سفیر آفریقای جنوبی در هلند از تمامی کشورهای جهان خواست علیه رژیم صهیونیستی شهادت دهند تا این رژیم بابت جنایت کشتار جمعی در غزه مجازات شود.

آفریقای جنوبی خواستار ائتلاف جهانی علیه رژیم صهیونیستی شد

به گزارش قدس آنلاین، «ووسی ماندونسلا» سفیر آفریقای جنوبی در هلند در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی ترکیه از تمامی کشورهای جهان خواست در پرونده‌ای که کشورش به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده، علیه این رژیم شهادت دهند تا رژیم صهیونیستی به جرم کشتار جمعی مجازات شود.

او در ابتدای این مصاحبه به شرح انگیزه‌های کشورش برای طرح این شکایت علیه رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: «ما به عنوان کشوری که به شکل مستقیم از سرکوب و ساختار آپارتاید رنج کشیدیم، برای ما بسیار اهمیت داشت که در جلوگیری از رنج کشیدن دیگران از ساختاری مشابه مشارکت داشته باشیم».

نماینده آفریقای جنوبی اظهار کرد: «معتقدیم اقداماتی که اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین مرتکب می‌شود، بدترین نمونه‌ای است که ما در سایه رژیم آپارتاید تجربه کردیم، بر این اساس آفریقای جنوبی طرح چنین شکایت حقوقی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری را وظیفه‌ای بر دوش خود در مقابل مردم خود و جامعه بین‌الملل جهت تضمین محاکمه اسرائیل بابت اقداماتش دانست».

او افزود: «آفریقای جنوبی شکایت خود را در حالی به دادگاه ارائه کرد که شواهد و مدارک کافی برای اثبات اینکه اسرائیل مرتکب کشتار جمعی شده، در اختیار دارد».

این نماینده آفریقای جنوبی در ادامه نیز به رفتارهای سرباران رژیم صهیونیستی در مناطق فلسطینی، گزارش‌ها و روایات ساکنان این مناطق و نیز اظهارات مسوولان ارشد سیاسی و نظامی آن که با هدف نابود کردن ملت فلسطین همخوانی دارد، پرداخت.

این دیپلمات آفریقای جنوبی درباره انتظارات کشورش از نتایج این شکایت و گام‌های بعدی آن گفت: «انتظار داریم در پایان این روند، دادگاه اعلام کند که اشغال مستمر اراضی فلسطینی توسط اسرائیل غیرقانونی است و باید متوقف شود».

او افزود: «پس از آن پرونده به مجمع عمومی سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد تا این نهاد چگونگی اجرای لغو آپارتاید در اراضی فلسطینی با استناد به حکم‌های دادگاه را بررسی کند».

این مسوول آفریقای جنوبی در ادامه مصاحبه‌اش با آناتولی از کشورهای عضو «توافقنامه ممانعت از کشتار جمعی» خواست تا در جلسات استماع دیوان بین‌المللی دادگستری حضور یافته و نظرات خود را همراه با شواهد و مدارکی که در اختیار دارند، ارائه کنند تا برای دادگاه روشن شود که اسرائیل مرتکب جنایت کشتار جمعی شده است، در صورتی که دادگاه به این نتیجه برسد، انتظار داریم اسرائیل به شکل مناسب مجازات شود.

این دیپلمات آفریقای جنوبی در جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در تاریخ ۲۰ فوریه جاری سخنرانی کرد که به شدت مورد توجه قرار گرفت، او گفت «تقریبا ۳۰ هزار فلسطینی طی چهار ماه کشته شدند و این تنها یک آمار صرف نیست بلکه خون ملت فلسطین و تکه‌پاره‌های اجساد آن‌هاست؛ چه زمانی چندین دهه فرار اسرائیل از مجازات پایان خواهد یافت؟ در طول ۱۴۰ روز گذشته جهانیان با هراس حملات مستمر به غزه را دنبال می‌کنند، وحشی‌گری و خشونت عملیات نظامی اخیر اسرائیل علیه غزه و نقض قوانین بین‌المللی از جمله حکم‌های دیوان بین‌المللی دادگستری روشن‌ترین نشانه از این است که اسرائیل خود را به اقداماتی که علیه فلسطینی‌ها انجام می‌دهد، مقید نمی‌داند».

جلسات استماع در دیوان بین‌المللی دادگستری ۱۹ فوریه جاری (دوشنبه گذشته) آغاز شد و تا ۲۶ فوریه جاری (پس فردا دوشنبه) با حضور نمایندگان ۵۲ کشور برای بیان نظرات و مواضع خود درباره  اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی ادامه دارد.

از جمله این کشورها می‌توان به ایران، عربستان، الجزایر، مصر، امارات، اردن و ترکیه و نیز آمریکا، انگلیس، کانادا، روسیه و چین اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.