رئیس‌جمهور پایان این هفته برای پیگیری مصوبات نخستین سفر استانی دولت به استان زنجان، عازم این منطقه خواهد شد اما این سفر را از چند وجه می‌توان با دیگر دیدارهای استانی سید ابراهیم رئیسی متفاوت و متمایز ارزیابی کرد.

به گزارش قدس آنلاین، زنجان برخلاف باور خیلی از مردم از وجوه مختلف، یک استان برجسته و مهم به شمار می‌رود. سطح بالای صنایع و تولیدات صنعتی در این استان، منابع غنی معدنی به‌ویژه روی، منابع آب و کشاورزی غنی و تولیدات متنوع سبب شده این استان از ظرفیت و استعداد ویژه‌ای برای کمک به رشد و توسعه اقتصادی کشور برخوردار باشد و این موضوع از چشم تیزبین دولت مردمی دور نمانده و این ظرفیت‌ها زنجان را در کانون توجه ویژه شخص رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت قرار داده است.

قرار است در این سفر ده‌ها طرح و پروژه مهم و کوچک، متوسط و بزرگ در سطح ملی و استانی به بهره‌برداری برسد، اما در بازدید میدانی خبرنگاران حوزه دولت از این استان یک ویژگی برجسته و قابل‌توجه در برنامه‌ریزی‌ سفر رئیس‌جمهور به زنجان خودنمایی می‌کرد.

مقامات استان زنجان این بار یک برنامه‌ریزی خاص و متفاوت برای نشان دادن ثمره حمایت دولت و اهتمام مدیران استانی تدارک دیده‌اند. سفری استانی با هفت رویکرد تازه و متفاوت در رونمایی از دستاوردهای ملی یک استان.

به گفته مهندس گلشن، مدیرکل صمت استان زنجان این هفت ویژگی در گزینش پروژه‌هایی که با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شوند، شامل دانش‌بنیانی بودن، جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، مبتنی بودن بر زنجیره ارزش‌افزوده و کامل تولید از ماده اولیه تا کالای نهایی، جلوگیری از خروج مواد خام و نیمه‌خام از استان، احیای واحدهای راکد، متنوع‌سازی سبد محصولات استانی و اجرای مصوبات دور اول سفر استانی رئیس‌جمهور هستند.

بر این اساس هفت طرح و پروژه ویژه در سفر دکتر رئیسی به زنجان رونمایی و به بهره‌برداری خواهند رسید که در میان آن‌ها برخی موارد رخدادهایی انقلابی و دستاوردهایی استراتژیک در سطح ملی هستند.

فتح یک سکوی علمی دیگر توسط ایران
در این سفر رئیس‌جمهور قرار است نخستین خط تولید فلز کمیاب و راهبردی «کبالت» از ضایعات و پسماند کارخانه‌های روی در شهرستان ایجرود به بهره‌برداری برسد.

به گفته مهندس شهرام کدخدایی سرپرست گروه تحقیقاتی و اجرایی این پروژه این کارخانه تنها و نخستین نمونه از فناوری نوآورانه و موجود در خاورمیانه است که امکان استحصال فلز کبالت از پسماند کارخانه‌های روی پرشمار در استان زنجان را فراهم می‌آورد.

این دستاورد ازآن‌رو اهمیت دوچندان و ویژه دارد که فلز کبالت یک کالای به شدت تحریم شده برای جمهوری اسلامی است که به دلیل کاربردهای فراوان در فناوری‌های پیشرفته ازجمله صنایع دفاعی و نظامی، موشکی، هسته‌ای، پزشکی و ... کشورهای غربی و قدرت‌های بزرگ از فروش آن به جمهوری اسلامی ایران جلوگیری می‌کنند.

به گفته مهندس کدخدایی تمامی مراحل تحقیقات، طراحی و اجرای این کارخانه در شرکت «آیرما» تنها درمدت دو سال و با حمایت دولت و اعتباری معادل ۴۵۰ میلیون دلار توسط متخصصان داخلی و بخش خصوصی انجام‌گرفته و در حال حاضر نخستین خط تولید به روش هیدروالکترولیز می‌تواند روزانه ۴۰۰ کیلوگرم فلز کبالت با درجه خلوص بالای ۹۷/۹۹ درصد از پسماندهای تولید صنایع روی موسوم به «پسماند گرم» تولید کند که به‌راحتی و تا چند ماه آینده تا روزی یک‌تن افزایش خواهد یافت. محصولی که در هر تن معادل ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار قیمت دارد.

از دیگر محصولات این خط تولید در سه لاین پسماند سرد، گرم و قرمز کارخانه‌های روی، فلزات گرانبهای نقره، کادمیوم، نیکل، منگنز و سرب هستند که در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند و سالانه می‌توانند میلیون‌ها دلار ارزآوری برای کشور داشته باشند.

از پنبه تا پوشاک در یک خط تولید
مجموعه سرجین بافت ازجمله کارخانه‌ها و سرمایه‌ گذاری‌ های کلان و عظیم بخش خصوصی است که در دولت قبل به دلیل بی‌توجهی و تحریم‌های دوران ترامپ با یک فاجعه اقتصادی روبه‌رو شده و میلیاردها تومان سرمایه آن در شرف نابودی کامل قرارگرفته بود.

کارخانه‌ای که با شعار از پنبه تا پوشاک کامل تلاش داشت چرخه تولید یک محصول را از مزرعه و مواد اولیه تا بازار پوشاک تولید ملی و داخل در کنار هم محقق کند.

به گفته مهندس بهبهانی، رئیس هیئت‌مدیره این شرکت سرمایه عظیم سهامداران این کارخانه به دلیل اعمال تحریم‌ها و امتناع طرف آلمانی از ارسال تجهیزاتی که پول آن را دریافت کرده بود، در معرض تهدید قرار داشت و در این شرایط شکایت یک بانک داخلی از این کارخانه به بهانه عدم انجام تعهدات ارزی آن را در شرف نابودی کامل قرار داده بود تا آنکه رئیس‌جمهور در سفر به استان از این ماجرا مطلع شده و معاون اجرایی خود، وزارت صمت و استانداری را مأمور حل این موضوع و احیای این کارخانه عظیم که پیش از راه‌اندازی در حال نابودی بود، می‌کند.

آن‌طور که مدیرعامل این شرکت اظهار کرد،  با مساعدت دولت و سرمایه‌گذاری ۵۱میلیون‌دلاری که ۳۱ میلیون دلار آن در دولت قبل به دلیل بی‌توجهی و تحریم‌ها از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی و مابقی از محل آورده سهامداران تأمین‌شده، این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۶۳ هزار مترمربع با ۷۰ هزار مترمربع بنا هم‌اکنون فعال‌شده و می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز داخل بازارهای منطقه به‌ویژه آسیای میانه، خاورمیانه و حتی برخی بازارهای اروپایی را هدف قرار دهد.

با تکمیل ظرفیت تولید این واحد شامل بخش‌های ریسندگی، بافندگی، رنگرزی، دوخت و شست‌وشو، بیش ۲هزارو۶۰۰ نفر اشتغال به کار خواهند یافت.

جدیدترین فناوری ساخت سد
همان‌طور که گفته شد استان زنجان یکی از قطب‌های کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی و باغی در کشوراست و مسئله و چالش همیشگی در اقلیم ایران، موضوع آب است.

یکی از پروژه‌های مورد توجه دولت سیزدهم نیز با نگاه به این مسئله پروژه‌های مرتبط با آب اعم از سدسازی، آبخیزداری و خطوط انتقال آب بوده است.

یکی از پروژه‌هایی که در سفر رئیس‌جمهور قرار است به بهره‌برداری برسد سد بلوبین منطقه ایجرود است که به دلایل مختلفی حائز اهمیت است.

نخستین وجه تمایز این سازه، فناوری و روش ساخت آن است که به گفته مهندس هشترودی مدیر پروژه با روش هسته بتنی و پوسته رندم‌فیل طراحی و اجراشده که از مقاومت و استحکام بسیار بالا و سرعت اجرای زیادی برخوردار است و یکی از روش‌های جدید احداث سد به شمار می‌رود.

همچنین به گفته مهندس سهراب باقری، معاون آب و فاضلاب استان در کنار این سد با مخزنی به حجم ۳۰ میلیون مترمکعب آب که قرار است سالانه ۱۷ میلیون مترمکعب حقابه زیست‌محیطی، حقابه کشاورزی و آب شرب دو شهر زرین‌آباد و ایجرود و ۹۲ روستای پیرامونی را تأمین کند، ۱۷ کیلومتر خط انتقال اجرایی شده است.

این پروژه با این درجه اهمیت اما متأسفانه از سال ۹۷ با بی‌مهری دولت تقریباً متوقف‌شده و زمین گذاشته می‌شود تا آنکه سال گذشته با توجه دولت مردمی و تأمین اعتبار ۳۳۹میلیاردی در سال ۱۴۰۱ و تزریق ۷۳میلیارد دیگر در سال جاری به‌یک‌باره۴۰ درصد پیشرفت و به بالای ۸۳ درصد می‌رسد و حالا آماده آب‌گیری است.

همزمان با این پروژه سد ایالو در ماهنشان نیز آماده بهره‌برداری است.
 

یک‌هزارو۵۰۰ واحد مسکن ملی آماده تحویل 
در سفر رئیس‌جمهور اتفاق دیگری که زندگی بخشی از مردم استان زنجان را تحت تأثیر قرار خواهد داد، دستاوردهای طرح نهضت ملی مسکن است.

آن‌گونه که بازدید میدانی خبرنگار قدس و توضیحات مدیرکل دفتر فنی و امور عمرانی استان زنجان حکایت دارد، این استان درزمینه طرح نهضت ملی مسکن با استانداردهای بالا از مناطق پیشتاز کشور است.

به گفته مهندس گلشن یک‌هزارو۵۰۰ واحد مسکن ملی با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد. این در حالی‌است که بنا بر رصد میدانی خبرنگار ما کمتر از ۵۵۰ نفر از متقاضیان تاکنون توانسته‌اند با تکمیل وجه و عقد قرارداد با بانک برای استفاده از تسهیلات فردا کلید واحد مسکونی خود را دریافت کنند.

به گفته سعید شاهین‌فر معاون مسکن اداره راه و شهرسازی زنجان، کل واحدهای طرح نهضت ملی در این استان افزون بر ۱۹ هزار واحد است.

وی ویژگی خاص طرح‌های نهضت ملی مسکن در این استان را تأکید بر اجرای فضاهای عمومی و امکانات کامل اعم از پارکینگ، مدرسه، مسجد، کلانتری، زمین ورزش، فضای سبز و ... عنوان کرده و گفت: ما نخستین استان هستیم که زیرساخت‌ها را همزمان با پیشرفت پروژه‌های مسکن ملی به اتمام رسانده‌ایم.

گفتنی است متقاضیان مسکن ملی در این مرحله حداکثر با آورده ۵۰۰ میلیون تومان موفق به خرید خانه‌های خود شده‌اند.

در کنار این پروژه، بهره‌برداری از چندین خانه بهداشت، بیمارستان سوانح و سوختگی زنجان،  سالن ورزشی، خوابگاه دانشجویی دخترانه، پروژه هوش مصنوعی دانشگاه زنجان و بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان پروژه فرهنگی در برنامه کاری سفر رئیس‌جمهور به زنجان قرار دارد.

رقابت بلور زنجان با تولیدات مطرح جهانی
پروژه برتر و نمونه دیگر استان زنجان خط تولیددوم شرکت تولید شیشه و بلور زنگان است که با سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیاردی بخش خصوصی و با پیشرفته‌ترین تجهیزات و دستگاه‌های ساخت ایتالیا و آلمان محصولاتی با توان رقابت و مقایسه با کشورهای مطرح در این صنعت را تولید می‌کند و توانسته بازارهای صادراتی در منطقه و فرا منطقه بدست آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.