عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: کسانی که در چارچوب الگوی مصرف از گاز استفاده می کنند، نگران اضافه بهای پرداختی نباشند. زیرا آن ها از گاز با قیمت پایین و به صورت یارانه ای بهره می برند. متاسفانه برخی از افراد برای مصارف غیرضروری از گاز استفاده می کنند.

خانوارهایی که در چارچوب الگوی مصرف استفاده می کنند از گاز با قیمت پایین بهره می برند

شواهد موجود حاکی از آن است که میزان سرانه ی مصرف گاز در کشور ما نسبت به دیگر کشورها بالاتر است. به طوری که در مقایسه با ترکیه که از لحاظ آب و هوایی شبیه به ماست، مصرف بسیار بالاتری داریم. شاید یکی از دلایلش این است که ما دومین دارنده ی ذخایر گاز طبیعی در جهان هستیم و همین امر باعث شده است مردم تصور کنند می توانند هر چقدر می خواهند این ماده ی ارزشمند را بسوزانند. اما واقعیت این است که با مصرف بهینه ی گاز در کشورمان می توانیم به صادرات مازاد آن بپردازیم که سودآوری بالایی برایمان دارد.

بررسی دقیق ساختار مصرف مشترکین گاز طبیعی در بخش خانگی نشان می‌دهد که عمده مردم مصرفی در چارچوب الگوی مصرف دارند. این در حالی است که اقلیت مطلقی شامل کمتر از 3 درصد از مشترکین مصارف نامتعارف ثبت می کنند. این دسته از مشترکان، میانگین مصرفی 5 برابری نسبت به مشترکین کم مصرف دارند.

توزیع رفاهی مشترکین پرمصرف نیز نشان‌دهنده آن است که عمده پرمصرفین از اقشار مرفه جامعه هستند. این واقعیات باعث شده است برخی اعمال سیاست های قیمتی بر پرمصرف ها را به منظور مدیریت مصرف بخش خانگی مطرح کنند.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفت گو با خبرنگار قدس با اشاره به این موضوع که روش تعرفه گذاری پلکانی مزیت های زیادی برای کشور دارد و یک روش معقول به شمار می رود، تصریح کرد: باید اطلاع رسانی های صحیحی در مورد سیاست گذاری ها داشته باشیم. به طور مثال، در روش تعرفه گذاری پلکانی قرار نیست افزایش قیمت بهای گاز را داشته باشیم.

وی ادامه داد: کسانی که در چارچوب الگوی مصرف از گاز استفاده می کنند، نگران اضافه بهای پرداختی نباشند. زیرا آن ها از گاز با قیمت پایین و به صورت یارانه ای بهره می برند. متاسفانه برخی از افراد برای مصارف غیرضروری از گاز استفاده می کنند. مثلاً، ویلاهایشان را حتی زمانی که خالی است با گاز گرم می کنند. برای گرم کردن استخرها از گاز استفاده می شود. این طور مصارف، مشمول گاز یارانه ای نمی شود و باید هزینه ی واقعی گاز پرداخت شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد:  انرژی ارزش زیادی دارد و یک سرمایه ی بین نسلی به شمار می رود. نباید هر طور که می خواهیم از حامل های انرژی استفاده کنیم. استحصال و استخراج گاز روند پرهزینه و سختی است. انتقال گاز از محل برداشت به خانه های مشترکان نیز هزینه بر است. با توجه به تمامی این واقعیات، باید استفاده ی درست از انرژی داشته باشیم و از هدررفت آن جلوگیری کنیم. برای مصارف غیرضروری و لاکچری پرمصرف ها باید هزینه ی واقعی گاز پرداخت شود و مصارف عادی مردم که درون الگوی بهینه مصرف است، به قیمت یارانه ای گاز را دریافت کنند.

میرتاج الدینی گفت: از آنجائیکه ما کشوری دارای منابع انرژی هستیم، گاز با قیمت یارانه ای و مناسب به دست مردم می رسد و کسانی که مصرف شان داخل الگو باشد، آن را با قیمت یارانه ای در اختیار می گیرند.

وی ادامه داد: تعرفه گذاری پلکانی باعث می شود که عدالت اجتماعی بهتر در کشور اجرا شود و هدفمندی یارانه ها را داشته باشیم. در این روش، اقشار ضعیف و متوسط که اغلب در چارچوب الگو از گاز استفاده می کنند، با قیمت مناسبی گاز را در اختیار می گیرند. اما برای مصارف غیرضروری باید هزینه ی واقعی گاز پرداخت شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: ناترازی گاز مشکلات جدی برایمان ایجاد کرده است. واقعیت این است که تولید گاز در کشور ما کم نیست اما همه ی این گاز را مصرف می کنیم و هدررفت بالایی داریم. متاسفانه متوجه ارزش و اهمیت گاز نیستیم و بی مهابا از آن استفاده می کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: مصرف بی رویه ی گاز به ناترازی بنزین منجر می شود که نتیجه اش قطع گاز صنایع و بیکار شدن عده ی بسیاری از مردم، ضرر اقتصادی کشور و مسائل اینچنینی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.