رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: سال آینده از بعد داخلی و بین المللی سال حساس و ویژه ای برای کشور در حوزه تولید و مصرف (مردم) است.

فرصت صادرات به شانگهای را دریابیم

محمدرضا سبزعلیپور در گفتگو با قدس افزود: رئیس جمهور به تازگی نوید داده که در سال جاری گرانی زیادی بر مردم تحمیل نکرده ایم و بخشی از آن را برای سال آینده گذاشته ایم! این اظهارات، زیبا نبود به ویژه که مردم نسبت به کاهش تورم و به بهبود اوضاع اقتصادی امیدوار هستند و بر این اساس سال آینده همچنان شاهد تحمیل تورم بر معیشت مردم خواهیم بود و از اردیبشهت به بعد جهش ارزی هم خواهیم داشت و پرش فنر ارز، اجتناب ناپذیر خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: منابع ارزی کشور یا از محل فروش سنتی نفت و یا صادرات غیرنفتی تامین می شود. در شرایط تحریم، امکان فروش نفت محدود است و در حوزه غیرنفتی هم به دلیل سختی نقل و انتقال بانکی نمی توانیم به صورت اصولی و سیستماتیک، صادرات داشته باشیم. وقتی عرضه ارز کم باشد، تقاضا بالا می رود و افزایش قیمت، ناگزیر است و انتظارات تورمی را هم نمی توان از نظر دور نگه داشت.

سبزعلیپور گفت: هر چند کشور تحت تحریم است اما دولت می تواند مانع از پرش فنر نرخ ارز شود و کشور توانایی تدوام صادرات را دارد مشروط به اینکه فعالان بخش خصوصی را به میدان بیاوریم. برخی از این افراد به تنهایی یک دولت هستند و دولت باید به آنها پر و بال بدهد. فعالان بخش خصوصی ما علاوه بر اینکه قادر به حل مشکلات کشور هستند بلکه می توانند به دولت هم کمک کنند و با دور زدن تحریمها صادرات را ادامه دهند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران خاطر نشان ساخت: متاسفانه در حوزه صادرات غیرنفتی، وزارتخانه ها به قدری مانع تراشی می کنند که  صادرکننده عطای کار را به لقایش می بخشد. صادرکننده و فعال اقتصادی، دنبال پول نیست بلکه خواهان احترام است و اگر در وزارتخانه ها اندکی احترام ببیند فعالیتش را با جدیت ادامه می دهد اما متاسفانه فعالان اقتصادی در مواردی حتی بی احترامی می بینند.

وی افزود: با چنین رفتارهایی برای صادرکنندگان دافعه ایجاد می کنیم و به همین دلیل ورود ارز به کشور محدود می شود در حالی که باید دست آنهایی که اقتصاد کشور خدمت و منابع ارزی را تامین می کنند، ببوسیم.

این اقتصاددان تاکید کرد: دولت نمی تواند تاجر و تولیدکننده باشد اما علیرغم تاکیدهای مکرر رهبری در این سالها مبنی بر حمایت و تقویت تولید، در این حوزه فقط به شعار بسنده شده است.

وی ادامه داد: ما امروز عضو شانگهای رسمی هستیم و این منطقه ۴ میلیارد نفر جمعیت و ظرفیتها و امکانات زیادی دارد. کشورهای عضو این سازمان از جمله هند، چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و... آمریکا و تحریمها را قبول ندارند و ما باید از چنین ظرفیتی به درستی استفاده کنیم اما بر اساس آمار رسمی در سال جاری، گردش مالی ایران با اعضای شانگهای ۳۸ میلیارد دلار بوده که از این رقم فقط ۱۸ میلیارد دلار، صادرات ایران بوده است اما دنیا ۴ هزار میلیارد دلار به شانگهای صادرات داشته است و این بدان معنی است که ما حتی نیم درصد دنیا هم نتوانسته ایم به شانگهای صادرات داشته باشیم.

سبزعلیپور گفت: برای بهره گیری حداکثری از این بازار باید بانک ایجاد کنیم و پیشنهادهای موثر به این سازمان داشته باشیم. البته ما قبلا یک بانک ایجاد کردیم اما تاثیری در بهبود وضعیت صادراتی ایران نداشت و همچنان در حال از دست دادن فرصتها هستیم و به فکر رفع موانع نیستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.