فیلیپین و چین امروز (یکشنبه) درباره درگیری کشتی‌های خود در نزدیکی صخره مرجانی مورد مناقشه در دریای چین جنوبی یکدیگر را متهم کردند.

فیلیپین و چین یکدیگر را درباره سانحه دریایی متهم کردند

به گزارش قدس آنلاین، گارد ساحلی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: دو ناو فیلیپینی به هشدارهای مکرر آن‌ها توجهی نکرده و به طور غیرقانونی و بدون اجازه دولت چین، وارد آب‌های مجاور صخره مرجانی رینای در جزیره نانشا شدند.

در این بیانیه آمده است ناو UM۱ به شکلی غیرحرفه‌ای و خطرناک، ناگهان دور زد و به طور عمدی با ناو ۲۱۵۵۶ CCG گارد ساحلی چین برخورد کرد. چین می‌گوید مسوولیت این سانحه به طور کامل بر عهده فیلیپین است.

گان یو سخنگوی گارد ساحلی چین از فیلیپین خواسته است تا اقدامات تحریک آمیز خود را متوقف کند و افزود چین به «فعالیت‌های قانونی» خود در دریای جنوبی چین ادامه می‌دهد.

گارد ساحلی فیلیپین، پکن را متهم به شلیک توپ دریایی و برخورد با ناوهای تدارکاتی کرده و اعلام کرده یکی از این کشتی‌ها به طور جدی آسیب دیده است. این درحالی است که گارد ساحلی چین می‌گوید این ناو فیلیپینی به طور عمدی به کشتی آنها برخورد کرده است.

مانیل همچنین چین را به انجام اقداماتی غیرقانونی و خشونت آمیز با شلیک توپ‌های دریایی متهم کرد اما چین این اقدامات را «تدابیر کنترلی» و قانونی خوانده است.

سخنگوی گارد ساحلی فیلیپین ادعا کرده است که موتور ناو این کشور بسیار آسیب دیده است و این کشتی چینی CCG بوده که با آن برخورد کرده است.

نیروی ضربت ملی دریای غربی فیلیپین مدعی شده است: پس از اینکه ناو BRP Cabra مورد هدف شلیک‌های دریایی ناو چینی CCG قرار گرفت، کشتی گارد ساحلی در حال یدک ‌کشی آن به استان پالاوان بوده است.

پکن و مانیل در اطراف صخره مرجانی توماس شوال دوم در منطقه اقتصادی انحصاری فیلیپین درگیری‌هایی داشته اند. فیلیپین ناوهای تدارکاتی را برای سربازان فیلیپینی یک کشتی جنگی قدیمی که در سال ۱۹۹۹ به گل نشسته، اعزام می‌کند تا ادعاهای حاکمیت دریایی مانیل را حفظ کند.

صخره مرجانی توماس شوال دوم بخشی از جزایر اسپراتلی است. چین آن را رینای می‌نامد.

برخورد با کشتی به طور کلی اقدامی خشونت آمیز به شمار می‌رود و می‌تواند به ناوها یا خدمه کشتی آسیب برساند. اما تاکنون هیچ دولتی به طور رسمی وقوع این سانحه در دریای چین جنوبی را محکوم نکرده است.

مانیل ۲۲ اکتبر(۳۰ مهر) نیز ناوهای چینی را به برخورد با کشتی‌های خود در صخره توماس شوال دوم متهم کرد.

چین می‌گوید بیش از ۹۰ درصد دریای چین جنوبی تحت حاکمیت آن قرار دارد. یک دادگاه بین المللی در سال ۲۰۱۶ این حاکمیت چین را بی اعتبار شمرد، اما پکن این حکم را به رسمیت نمی شناسد. چین در سال‌های اخیر جزایری را در آب‌های مورد مناقشه ساخته است و بر روی بعضی از آن‌ها فرودگاه ایجاد کرده است. تایوان، مالزی، ویتنام و برونئی همگی ادعای حاکمیت بر بخش هایی از این دریا را دارند.

به گزارش ایرنا، ‌ اواخر آبان ماه سال جاری، شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین و فردیناند مارکوس همتای فیلیپینی‌ او در نشستی راه‌های کاهش تنش‌ها در دریای چین جنوبی و از سرگیری دسترسی ماهیگیران فیلیپینی به صید در این منطقه را بررسی کردند.

دوطرف در این دیدار درباره راه های کاهش تنش ها در دریای چین جنوبی گفت و گو کردند. برهمین اساس، مارکوس در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در سافرانسیسکو گفت: لازم است چین و فیلیپین برای حفظ صلح و باز بودن خطوط دریایی و هوایی در دریای جنوبی چین روابط خود را ادامه دهند.

شی جین پینگ گفت: تلاش می‌کنیم تا با سازوکارهایی تنش را در دریای چین جنوبی کاهش دهیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.