نیویورک تایمز در گزارشی جدید ادعا کرده است که رئیس جمهور روسیه از ماه‌ها قبل سیگنال‌هایی را برای توقف جنگ در اوکراین از طریق موافقت با برقراری آتش‌بس فرستاده است.

گزارش نیویورک تایمز از سیگنال‌های پوتین برای برقراری آتش بس در اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، نیویورک تایمز به تازگی عنوان کرده است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دست کم از ماه سپتامبر، سیگنال‌هایی را از تمایل به توقف به جنگ با اوکراین ارسال می‌کند.

این روزنامه مدعی شده است که اطلاعات مربوط به این موضوع را از دو تن از مقامات ارشد سابق روسیه که به کرملین نزدیک هستند، دریافت کرده است و برخی از مقامات آمریکایی و بین‌المللی دیگر هم آن را تایید کرده‌اند.

طبق اظهارات مقامات ایالات متحده آمریکا برخی از بر این باورند که پوتین از یک سال قبل، در پاییز سال ۲۰۲۲ تلاش هایی را برای مذاکره جهت آتش‌بس انجام داده بود و موضع وی از زمان شکست نیروهای اوکراینی از روسیه در جبهه شمال شرق آشکار شده است.

این روزنامه ادعا کرده است که در آن زمان روسیه از سرزمین هایی که تصرف کرده بود، ابراز رضایت کرده وبرای برقراری آتش بس آماده شده بود. این در حالی است که پوتین اکنون در موضع گیری‌های خود همواره بر این موضوع که اهداف روسیه هیچ تغییری نکرده است، تاکید می‌کند.

مقامات غربی عنوان کرده‌اند که حداقل از ماه سپتامبر، سیگنال‌های جدیدی را از جانب روسیه دریافت کرده اند که نشان می‌دهد پوتین به برقراری آتش‌بس علاقه‌مند است و این پیام‌ها از طریق چندین کانال، از جمله دولت‌های خارجی که با ایالات متحده و روسیه ارتباط دارند، ارسال می‌شود.

یک مقام ارشد بین المللی که نخواسته نامش فاش شود، عنوان کرده است که پاییز امسال در دیدار با مقامات روسی آنها خود را برای مذاکره در مورد آتش بس آماده دانسته و عنوان کرده‌اند تمایل دارند جنگ همین جا به پایان برسد.

با این حال برخی دیگر از مقامات ایالات متحده آمریکا عنوان می‌کنند که شاید این تلاشی گمراه کننده از سوی کرملین باشد و تمایل واقعی پوتین مبتنی بر سازش با اوکراین نباشد. مقامات روسیه هشدار داده‌اند که اگر نیروهای روسی عملیات جنگی خود را شتاب بیشتری ببخشند، امکان آنکه پوتین بار دیگر نظر خود را تغییر دهد، وجود دارد.

یکی از مقامات ارشد اسبق روسیه با اشاره به پیامی از جانب کرملین گفته است که پوتین واقعا تمایل دارد جنگ در وضعیت کنونی متوقف شود و حاضر نیست حتی یک متر هم از اراضی که به دست آورده عقب نشینی کند.

در این میان پوتین علنا بر تداوم موضع تهاجمی خود تاکید کرده و مدعی است که در جریان جنگ با اوکراین در حال مقابله با غرب است که به دنبال «نابودی تمدن هزار ساله روسیه» است. با این‌حال مقامات آمریکایی بر این تغییر موضع تاکید کرده و می‌گویند که او حتی دیگر خواستار استعفای زلنسکی هم نیست.

طبق ادعای مقامات آمریکایی پوتین اگرچه برای توافق با اوکراین و پایان جنگ آماده است اما همچنان منتظر دریافت پیشنهاد ملموس‌تری در این زمینه است. با این همه به اعتقاد برخی از مقامات آمریکایی بعید است که اوکراین با توافقی موافقت کند که در آن بخواهد بخشی از خاک کشورش را به روسیه واگذار کند.

برخی دیگر هم در غرب به آتش بس به دیده تردید نگاه کرده و معتقدند که پوتین در حال تجهیز مجدد نیروهای خود برای حمله آینده به اوکراین است.

در تاریخ ۱۴ دسامبر پوتین اعلام کرد که جنگ علیه اوکراین زمانی پایان خواهد یافت که او به تمام اهدافی که می خواهد برسد. با این حال «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو معتقد است که روسیه علیرغم تلاش‌های بسیار زیاد نمی‌تواند به اهدافش در اوکراین دست پیدا کند.

پیش از این هم وزرای خارجه فرانسه و انگلیس متعهد شدند که از اوکراین در جریان مبارزه با تهاجم روسیه تا هر زمانی که طول بکشد، حمایت کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.