عضو اتاق بازرگانی تهران: پیشنهاد دولت در زمینه افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده قطعا موجب اعمال فشار مضاعف به مردم و به ویژه اقشار ضعیف خواهد شد و یک پیشنهاد تورم زا و غیرعقلانی است. در ضمن در این روش، فروشندگان متحمل هزینه ای نمی شوند، اما مردم به عنوان مصرف کننده باید اجناس را گرانتر بخرند.

فروشندگان متحمل هزینه‌ای نمی‌شوند اما مردم باید اجناس را گران‌تر بخرند

دولت در لایحه بودجه 1403 پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کرد که توسط مجلس رد شد. به زعم بسیاری از کارشناسان، اقدام مجلس درست بود و افزایش مالیات بر ارزش افزوده اثرات تورمی و رکودی خواهد داشت.

یکی از نمایندگان مجلس در مخالفت با افزایش مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: ثبات قیمت‌ها نگاه مجلس است و قطعا هر افزایشی که انجام می‌شود، افزایشی را در بخش‌های مختلف جامعه در برخواهد داشت. اما اینکه تا ۱۰ درصد ارزش افزوده بیشتر شود، در جامعه نگرانی ایجاد خواهد کرد.

در نهایت بند (پ) ماده ۲۷ لایحه از برنامه حذف شد. طبق این بند، یک واحد درصد تا سقف ۱۰ درصد به عنوان مالیات سهم دولت اضافه می‌شد. قرار بود، منابع حاصل از این موضوع متناسب با شاخص جمعیت میان استان‌ها توزیع شود و صرف طرح های عمرانی استانی با اولویت طرح‌های نیمه تمام مدارس (احداث، تخریب، بازسازی و مقاوم سازی)، سلامت، آب و راه شود. منابع مذکور مازاد بر اعتبارات عمرانی بودجه های سنواتی است.

بسیاری از کارشناسان و مجلسی ها معتقدند، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به منزله ی اعمال فشار اقتصادی بیشتر بر قشر ضعیف جامعه است. به زعم آنان، این اقدام به کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه متضرر شدن تولید می انجامد. به نظر می رسد، افزایش مالیات بر ارزش افزوده اثرات روانی تورمی نیز دارد که در شرایط فعلی مشکل ساز خواهد بود.

 محمدحسن دیده ور، عضو اتاق بازرگانی تهران ضمن مخالفت با پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: پیشنهاد دولت در زمینه افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده قطعا موجب اعمال فشار مضاعف به مردم و به ویژه اقشار ضعیف خواهد شد و یک پیشنهاد تورم زا و غیرعقلانی است.

وی ادامه داد: ارزش افزوده را مصرف کننده نهایی پرداخت می کند. در این روش، فروشندگان متحمل هزینه ای نمی شوند، اما مردم به عنوان مصرف کنندگان نهایی باید اجناس را گران تر بخرند.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: هر گونه افزایش مالیات بر ارزش افزوده به فشار بیشتر به اقشار حقوق بگیر و طبقه ی ضعیف منجر می شود. در شرایط فعلی اقتصادی که تورمی است، این اقدام به نفع کشور نیست.

دیده ور در ارتباط با این نظر کارشناسان که افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در شرایط فعلی حتی اثرگذاری بیشتری از افزایش یک درصدی مالیات بر درآمد دارد، تصریح کرد: بنده به طور کلی با افزایش مالیات بر ارزش افزوده مخالف هستم و معتقدم این اقدام نتایج منفی برای جامعه به دنبال دارد.

وی ادامه داد: خط قرمز دولت در اصلاح نظام مالیاتی کشور باید این باشد که به تولیدکنندگان  و اقشار کم درآمد کشور فشار مضاعف وارد نشود. به طور مثال، قبلاً تولیدکنندگان برای پرداخت مالیات سه ماه فرصت داشتند و برای معاملات فصلی پرداختی داشتند. الان با ایجاد سامانه های مالیاتی، پرداخت ها به روز باید انجام شود. معاملاتی که امروز انجام می شود، تا 48 ساعت بعد مالیاتش در قسمت بدهی وارد شده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: روندی که در بالا شرح دادم، به معنای تنگ کردن عرصه بر تولیدکنندگان است. نباید شرایط تسهیلی که قبلاً برای این قشر وجود داشت را از بین ببریم. دولت حتی الامکان باید در راستای تسهیل شرایط مالیاتی برای تولیدکنندگان عمل کند. این واحدهای تولیدی، عناصر مهمی در اقتصاد کشور هستند و نباید اجازه دهیم، لطمه ببینند.

دیده ور گفت: در شرایط تورمی دولت باید به اعمال سیاست هایی بپردازد که شرایط را برای مردم تسهیل کند. در این وضعیت، افزایش مالیات بر ارزش افزوده اقدام درستی نیست و به رکود و تورم دامن می زند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.