یک کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش ورود مشاغل به بخش زیرزمینی اقتصاد با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده گفت: زمانی که مالیات ها بیش از حد سنگین می شود، برخی از افراد و مشاغل ممکن است برای اجتناب از پرداخت مالیات به طور کلی به فعالیت در بخش غیررسمی متوسل شوند.

افزایش ورود مشاغل به بخش زیرزمینی اقتصاد با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده

ارسلان محمدی در زمینه تاثیرات و اثرات منفی افزایش مالیات بر ارزش افزوده به عنوان راحت ترین راه افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: تصمیم افزایش مالیات بر ارزش افزوده به ده درصد نگرانی هایی را در مورد تأثیر آن بر اقتصاد و مردم ایجاد کرده است. در حالی که ممکن است راه آسانی برای افزایش درآمدهای مالیاتی باشد، مهم است که پیامدهای منفی بالقوه ای که با چنین حرکتی همراه است را در نظر بگیریم.

وی در رابطه مضرات و فشار تورمی به اقتصاد با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، فشار تورمی است که به مردم وارد می‌شود. افزایش مالیات بر ارزش افزوده منجر به افزایش قیمت کالاها و خدمات خواهد شد، زیرا مشاغل بار مالیاتی اضافی را به مصرف کنندگان منتقل می کنند. این موضوع همچنین می تواند قدرت خرید افراد را کاهش دهد و بر آنها فشار مالی وارد کند. علاوه بر این، اقتصاد در نتیجه این افزایش مالیات دچار رکود خواهد شد. هنگامی که مردم به دلیل مالیات های بالاتر درآمد قابل تصرف کمتری دارند، هزینه های خود را کاهش می دهند که می تواند بر تجارت و رشد کلی اقتصادی تأثیر منفی بگذارد. این کاهش تقاضا می تواند یک اثر آبشاری داشته باشد و منجر به از دست دادن شغل و کاهش سرعت تولید شود.

وی ادامه داد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده به طور نامتناسبی بر گروه‌های درآمد پایین‌تر تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که درصد بیشتری از درآمد آنها به سمت مصرف می رود، با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده شاهد کاهش تقاضا و افزایش مالیات مصرف پرداختی توسط مردم خواهیم بود که مصارف مردم عادی نسبت به درآمدشان بسیار بالاتر است و به این ترتیب این مالیات اقشار با درآمد پایین را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد این امر نابرابری درآمد را تشدید خواهد و بار مالی سنگین‌تری را بر دوش کسانی که حداقل توان مالی آن را دارند، وارد کند.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با افزایش ورود مشاغل به بخش زیرزمینی اقتصاد با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده گفت: یکی دیگر از پیامدهای این افزایش مالیات، گسترش بالقوه اقتصاد زیرزمینی است. زمانی که مالیات ها بیش از حد سنگین می شود، برخی از افراد و مشاغل ممکن است برای اجتناب از پرداخت مالیات به طور کلی به فعالیت در بخش غیررسمی متوسل شوند. این نه تنها درآمدهای مالیاتی را برای دولت کاهش می دهد، بلکه زمینه بازی نابرابر را برای مشاغلی که در اقتصاد رسمی فعالیت می کنند ایجاد می کند.

وی گفت: در حالی که افزایش مالیات بر ارزش افزوده ممکن است راهی ساده برای ایجاد درآمد بیشتر به نظر برسد، مهم است که پیامدهای گسترده تری را که می تواند بر اقتصاد و مردم داشته باشد، در نظر بگیریم. فشار تورمی، رکود اقتصادی، تاثیر نامتناسب بر گروه های کم درآمد و گسترش اقتصاد زیرزمینی، همه عواملی هستند که خروجی افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده و نتیجه این تصمیم تورم زا سازمان برنامه و بودجه هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.