عضو اتاق بازرگانی ایران: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به کاهش قدرت خرید مردم می انجامد. این امر به معنای کاهش تقاضاست که تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می دهد. این کار که مستقیم و غیرمستقیم بر این اقشار تأثیر منفی می گذارد، قابل قبول نیست و نباید اجرایی شود.

کاهش قدرت خرید مردم و تضعیف تولید نتیجه افزایش مالیات بر ارزش افزوده

افزایش مالیات بر ارزش افزوده اثرات سوئی بر اقتصاد و معیشت مردم دارد؛ با این وجود و با مخالفت افزایش مالیات بر ارزش افزوده در برنامه هفتم توسعه، اما در بودجه 1403، با پیشنهاد دولت، مجلس رای به افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده داد که اثرات زیانبار این تصمیم در سال آتی مشخص خواهد شد.

در همین رابطه نظرات رضا حاجی آقامیری، عضو اتاق بازرگانی ایران را در خصوص افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده و اثری که بر وضعیت اقتصادی کشور خواهد داشت، جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

آقامیری در خصوص پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: در شرایط فعلی تورمی این اقدام به صلاح نیست و عواقب خوبی برای کشور نخواهد داشت.

وی ادامه داد: مطرح کردن چنین پیشنهادی در وضعیت رکودی تورمی فعلی بسیار عجیب است. در این شرایط دولت باید به فکر راهکارهایی برای کنترل تورم باشد و به مردم کمک کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: اقتصاد یک کل به هم پیوسته است و هر تغییری بر کل سیستم اثر می گذارد. افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده قطعاً باعث بالا رفتن قیمت ها به طور کلی می شود و تورم را تشدید می کند.

آقامیری گفت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده اگرچه یک درصد است، اما اثر آن بر اقشار ضعیف جامعه که درآمد بالایی ندارند، بیش تر از این خواهد بود. به این ترتیب، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به فقیرتر شدن اقشار ضعیف می انجامد و نباید اعمال شود.

وی ادامه داد: بهتر است دولت به بخش غیرشفاف اقتصاد کشور برای مالیات گیری متمرکز شود و از این طریق درآمدهایش را افزایش دهد. کسانی که فرار مالیاتی دارند، باید مدنظر قرار بگیرند.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به کاهش قدرت خرید مردم می انجامد. این امر به معنای کاهش تقاضاست که تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می دهد.

آقامیری گفت: دولت باید سیاست هایی را در راستای حمایت از اقشار ضعیف جامعه و تولیدکنندگان به اجرا بگذارد. افزایش مالیات بر ارزش افزوده که مستقیم و غیرمستقیم بر این اقشار تأثیر منفی می گذارد، قابل قبول نیست و نباید اجرایی شود.

وی ادامه داد: هر سیاستی که دولت می خواهد به اجرا بگذارد، باید این موضوع را مدنظر داشته باشد که این اقدام به افزایش تورم منجر می شود یا خیر. هر اقدامی که تشدید تورم را در پی دارد، نباید اجرا شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: دولت ها معمولاً در شرایط رکود و تورم سیاست های انبساطی به اجرا می گذارند. افزایش مالیات یک سیاست انقباضی است که مناسبتی با شرایط تورمی ندارد.

وی در خصوص این موضوع که دولت اعلام کرده است با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده قیمت کالاهای اساسی افزایش نخواهد یافت، تصریح کرد: این امر امکان پذیر نیست. اقتصاد تمام اجزایش به هم پیوسته است و هر سیاستی بر همه چیز تأثیر می گذارد.

آقامیری تأکید کرد: چنانچه افزایش مالیات بر ارزش افزوده را داشته باشیم، قطعاً تورم تشدید می شود و تولیدکنندگان و اقشار ضعیف جامعه تحت فشار بیشتری قرار می گیرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.