حاج قاسم نقش بزرگی را در حلب بر عهده داشت و مردم ما در سوریه هیچ وقت این نقش را فراموش نخواهند کرد و همیشه به فرمانده محبوب ایرانی، احترام میگذارند.

محبوب حلب / گفت‌وگوی قدس با «غصون الماضی» کارگردان سوری که مستندی را پیرامون سردار سلیمانی ساخته

تا کنون بارها درباره حاج قاسم سخن به میان آمده است اما این که از منظر یک بانوی سوری که تجربه طعم تلخ ده سال جنگ را در سرزمین خود چشیده، به حاج قاسم بنگریم حال و هوای دیگری دارد. در حاشیه جشنواره فیلم ایثار گفتگویی با خانم  « غصون الماضی » مستندساز و کارگردان سوری داشتیم که مستندی را پیرامون سردار سلیمانی ساخته بود. این بانوی فیلمساز با دو فیلم مستند «در محضر انسانیت» و «صبر جمیل» در بخش مسابقه سینمای بین‌الملل در این جشنواره شرکت کرده بود.

از خانم الماضی می پرسیم که چه اتفاقی رقم خورد که وی به سراغ ساخت مستند پیرامون حاج قاسم رفت؟ کارگردان مستند «صبر جمیل» عنوان کرد: زمانی که در سوریه بودم چیز های زیادی درمورد حاج قاسم شنیدم و از شخصیت نظامی ایشان و همچنین از رفتارشان با آحاد مردم نکاتی آموختم.  شخصیت بی نظیر حاج قاسم این فرمانده بزرگ انگیزه ای در من ایجاد کرد که فیلمی از روز های زندگیشان در سوریه بسازم. زمانی که به نگارش فیلم پرداختم با شخصیت هایی متفاوت دیدار داشتم و در حین کارگردانی برای ساخت فیلم متوجه شدم که چقدر مردم سوریه این فرمانده بزرگ ایرانی را دوست دارند. در چشمان فرمانده های میدانی احترام و عشق به سردار را حس کردم و دیدم که آنها حاج قاسم سلیمانی را به عنوان یک فرمانده و معلم و یک استراتژیست می بینند که در خط مقدم جهاد می ایستد و مبارزه می کند و همچنین از نگاه ساکنان مناطق سوری نگریستم و دیدم که در حاج قاسم پدری را می دیدند که می خواهد امنیت و آرامش را به آنها باز گرداند شنیدم که حاج قاسم فقط یک ژنرال نظامی نیست بلکه او یک معلم اخلاق بود و تواضع و رفتار او با آحاد مردم به چشم می خورد.»

عشق به مردم

وی در پاسخ به پرسش پیرامون پیام این فیلم برای جوامع اسلامی و جبهه مقاومت، افزود: میخواستم از طریق این فیلم پیامی را برسانم که یک انسان میتواند صفات متعددی را دارا باشد. یعنی می تواند بهترین فرمانده جنگ باشد و میتواند بزرگ مرد اخلاق باشد و همچنین می تواند دوست دار مردم و مورد عشق ورزیدن مردم قرار بگیرد.  میخواهم این فیلم برای نسل های آینده مانند یک الگوی زندگی باشد که از این فرمانده بزرگ عبرت و درس بگیرند که چگونه از کشورمان و از حق دفاع کنیم و در جبهه نبرد حق ضد باطل و ظلم بایستیم و این گونه است که در سوریه همیشه یاد حاج قاسم را زنده می ماند.

در محضر انسانیت

با این که خانم ماضی خود حاج قاسم را ندیده است اما وقتی پس از شهادت سردار به دنبال ساخت مستند می رود با نکاتی روبرو می شود که خالی از لطف نیست. این کارگردان مستند «در محضر انسانیت» می گوید: «کسی که زمانی صدایش کردیم برای دفاع از سوریه و ایستادگی در برابر مستکبران و دفاع از کرامت های انسانی به ندای ما لبیک گفت. آن که مردانه در مقابل دشمن ایستاد حاج قاسم بود. او نقش بزرگی را در حلب بر عهده داشت و مردم ما در سوریه هیچ وقت این نقش را فراموش نخواهند کرد و همیشه به فرمانده محبوب ایرانی، احترام میگذارند. من مفتخرم که این فیلم را تهیه کردم که حاوی پیام های شفاف و حقیقی زیادی است و مفتخرم که در جشنواره بین المللی ایثار که پیامش فداکاری و ایثار است درباره حاج قاسم فیلمی را عرضه کرده ام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.