۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 945653

قیمت کشتی‌های کروز بسته به نوع آنها متفاوت است که طبیعتا کشور ما امکان زیادی برای خرید انواع خیلی گران قیمت آنها را ندارد، اما با اجاره آنها می‌توان صنعت گردشگری کشور را رونق بخشید.

سواحل ایران همچنان منتظر کشتی کروز

به گزارش قدس آنلاین، کشتی‌های کروز از مهم‌ترین کشتی‌های مسافربری جهان هستند که به منظور جابه‌جایی مسافر به تعداد بالا و برای مقاصد گردشگری و تفریحی استفاده می‌شوند. این کشتی‌ها که امروزه به عنوان معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری دریایی شناخته می‌شوند دارای امکانات رفاهی متعدد و بی‌نظیری هستند که بسته به نوع آن‌ها متفاوت است.

سوئیت‌ها و اتاق‌های مجلل، رستوران، کتابخانه، فروشگاه، سالن ورزشی، سالن سینما و تئاتر، زمین‌های بازی مثل تنیس، سالن بولینگ، سرسره‌های آبی، پارک سرسبز تنها بخشی از امکانات این کشتی‌های غول پیکر هستند.

مجلل بودن این کشتی‌ها به همراه اندازه بزرگشان فرصتی را برای صاحبان آنها ایجاد کرده‌اند که به درآمد قابل توجهی دست پیدا کنند. طبیعتا کشورهای دارای این کشتی‌ها نیز دارای بخش گردشگری پیشرفته و سودآوری هستند که سهم زیادی از تولید ناخالص خود را از طریق این صنعت کسب می‌کنند.

کولاک کشتی‌های کروز!

در حال حاضر بیش از ۶۰ خط سفر دریایی در صنعت کروز وجود دارد که در مجموع ۴۳۰ کشتی را اداره می‌کنند. در سال ۲۰۱۹ (قبل از شیوع ویروس کرونا)، این سفرهای دریایی ۲۷ میلیارد دلار درآمد داشتند. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۳ این رقم به ۲۵ میلیارد دلار برسد.

سواحل ایران همچنان منتظر کشتی کروز

در سال ۲۰۲۲، درآمد صنعت کشتی کروز در سراسر جهان به حدود ۱۹ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با دو سال اول همه‌گیری ویروس کرونا به طور قابل توجهی افزایش یافت، اما پایین‌تر از سطح قبل از شیوع کرونا باقی ماند. همچنین حجم جهانی مسافران کروز در سال ۲۰۲۱ به کمترین میزان و به عدد ۵ میلیون مسافر رسید. این میزان تا حدی در سال ۲۰۲۲ بهبود پیدا کرد و در مجموع به بیش از ۲۰ میلیون نفر رسید.

درآمد قابل توجه این کشتی‌های غول پیکر و تفریحی هر کشور متصل به دریاها و دارای خط ساحلی را وسوسه می‌کند که از آنها برای درآمدزایی در حوزه گردشگری استفاده کند.

ایران نیز با دارا بودن بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و شهرهای بندری زیبا می‌تواند با خرید یا اجاره این کشتی‌ها فرصت درآمدزایی قابل توجهی در صنعت گردشگری ایجاد کند، اما با وجود وعده وعیدها در این حوزه تاکنون سواحل ایران از وجود کشتی‌های کروز بی‌بهره مانده‌اند.

فروردین سال گذشته وزیر میراث فرهنگی و گردشگری قول داد که اولین شناور کروز عید فطر سال ۱۴۰۱ راه اندازی می‌شود و در ادامه هم اظهار داشت که کشتی‌های تفریحی خیلی زیبا برای مردمی که می‌خواهند در کشور خودشان از این امکانات استفاده کنند، فراهم می‌شود.

بعد آن همزمان با برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر مسئولان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با آب و تاب از راه‌اندازی یک کشتی کروز خریداری شده از فرانسه خبر دادند که قرار بود به زودی در آب‌های خلیج فارس از آن رونمایی شود و در مسیر ساحلی خوزستان، بندرعباس و چابهار به گردشگران خدمات گشت دریایی ارائه دهد. 

 بعد از آن در آذر ماه سال گذشته علیرضا جلال‌زایی مدیرکل میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در مصاحبه‌ای اعلام کرد که یک شرکت هواپیمایی در بخش خصوصی اقدام به خرید چند فروند کروز از کشورهای خارجی کره است که این کروزها به زودی وارد بندر چابهار خواهند شد و پس از اخذ مجوزهای لازم، فعالیت گردشگری و مسافربری آن‌ها در آب‌های دریای عمان آغاز خواهد شد. خبر خرید این کروزها نیز همچون کروز خریداری شده از فرانسه به واقعیت نپیوستند و در نهایت نیز مشخص نشد چرا کروزها برای آمدن به ایران تعلل می‌کنند و آمدن آنها به ایران همواره با اما و اگر همراه می‌شود.

سواحل ایران همچنان منتظر کشتی کروز

خرید یا اجاره کشتی؟

اما نکته مهم این است که این کشتی‌های کروز در حال حاضر بخش مهمی از گردشگری دریایی جهان را پوشش می‌دهند و ایران نیز به دلیل داشتن دسترسی به آب های آزاد و جزایر متعدد می‌تواند از این فرصت برای رشد درآمد گردشگری خود استفاده کند.

هرچند شاید خرید یک کشتی کروز به دلیل قیمت بالای این کشتی‌ها در توان کشور نباشد، اما اجاره آنها می‌تواند یک تحول اساسی در بخش گردشگری کشور ایجاد کند. در حال حاضر هزینه ساخت گران‌ترین کشتی‌های کروز جهان حدود ۱.۵ میلیارد دلار است. 

بنابراین هرچند امکان خرید این نوع کشتی‌ها به میزان زیادی در کشور وجود ندارد، اما اجاره آنها برای کشور امکان‌پذیر است. ضمن اینکه این کشتی‌ها انواع مختلفی دارند که برخی از آنها قیمت پایین‌تری دارند و می‌توان از آنها برای توسعه گردشگری دریایی کشور استفاده کرد. در این صورت سفر رویایی بسیاری از افراد در آب‌های خلیج فارس و سواحل مکران به واقعیت می‌پیوندد و درآمد گردشگری کشور نیز به میزان زیادی رشد خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.