وقتی وارد این فضای قدسی می‌شویم، همه چیز روح و تصویری معنوی دارد؛ فضایی ملکوتی که علاوه بر زیارت، خیلی وقت‌ها ما آدم‌ها برای آرامش و تسکین حال خود به آن پناه می‌بریم. در چنین فضایی ضروری است هر زائری رعایت ادب و شأنیت بارگاه منور رضوی راداشته باشد تا حرمت این فضای معنوی حفظ شود.

حفظ حرمت با تشرف عفیفانه

وقتی وارد این فضای قدسی می‌شویم، همه چیز روح و تصویری معنوی دارد؛ از گنبد و گلدسته گرفته تا طرح و نقش دیوار. فضایی ملکوتی که علاوه بر زیارت، خیلی وقت‌ها ما آدم‌ها برای آرامش و تسکین حال خود به آن پناه می‌بریم. در چنین فضایی که صاحبی رئوف دارد، ضروری است هر زائری رعایت ادب و شأنیت بارگاه منور رضوی را داشته باشد تا حرمت این فضای معنوی حفظ شود؛ داشتن چادر و رعایت حجاب و پوشش مناسب، اقدامی در همین راستاست. ستاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر حرم مطهر رضوی در یک سال اخیر اقداماتی را برای بروز رفتار پسندیده زائران در این زمینه اجرایی کرده که در ادامه به گوشه‌ای از آن اشاره می‌شود.

قدم‌هایی برای تحقق حجاب فاطمی

مسئولان و کارشناسان امر به معروف و نهی از منکر حرم مطهر رضوی برای رعایت بیشتر ادب حضور و حجاب مناسب شأن خانه امام، در چند حوزه برنامه‌ریزی داشته‌اند.

 بهره‌مندی از توان خادمان دغدغه‌مند در قالب «خدمت حجاب فاطمی»، توانمندسازی سایر خادمان گرانقدر در «تذکرلسانی» و هم‌افزایی مشورتی و اجرایی با گروه‌ها و تشکل‌های مردمی ازجمله اقدامات این عزیزان است.

همچنین با تشکیل دبیرخانه امر به معروف و نهی از منکر در حرم مطهر رضوی و ایجاد پست سازمانی در این موضوع از بیش از یک سال پیش، این موضوع در صدر دغدغه‌های آستان قدس رضوی قرار گرفته و در جلسات و پیگیری‌های مستمر برنامه‌ها در حال اقدام و تحقق است.

حجت‌الاسلام بی‌نیاز، مسئول دبیرخانه امر به معروف حرم مطهررضوی با اشاره به مهم‌ترین طرح عفاف و حجاب در بارگاه منور رضوی می‌گوید: طرح آینه رضوی که گفت‌وگوی چهره به چهره با رویکرد اقناعی درباره حجاب است از دو سال پیش در حال اجرا در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی است که تقویت و ارتقای کمّی در دستورکار بوده و از متقاضیان این خدمت دعوت می‌شود برای حضور در این عرصه به دبیرخانه واقع در صحن پیامبر اعظم(ص) جنب باب‌الجواد(ع) اتاق ۲۰۴ مراجعه کنند.

تحویل چادر به زائران و اهدای اقلام اصلاح پوشش در بیش از ۱۰ اتاق امانت در ورودی‌های حرم مطهر، تذکر لسانی توسط خادمان تخصصی «حجاب فاطمی» و تذکرلسانی عمومی توسط همه خدام حرم مطهر موضوعی است که سال گذشته در آیین‌نامه‌ای مصوب و به مجموعه‌های مختلف حرم مطهر ضوی ابلاغ شده و بحمدالله در مسیر ارتقای کیفیت قدم برمی‌داریم.

نخستین گام زندگی مشترک زیر سایه آقا

یکی از فضاهایی که پیش از این، نیاز به آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی زیست عفیفانه داشت، رواق عقد بود. مجموعه ستاد امر به معروف حرم مطهر رضوی برای مدیریت بهتر این امر ایده‌هایی را اجرایی کرده تا شأنیت بارگاه رضوی حفظ شود. مسئول دبیرخانه در این خصوص توضیح می‌دهد: ما در رواق عقد، حضور عروس‌و دامادهای گرامی و خانواده‌های آن‌ها را داریم و پیش از هر تذکری خود این عزیزان باید حرمت حرم مطهر را حفظ کرده و از حضور با ظاهر و پوشش نامناسب در مراسم عقد خودداری کنند؛ رعایت این موضوع علاوه بر حفظ ادب در محضر امام، رعایت حق‌الناس سایر زائرانی است که صرفاً برای زیارت مشرف شده‌اند. البته ما به واسطه شرایط روز، سعی کرده‌ایم‌ امر به معروف را در این فضاها اجرا کنیم تا موضوع حفظ ادب حضور فراموش نشود. به همین دلیل در ساماندهی اولیه، درگاه ثبت‌نام مجازی برای رزرو زمان عقد، تقویت و ضوابطی تعیین شده که افراد وضعیت حجاب را بپذیرند و پس از پذیرش شوند که البته این موضوع در حال ارتقاست. همچنین با نصب بنر و آگاه‌سازی ویژه زائران در فضای رواق شیخ طوسی حرم مطهر رضوی، این امر در حال پیگیری است.

استقبال از ایده‌های مردمی

جدیدترین ‌طرحی که از سوی دبیرخانه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر حرم مطهر رضوی در زمینه حجاب دنبال می‌شود، طرح «مردم و حجاب» است. طبق این طرح از مردم دعوت شده ایده‌های خود را در خصوص فرهنگ‌سازی «تذکر لسانی عمومی در حرم مطهر توسط زائر و مجاور» پیشنهاد دهند تا ان‌شاءالله به مرور زمان حرم مطهر را آن‌گونه که شایسته است روز به روز بهشتی‌تر ببینیم.

حجت‌الاسلام بی‌نیاز در پایان درباره پیش رفتن طرح‌های مورد اشاره می‌گوید: علاوه بر این، چندین طرح کوچک و بزرگ دیگر اجرایی شده تا زائران عزیز در فضای حرم مطهر رضوی، به ادب حضور ظاهری و باطنی به ویژه داشتن چادر و حجاب اسلامی توجه کنند.

بسترسازی برای یک انتخاب دائمی

حفظ شأنیت خانه امام هشتم و پیگیری یک مسیر مستمر در این حوزه به‌خصوص «بحث حجاب» موضوعی است که همواره مورد تأکید تولیت معظم و مدیریت عالی حرم مطهر بوده است و حتی طبق نظر تولیت معظم «باید به سمتی برویم که زائران بعد از زیارت، چادر را انتخاب کنند». حجت‌الاسلام بی‌نیاز می‌گوید: زیارت و حضور در حرم امام رضا(ع) آدابی دارد که از جمله حداقل‌های آن رعایت پوشش مناسب و داشتن چادر است و این توقع بحق تمام زائران است و باید توسط همه رعایت شود؛ اما این تمام هدف ما نیست و ما سعی داریم حسب فرمایش تولیت معظم به سمتی برویم که بانوانی که در این مکان مقدس حاضر می‌شوند، با نگاهی مثبت و اندیشه‌ای متفاوت نسبت به چادر اینجا را ترک و آن را به عنوان یک پوشش دائمی انتخاب کنند. در همین راستا با برگزاری فراخوان ایده «حیا و حجاب» از تمام ظرفیت‌ها و پیشنهادهایی که امکان تحقق در حرم مطهر رضوی را داشته باشد، استقبال می‌کنیم.

فرهنگ‌سازی حجاب برای مادران فردا

حجت‌الاسلام بی‌نیاز در ادامه درباره برگزاری جشن‌های تکلیف ویژه دختران و طراحی بسته ویژه محتوایی با رویکرد زیست عفیفانه گفت: «مطابق آمارهای موجود، سالانه ۴۰هزار جشن تکلیف ویژه دختران توسط معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر برگزار می‌شود. برای استفاده از ظرفیت این مراسم بسته‌های محتوایی تولید شده که به صورت غیرمستقیم آموزش‌هایی در حوزه حرمت و جایگان زن و زیست عفیفانه را ارائه می‌دهد که می‌تواند ذهنیت آینده‌سازان فردای کشور را مهیای پذیرش حجاب و حیا کند».

ستاد اجرایی امر به ‌معروف و نهی ‌از ‌منکر حرم مطهر رضوی اقدامات مختلفی را برای حفظ و ارتقای ادب حضور در بارگاه منور رضوی اجرایی کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.