نخست وزیر انگلیس در تداوم مواضع جنگ‌طلبانه این کشور به رئیس جمهوری اوکراین اطمینان داد که تحولات فلسطین تاثیری بر آنچه او تعهد بلندمدت لندن به حمایت از اوکراین نامید ندارد.

انگلیس: تحولات فلسطین تاثیری بر تعهدات لندن به اوکراین ندارد

 دفتر ریشی سوناک روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی رهبران دو کشور خبر داد و نوشت: «نخست‌وزیر بر تعهد بلندمدت و تزلزل ناپذیر بریتانیا به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید و تکرار کرد که درگیری در خاورمیانه این رویکرد را تغییر نخواهد داد.»

سوناک بر اساس این بیانیه مدعی شد: «اصل نظم مبتنی بر قانون، که در آن مردم بتوانند در صلح و ثبات زندگی کنند، باید هم در اوکراین و هم در خاورمیانه محافظت شود.»

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز نخست وزیر انگلیس را در جریان آخرین وضعیت جنگ در این کشور قرار داد و با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: حمایت بریتانیا از اوکراین تزلزل ناپذیر است و من از این بابت قدردان هستم.

وی افزود که دو طرف درباره «همکاری‌های دفاعی بیشتر، به‌ویژه قابلیت‌های موشکی و ضد پهپادی برای تقویت نیروی هوایی اوکراین بحث کردیم.» گفتنی است که انگلیس پس از آمریکا، دومین تامین کننده تسلیحات جنگی اوکراین است و تاکنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ شهروند روس و افزون بر ۶۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است.

جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.