رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: دهه ۹۰ بهره وری ما منفی ۶ دهم بوده است و در سه سال گذشته روند رو به رشد شده است.

بهره وری در سه سال گذشته روند رو به رشدی داشته است

میثم لطیفی گفت: ما اگر بخواهیم‌در کشور رشد داشته باشیم رشد در گرو سرمایه انسانی و افزایش بهره وری است در این رشد نقش دانشگاه بسیار حایز اهمیت است و ما به بهره وری در دانشگاه و بهره وری از دانشگاه نیاز داریم.

وی با اشاره به سند نظام نامه ارتقای بهره وری گفت: این سند دومین سند ملی بهره وری است که تدوین شده و بهره وری تابعی از کارایی و اثر بخشی است.

وی ادامه داد: اگر در دانشگاه ما دانش آموختگان بالاترین نمره را کسب کنند و میزان استنادات به مقالات دانشمندان ما هر سال بیشتر شود جنس همه این ها از کار ایی است وقتی اثر بخشی معنی می یابد که آموزش متناسب با نیاز جامعه باشد و مشکل و مساله ای را حل کند. بهره وری علم به نافع بودن آن است.

لطیفی ادامه داد: در دانشگاه انتظار می رود علاوه بر کار علمی یک سنجه ای وجود داشته باشد تا مشخص شود که آیا ما را به اهدافمان نزدیک کرده است یا خیر.

وی با بیان اینکه خروجی ما از دانشگاه چیست؟ افزود: اگر به مجموعه بیانات مقام‌معظم رهبری و امام راحل توجه کنیم مشاهده می‌کنیم که انتظار از دانشگاه دانشگاهی مطالبه گر، سیاسی، بیدار، نقش آفرین، پرورش دهنده است که این ها خیلی شاخص اقتصادی نیستند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: آنچه در فضای فنی و مهندسی روی می دهد راحت تر قابل اندازه گیری است ما نیازمند شاخص سازی دراین حوزه ها هستیم.

وی با اشاره به گزارشی از بهره وری افزود: براساس گزارش بهره وری طی سه سال گذشته بهره وری رو به رشد است‌ این در حالی است که دهه ۹۰ بهره وری ما منفی ۶ دهم بوده است و در سه سال گذشته روند رو به رشد شده است.

لطیفی افزود: براساس گزارش منتشر شده بهره وری، نکته قابل توجه این است که با افزایش سابقه کارکنان و با افزایش مدرک تحصیلی بهره وری آنان کاهش یافته است که این جای بررسی دارد.

وی همچنین به امضای تفاهم‌نامه معین بهره وری ۵ دانشگاه با ۵ دستگاه اجرایی به صورت نمادین اشاره کرد و افزود: این ایده خوبی است که توسط وزارت علوم پیگیری شده و در هر استان یک دانشگاه متولی افزایش بهره وری می شود.

وی همچنین افزود: دولت آمادگی دارد هر ایده نو و خلاق که منجر به افزایش بهره وری شود را حمایت کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.