نمایندگان جدید و منتخب مردم پاکستان در شانزدهمین دوره مجلس ملی (پارلمان ملی) امروز در اسلام‌آباد فعالیت پنج ساله خود را آغاز و سوگند خدمت یاد کردند.

شانزدهمین دوره مجلس پاکستان آغاز بکار کرد
به گزارش قدس آنلاین، بیش از ۳۳۰ نماینده منتخب مردم در مجلس ملی کشور سوگند خدمت یاد کردند تا فعالیت پنج ساله خود را براساس قانون اساسی آغاز کنند. روزهای گذشته مجالس ایالتی در پنجاب، سِند، خیبرپختونخوا و بلوچستان نیز با حضور نمایندگان منتخب جدید فعالیت رسمی خود را آغاز کردند.

مراسم سوگند نمایندگان جدید مجلس پاکستان به ریاست راجا پرویز اشرف رییس مجلس سابق برگزار شد. تا روزهای آینده دولت جدید پاکستان نیز تعیین خواهد شد و این سومین انتقال مسالمت آمیز قدرت از یک دولت دمکراتیک به دولت منتخب در پاکستان در طول ۷۶ سال از تاریخ این کشور همسایه به شمار می‌رود.

در ادامه نشست علنی امروز مجلس پاکستان قرار است رییس و نایب رییس جدید این مجلس نیز توسط نمایندگان انتخاب شوند. متعاقب انتخاب رییس جدید مجلس، وی سوگند یاد خواهد کرد و در مرحله بعدی نمایندگان مجلس رییس فراکسیون حزب حاکم و جناح مخالف در مجلس را انتخاب می کنند.

براساس گزارش رسانه های پاکستان، شهباز شریف رئیس حزب مسلم لیگ نواز به عنوان نامزد مشترک احزاب متحد (مسلم لیگ نواز، حزب‌ مردم و جنبش متحده قومی) برای تصدی منصب نخست وزیری به صحن علی مجلس معرفی شده و نمایندگان همسو به وی رای خواهند داد.

این درحالی است که حزب عمران خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان که نمایندگان آن زیر چتر حزب شورای اتحاد سُنی در مجلس حضور دارند، عمر ایوب خان دبیرکل حزب جنبش عدالت (PTI) را به عنوان نامزد خود برای نخست وزیری معرفی کرده است.

قرار است نشست بعدی مجلس پاکستان برای انتخاب نخست وزیر جدید روز دوشنبه (۴ مارس) برگزار شود. مجموع کرسی‌های مجلس ملی پاکستان ۳۳۶ می‌باشد که از این میان تکلیف ۲۶۶ کرسی با رای مستقیم مردم مشخص می‌شود و ۷۰ کرسی دیگر با عناوین کرسی‌های ویژه بانوان و اقلیت‌ها به صورت سهمیه‌ای به احزاب موجود در مجلس داده می‌شود.

هفته گذشته پس رایزنی های مختلف در خصوص ساختار دولت ائتلافی و تقسیم قدرت در پاکستان، سرانجام سران دو حزب سنتی مسلم لیگ نواز و حزب مردم بر سر نامزدی شهباز شریف به عنوان نخست وزیر و آصف علی زرداری برای مسند رییس جمهوری به توافق رسیدند.

رهبران مسلم لیگ نواز و حزب مردم اعلام کردند که آنان برای تشکیل دولت آینده پاکستان از اکثریت کرسی‌های مجلس ملی برخوردار هستند و هیچ مانع قانونی و حقوقی پیش روی آنان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی پاکستان، پس از ارائه کرسی‌های مختص بانوان و اقلیت‌ها در مجلس ملی توسط کمیسیون انتخابات به هر یک از احزابی که به پارلمان راه یافته‌اند اکنون بیشترین کرسی‌ها به حزب مسلم لیگ نواز با ۱۰۴ کرسی تعلق دارد. پس از آن نامزدهای وابسته به حزب عمران خان نخست وزیر سابق این کشور ۹۹ کرسی، حزب مردم ۶۸ کرسی و جنبش متحده قومی نیز ۲۲ کرسی را کسب کرده‌اند. حزب مجلس وحدت مسلمین وابسته به شیعیان پاکستان نیز توانست کرسی مجلس ملی از منطقه «پاراچنار» را بدست آورد.

نوزدهم بهمن امسال دوازدهمین دوره انتخابات عمومی پاکستان برای تعیین سرنوشت دولت آینده برگزار شد. شمارش آرای انتخابات چندین روز به طول انجامید و این وضعیت صدای رهبران حزبی پاکستان را درآورد و بنا بر پیش بینی ناظران سیاسی، همین امر گمانه‌زنی‌ها درخصوص بروز تخلفات در انتخابات را نیز افزایش داد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.