا پایان تاریخ، هم نام شما را در تاریخ ماندگار می‌کند و هم سرمنشأ خیرات و برکات برای اقشار مختلف جامعه می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: رسول گرامی اسلام می‌فرماید «إنّ مِمّا یَلحَقُ المؤمنَ مِن عَمَلِهِ و حَسناتِهِ بعدَ مَوتهِ عِلما علّمَهُ و نَشَرَهُ و وَلَدا صالِحا تَرَکَهُ أو مصحَفا وَرَّثَهُ أو مَسجِدا بَناهُ أو بَیتا لاِبنِ السَّبیلِ بَناهُ أو نَهرا أجراهُ أو صَدَقَةً أخرَجَها» یعنی همانا بعد از مرگ مؤمن، برکت بخشی از عمل و کار خیرش ادامه پیدا می‌کند؛ از جمله علمی که ترویج شود، فرزند صالحی که تربیت شود، قرآنی که کتابت شود، مسجدی که ساخته شود، خانه‌ای که برای پذیرایی از مسافران ایجاد شود، راه ‎ آب یا قناتی که جاری شود و یا صدقه‌ای که از او ماندگار بماند.

موقوفات باید نگهداری و تثبیت شوند

علم‌الهدی بر ضرورت حفظ و تثبیت موقوفات تاکید کرد و گفت: هیچ‌چیز در زندگی انسان به اندازه وقف، عامل آتش نیست. اگر از مال وقفی بهره‌برداری شخصی صورت بگیرد، شما را در همه جهات زمین ‎ گیر می‌کند و مؤاخذه آخرت آن نیز به‌مراتب سنگین‌تر است. این مسئله به‌موازات بهره‌برداری شخصی، بی‌توجهی و سهل‌انگاری در تخریب موقوفه را نیز شامل می‌شود و اگر کسی که مسئولیت حفظ موقوفه را دارد، در نگهداری و ارتقای آن سستی کند، به همان اندازه که اجر و منزلت واقف همچنان برقرار می‌ماند اما بر مراتب عذاب و گناه عامل نگهداری افزوده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب، مردم اعتماد چندانی به سازمان اوقاف وقت نداشتند اما پس از انقلاب، سنت حسنه وقف گسترش بسیاری پیدا کرده و منافع آن تا حد زیادی از گره‌گشایی از مردم مؤثر بوده است.

امام جمعه مشهد در پایان در خصوص مساله موقوفه گوهرشاد بیان کرد: تولیت من در موقوفه گوهرشاد هیچ ارتباطی با امام جمعه یا نماینده ولی فقیه بودن من ندارد. در وقفنامه مسجد گوهرشاد آمده که تولیت آن در ابتدا به اولاد بانو گوهرشاد و پس از آن به سادات صالح مشهدی واگذار شده شود. پس از انقلاب، اداره تحقیقات اوقاف به این جمع بندی رسیدند که من را معرفی کنند و شاید در آینده نیز به این نتیجه برسند که باید به فرد دیگری واگذار کنند. این که برخی‌ها این مساله را به جریان‌های سیاسی نسبت می‌دهند، اشتباه است.

۴۰ درصد افزایش بهره‌وری موقوفات؛ حاصل تلاش یاوران وقف

مدیرکل امور اوقاف استان خراسان رضوی در ابتدای این مراسم بیان کرد: سال گذشته با سرمایه خیرین و واقفین، علاوه بر اینکه توانستیم ۱۷۵ میلیارد تومان اجرای نیت واقف داشته باشیم، در حوزه عمرانی نیز ۳۵ هزار مترمربع کار عمرانی در موقوفات و اماکن متبرکه انجام شد و بیش از ۶ هزار متر مربع سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف اتفاق افتاد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده ادامه داد: این‌ها اتفاق نیفتاده جز با همت و کمک یاوران وقف و خیرانی که در این حوزه تلاش می‌کنند تا این سرمایه مردمی توسط خود مردم هم اداره شود. فعالیت بیش از ۱۷۰ نفر از کسانی که به عنوان امین موقوفات فعالیت می‌کنند موجب شده تا بهره وری در موقوفات با ۴۰ درصد افزایش همراه شود.

۶۰ درصد وقف‌های بعد از انقلاب مربوط به ده سال اخیر است

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز در ادامه مراسم مطرح کرد: تعداد موقوفات استان خراسان رضوی که تا امروز در سامانه جامع موقوفات به ثبت رسیده ۲۶ هزار و ۹۳۹ مورد است. هر موقوفه که رقبه یا بیش از یک رقبه دارد و مجموع رقبات وقفی ۲۱۱ هزار و ۴۴۱ رقبه است.

حجت‌الاسلام جمال ایزدی افزود: ۲۱ هزار و ۶۹۹ موقوفه مربوط به قبل از انقلاب و ۵ هزار و ۲۴۰ موقوفه مربوط به بعد از انقلاب است. حدود ۳ هزار و ۱۱۶ مورد یعنی ۶۰ درصد وقف‌های جدید در ده سال اخیر اتفاق افتاده است.

وی در خصوص تعداد یاوران و اصحاب وقف در استان گفت: حدود ۲۰۶ هزار نفر اصحاب و یاران وقف هستند. متولیان موقوفه ۱۵۵۲ نفر، امنای موقوفه ۱۷۱ نفر، عمده و بیش از ۹۰ درصد اصحاب وقف مستاجرین هستند. اگر مستأجر اجاره را به موقع پرداخت کند به توسعه وقف کمک می‌کند. در یک سال اخیر ۱۷۵ میلیارد تومان از دریافتی مستأجران صرف کار خیر شد.

ایزدی ادامه داد: ۴۰ نفر از مشاورین وقف، ۷۰ نفر از انجمن یاوران وقف، ۹۰ نفر از مبلغین بقاع متبرکه، ۶۸ مورد مرکز افق، ۱۰۲۴ نفر از هیئت امنا، ۲۱۱ نفر از خادمین حقوق بگیر بقاع متبرکه، بیش از ۶ هزار نفر خادم افتخاری، ۲۳ نفر از مربیان سبک زندگی و ۳۵۰ نفر از فعالان قرآنی نیز از یاران و اصحاب وقف در استان هستند.

در پایان مراسم نیز از تعدادی از یاوران وقف در استان تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.