وزارت حمل و نقل ازبکستان از توافق با حکومت طالبان در مورد تسهیلات ترانزیتی و لغو محدودیت‌های جمل و نقل این کشور در خاک افغانستان خبر داد.

توافق افغانستان و ازبکستان برای همکاری‌های ترانزیتی

به گزارش قدس آنلاین، این تفاهم در دیدار میان مسوولان بلندپایه حکومت طالبان و دولت ازبکستان بدست آمده است.

در خبر مربوط آمده است مقام‌های حمل و نقل دو کشور توافق کردند از سال ۲۰۲۴ میلادی، هزینه‌های حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی را در خاک یکدیگر به طور برابر دریافت کنند.

احمد فردوس آگاه مسایل اقتصادی افغانستان در خصوص این توافق گفت: «این نوع ارتباطات، رفت و آمدها و تفاهم‌نامه‌های تجاری و اقتصادی می‌تواند به نفع هردو کشور باشد، اشتغال‌زایی بکند و به ارتباطات کشوری و تجاری افغانستان اعتبار ببخشد.»

وزارت حمل و نقل و هوانوردی افغانستان نیز، هدف از این تفاهم‌نامه را ایجاد تسهیلات بیش‌تر برای صادرات و واردات دو کشور اعلام کرد.

امام الدین احمدی سخنگوی وزارت حمل و نقل و هوانوردی طالبان خبر داد در سفر سرپرست این وزارت به ازبکستان توافقاتی در زمینه همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی میان دو کشور به دست آمده است.

احمدی در این باره گفت: «برای وسایل نقلیه باری افغانستان در خاک ازبکستان تسهیلاتی ایجاد شد. ازبکستان به تجاران و رانندگان ما ویزا می‌دهد. درباره روادید با آن‌ها گفت‌وگو صورت گرفته است و پذیرفته‌اند دادن ویزا را آغاز ‌کنند و در این زمینه تسهیلاتی ایجاد خواهند کرد.»

بنا به گزارش اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان بازرگانان افغان از مسیر ازبکستان کالاهای خود را به کشورهای قزاقستان، چین و روسیه ترانزیت می‌کنند و نیاز است تسهیلاتی در این زمینه فراهم شود.

خان جان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت: «ما امیدوار هستیم ترانزیت وصادرات از طریق ازبکستان زیاد شود. خصوصا درباره مواد معدنی تالک و مرمر که به چین صادر می‌کنیم و در مورد مسیر کراچی برای ما مشکلاتی ایجاد شده است.»

پیش از این نیز سرپرست وزارت حمل و نقل و هوانوردی طالبان گفته بود این وزارت با ایجاد سیستمی منظم تلاش دارد افغانستان را به چهارراه ترانزیت تبدیل کند.

این وزارت مدعی شده بود که برای نخستین‌بار چهار کشور هند، پاکستان، ازبکستان و افغانستان از مسیر ترانزیت به یکدیگر متصل شده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.