رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که قیمت تمام شده قطعه خودرویی که در داخل کشور تولید شده کمتر از قیمت تمام شده کالای مشابه وارداتی آن باشد به شدت از این کالا حمایت می کنیم و مانع از واردات مشابه آن خواهیم شد.

مانع از واردات قطعات مشابه تولید داخلی با قیمت بالاتر می شویم

به گزارش قدس خراسان، نصرالله پژمانفر روز چهارشنبه در مراسم راه اندازی نخستین خط تولید داخلی مجموعه "چرخ تسمه زاویه متغیر دریچه‌های خودرو" (CVVT) در مشهد افزود: صنعت قطعه سازی در خراسان رضوی توان به روزرسانی و تولید رقابت پذیر را دارد، گاه از واردات برخی قطعات مشابه تولید داخل حمایتهایی می شود، برخی بهانه می آورند که در تامین نیاز کشور به فلان قطعه نگرانی وجود دارد پس باید واردات آن انجام گیرد اما این موضوع اصلا قابل دفاع نیست.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس مصوب کرده است در جایی که تولیدکننده نتواند نیاز داخل را به کالا یا محصولی تامین کند به اندازه ای که بازار نیاز دارد اجازه واردات آن کالا داده شود و واردات آن کالا نیز تعرفه گذاری خواهد شد تا رقابت بین تولید داخلی با مشابه خارجی آن در قیمت باشد.

وی گفت: جریان های مختلف تلاش می کنند واردات کالا به کشور را بیشتر کنند اما کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تمام توان خود را گذاشته است تا سهم تولیدات داخلی در بازار کشور از مشابه خارجی آن بیشتر شود.

پژمانفر افزود: بانکها کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده و کمر دستگاه های اجرایی را شکسته اند از این رو این کمیسیون همه بانکها را موظف کرده است که گزارش سه ماهه از پرداخت تسهیلات خود ارایه دهند.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز بانکها سیاست انقباضی دارند لذا هر سرمایه گذاری از سوی آنها که در مسیر تولید نباشد را نا امن خواهیم کرد، برخی از این بانکها سودهای مفتی دریافت می کنند و گاه هفت تا ۹ برابر بیش از حد مجاز از منابع، اضافه برداشت می کنند.

وی با تاکید بر تجمیع برخی بانکها گفت: بی انضباطی مالی در کشور از ناحیه بانکها بوده لذا باید برقراری این انضباط هم از سوی بانکها شروع شود.

قطعه بازها کار را خراب کرده اند

مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) نیز در این مراسم گفت: قطعه بازها کار را خراب کرده اند، این قشر، قطعه ساز نیستند و در مسیر خودکفایی قدم برنمی دارند، قطعه سازان اصلی کسانی هستند که درصد خودکفایی کشور را در قطعات ارتقا می دهند و امنیت اجتماعی کشور را تامین می کنند.

کیانوش پورمجیب افزود: نمی گوییم که واردات خودرو یا قطعه انجام نشود اما این موضوع افتخار نیست و افتخار متعلق به کسانی است که آن خودرو یا قطعه را تولید می کنند و جامعه از صنعت خودرو انتظار محصولات کیفی با قیمت مناسب دارد که تحقق آن جهاد بسیار سختی در اقتصاد کشور است و همه برای آن باید تلاش کنند.

وی با اشاره به رویکرد شرکت ایران خودرو در تولید خودروهای جدید گفت: این شرکت خودروهای "دنا پلاس" و "تارا" را عرضه کرده و به زودی "ریرا" را به بازار می فرستد که قطعات این خودروها نیز توسط قطعه سازان داخلی تولید می شود.

مدیرعامل ساپکو گفت: در حالی که خودروسازی در کشور محصولات جدید ارایه می دهد قطعه سازان نیز باید جهاد کنند به نحوی که قیمت خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی رقابتی شود زیرا رقابتی نبودن قیمتها یک نقطه ضعف برای صنعت خودروی کشور به شمار می رود.

پور مجیب افزود: به سبب شرایط قیمت‌گذاری که در کشور حاکم است ۲ شرکت خودروساز با زیان انباشته سنگین مواجه هستند و این زیان انباشته با مضیقه های ارزی همزمان شده است.

وی از مسوولان استان خراسان رضوی خواست از قطعه سازان این استان حمایت بیشتری کنند همان طور که ساپکو حمایتهای خود را از طرحهای مبتنی بر رسیدن به خودکفایی در تولید قطعه سازان بیشتر خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.