یک کارشناس اقتصادی گفت: اصلاحات پیشنهادی در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با تغییر تمرکز از وصول مالیات از مشاغل مردم به کل درآمد آنها، به دنبال جلوگیری از انحراف قابل توجهی است که در سیستم فعلی مالیاتی وجود دارد.

جلوگیری از انحراف مالیاتی با تغییر تمرکز از وصول مالیات از مشاغل مردم به کل درآمد آنها

سپهر مهرابی کارشناس اقتصادی پیرامون ضعف در قوانین مالیاتی کشور و اصلاح این رویکرد در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم به خبرنگار قدس گفت: یکی از مشکلات بزرگ در زمینه نظام مالیاتی کشور، تمرکز قوانین مالیاتی بر نوع شغل به جای مجموع درآمد اکتسابی افراد است؛ متاسفانه این نقص بزرگ موجب شده است که مالیات از تولید، حقوق‌بگیران و کار گرفته شود و بسیاری از افراد با درآمدهای کلان به انواع و اقسام روش‌ها از پرداخت مالیات حقه و واقعی خود فرار کنند. از همین رو نیز دولت به سمت اصلاح قوانین مالیاتی با ارسال لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم رفته است.

وی ادامه داد: اصلاحات پیشنهادی در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با تغییر تمرکز از وصول مالیات از مشاغل مردم به کل درآمد آنها، به دنبال جلوگیری از انحراف قابل توجهی است که در سیستم فعلی مالیاتی وجود دارد. این رویکرد تضمین می کند که افراد بر اساس کل درآمدشان، صرف نظر از منبع یا نوع شغل، مالیات می گیرند. با گسترش پایه مالیاتی و شامل همه جریان‌های درآمدی، از جمله جریان‌های حاصل از سرمایه، نظام مالیاتی جامع‌تر و عادلانه‌تر می‌شود.

تشویق کار آفرینی با انتقال بار مالیاتی از نیروی کار به سرمایه

این کارشناس اقتصادی در رابطه با تقویت و تشویق کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم اظهار کرد: یکی از اهداف اولیه اصلاحات پیشنهادی ارتقای تولید و ایجاد انگیزه در رشد اقتصادی است. لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با انتقال بار مالیاتی از نیروی کار به سرمایه، سرمایه گذاری و کارآفرینی را تشویق می کند. این رویکرد محیطی مساعد را برای مشاغل ایجاد می کند که می تواند منجر به افزایش بهره وری، ایجاد شغل و توسعه کلی اقتصادی شود. مالیات بر سرمایه به جای تکیه بر مالیات بر نیروی کار به بازگشایی پتانسیل بخش های مختلف اقتصادی کمک می کند و از رشد بلندمدت کشور حمایت می کند.

وی ادامه داد: همچنین در سیستم فعلی، افرادی که به کار و شغل خود متکی هستند، بار مالیاتی را متحمل می شوند. این فشار مالی نامتناسبی بر حقوق بگیران وارد می کند و می تواند مانع از توانایی آنها برای پس انداز، سرمایه گذاری یا بهبود استاندارد زندگی آنها شود. اصلاحات پیشنهادی با تغییر تمرکز بر درآمد کل و مالیات بر سرمایه، بار مزدبگیران را کاهش می‌دهد و توزیع عادلانه‌تر بار مالیاتی را در جامعه ترویج می‌کند. این رویکرد تصدیق می کند که درآمد حاصل از منابع مختلف، صرف نظر از ماهیت شغل، باید مشمول مالیات شود.

افزایش انصاف با پایه مالیاتی گسترده تر ایجاد شده در سیستم مالیاتی

مهرابی در رابطه با ترویج عدالت مالیاتی با اخذ مالیات از مجموع درآمد اظهار کرد: تغییر به مالیات بر درآمد کل به جای تکیه صرف بر مالیات مبتنی بر کار، عدالت مالیاتی را ارتقا می دهد. این تضمین می کند که افراد با درآمد بالاتر، صرف نظر از منبع، سهم منصفانه خود را از طریق مالیات به جامعه کمک کنند.

وی گفت: این به کاهش نابرابری درآمد و ترویج توزیع عادلانه تر منابع کمک می کند. اصلاحات پیشنهادی با وضع مالیات بر سرمایه و سایر منابع درآمد، خلأهای موجود در سیستم مالیاتی را که امکان فرار و اجتناب مالیاتی را فراهم می کند، برطرف می کند. پایه مالیاتی گسترده تر ایجاد شده توسط اصلاحات، شفافیت و انصاف را در سیستم مالیاتی افزایش می دهد.

فرصتی  برای تحول قوانین حوزه مالیاتی و ارتقای عدالت مالیاتی در ایران

وی گفت: لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم فرصتی مهم برای تحول قوانین حوزه مالیاتی و ارتقای عدالت مالیاتی در ایران است. تغییر تمرکز از مالیات بر مبنای کار به مالیات بر درآمد کل، عدالت سیستم را افزایش می‌دهد، بار مالیاتی بر دوش تولیدکنندگان و حقوق بگیران جامعه را کاهش می‌دهد و رشد اقتصادی را تقویت می‌کند.

به گفته وی، اصلاحات پیشنهادی در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با وضع مالیات بر مجموع درآمد در کنار اعطای معافیت بزرگ به خانوار دارای فرزند و همچنین هدفمند کردن معافیت ها به سمت توسعه زنجیره ارزش و توسعه بیشتر صادرات کشور و در جهت ترغیب سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصاد منجر به تقویت تولید کشور و در مقابل افزایش ریسک فعالیت‌های غیرمولد خواهد شد. اجرای این تغییرات نه تنها توان تولید کشور را تقویت می کند بلکه به جامعه ای عادلانه تر و پایدارتر کمک می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.