گودرزی نماینده مجلس گفت: تأکیدات مقام معظم رهبری بر این موضوع است که درآمدهای نفتی در هزینه های جاری به کار گرفته نشود و از آن در امور زیربنایی کشور بهره ببریم. کاستن از اتکای بودجه به نفت و افزایش تکیه به درآمدهای پایداری مانند مالیات می تواند به ما در رسیدن به این هدف کمک کند.

اصلاح نظام مالیاتی را قدمی در راستای بودجه ریزی بدون نفت و کاهش کسری تراز عملیاتی می دانیم

به زعم کارشناسان، تکیه بر درآمدهای نفتی به دلیل تزلزل پذیری این درآمدها قابل اطمینان نیست. به ویژه ما به عنوان کشوری که در تیررس تحریم ها قرار داریم، بهتر است به فکر درآمدهای جایگزین باشیم.

باید به سمت حداقل استفاده از نفت در مصارف جاری بودجه حرکت کنیم. این رویکردی است که دولت سیزدهم مدنظر قرار داده است. برخی منتقدان وقتی در بودجه به درآمدهای نفتی اتکا داشتیم، مطرح می کردند که چرا این طور است و حالا که دولت در راستای فاصله گرفتن از تکیه ی صرف به درآمدهای نفتی گام برداشته است، منتقد هستند که چرا این طور است. حال آنکه، دولت ها به جز درآمدهای حاصل از فروش انرژی و مالیات راه دیگری برای کسب در آمد ندارند.

دولت طی سال گذشته به اجرای فاز اول سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی پرداخت و تا حد قابل توجهی افزایش درآمدهای مالیاتی را از محل مقابله با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید مالیاتی داشتیم. بنا بر این است که با افزایش تکیه بر درآمدهای مالیاتی به کاهش اتکا بر درآمدهای نفتی بپردازیم. به این ترتیب، بستر برای سرمایه گذاری در پروژه های توسعه ای صنعت نفت و گاز فراهم می شود.

فاز دوم  سامانه مودیان قرار است در سال ۱۴۰۳ پیگیری شود

در ادامه نظرات حسین گودرزی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس را در خصوص مزیت های فاصله گرفتن از اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه ی ۱۴۰۳ می خوانید.

گودرزی با اشاره به این موضوع که اقدامات خوبی در راستای مقابله با فرار مالیاتی در کشور صورت گرفته است، تصریح کرد: راه اندازی سامانه مودیان که فاز اول آن از تیر ماه ۱۴۰۱ اجرایی شد، کمک بزرگی به اصلاح نظام مالیاتی کشور کرد. فاز دوم این سامانه قرار است در سال ۱۴۰۳ پیگیری شود. به ویژه اگر سامانه هوشمند شود، می تواند کمک زیادی به مالیات ستانی هوشمند و عادلانه در کشور باشد.

وی ادامه داد: سامانه های هوشمند امکان فرار مالیاتی را به حداقل می رسانند. با استفاده از ابزارهای نوین مانند سامانه مودیان می توانیم اتفاقات مثبت و مهمی را در زمینه ی مالیاتی در کشور رقم بزنیم.

گودرزی گفت: سامانه ها خلل و فرج زیادی دارند و افراد سودجو می توانند راه فرار مالیاتی را پیدا کنند. با هوشمندسازی سامانه ها و توزیع بیشتر اقشار مالیاتی از فشار مالیاتی بر برخی مودیان کم می کنیم، زمینه برای کشف مودیان جدید فراهم می شود و فشار بودجه ای دولت به نفت کم می شود.

نفت به دلیل تحریم پذیری منبع مطمئنی برای بودجه ریزی نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: نفت قابلیت تحریم دارد و به همین دلیل منبع مطمئنی برای بودجه ریزی محسوب نمی شود. از طرف دیگر، قیمت نفت نوسان دارد، گاهی افزایش می یابد و گاهی بر اثر برخی متغیرها کاهش می یابد. گره زدن بودجه ریزی در کشور به یک منبع نامطمئن درآمدی منطقی نیست و هر چقدر بتوانیم از اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه بکاهیم، بهتر است.

گودرزی گفت: علاوه بر اینکه درآمدهای نفتی غیرقابل اطمینان هستند، باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که نفت یک سرمایه ی بین نسلی است و فقط به ما تعلق ندارد. بنابراین، نباید از آن برای هزینه های جاری کشور بهره ببریم. باید سیاست ها را به سمتی سوق دهیم که درآمدهای نفتی در پروژه های توسعه ای صنایع نفت و گاز و امور زیربنایی به کار گرفته شود.

تأکید رهبری بر حذف درآمدهای نفتی از هزینه های جاری 

وی ادامه داد: تأکیدات مقام معظم رهبری بر این موضوع است که درآمدهای نفتی در هزینه های جاری به کار گرفته نشود و از آن در امور زیربنایی کشور بهره ببریم. کاستن از اتکای بودجه به نفت و افزایش تکیه به درآمدهای پایداری مانند مالیات می تواند به ما در رسیدن به این هدف کمک کند. محوریت افزایش درآمدهای مالیاتی در جهت مبارزه با فرار مالیاتی دانه‌درشت‌ها است و معافیت‌های خوبی به بخش شفاف و مولد اقتصاد پرداخت شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن تأیید این موضوع که اقدامات صورت گرفته در راستای اصلاح نظام مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی را می توانیم قدمی در راستای بودجه ریزی بدون نفت و کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه بدانیم، تصریح کرد: این موضوع در برنامه پنج ساله هدف گذاری شده است که اتکا به نفت در بودجه هر ساله درصدی کاهش پیدا کند تا اینکه در نهایت رهایی از اتکا به درآمدهای نفتی را در بودجه داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.