منابع رسانه‌ای عبری فاش کردند که دولت آمریکا درصدد گره زدن تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض با مسأله پس از جنگ غزه و مشارکت عربستان در بازسازی غزه است.

تقلای آمریکا برای گره زدن پرونده سازش میان تل‌آویو-ریاض با پرونده پساجنگ غزه

به گزارش قدس آنلاین، رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال این است که تلاش‌های صورت گرفته در چارچوب روند عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی را با بحث‌هایی درباره روز پس از جنگ غزه، از جمله سوق دادن ریاض به سمت مشارکت در بازسازی غزه مرتبط سازد.

شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گزارش داد که این مسأله در نشست‌های میان لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی این کشور با مسؤولان رژیم صهیونیستی در دو هفته اخیر مطرح شده بود.

براساس این گزارش، آستین توضیح داد که آمریکا در مورد جدول‌های زمانی مذاکرات با هدف عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان منعطف‌تر از آنچه قبل از جنگ برنامه‌ریزی کرده بود، شده است و سالیوان این موضوع را به طور گسترده و مفصل با مقامات رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار داده است.

شبکه ۱۳ رژیم اشغالگر به نقل از یک مقام صهیونیست که گفته بود «از ارتباطات میان واشنگتن و تل‌آویو مطلع است»، گزارش داد: «دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواهان بازگشت به روند عادی‌سازی روابط با عربستان است و می‌خواهد آن را با فرآیندی ‌ویژه برای فلسطینی‌ها به طور وسیع‌تر و مهم‌تر از آنچه قبل از جنگ مطرح می‌شد، ربط دهد.

این مسؤول صهیونیست همچنین گفت دولت آمریکا از کشورهای عربی و در درجه اول عربستان می‌خواهد که در روز پس از جنگ نقش مهمی از جمله سرمایه‌گذاری در نوار غزه و بازسازی این باریکه ایفا کنند و ممکن است از آنها بخواهد که فراتر از آن عمل کنند.

وی در ادامه افزود: «دولت بایدن می‌داند که اعلام تشکیل کشور فلسطین در چارچوب زمانی قابل پیش‌بینی اجرایی نیست. واشنگتن بر این باور است که اسرائیل باید راهکار تشکیل دو دولتی را حتی در چشم اندازی بلندمدت ایجاد کند تا به عربستان اجازه ورود به این روند را بدهد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.