یک کارشناس انرژی: در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ جایگاه CNG در کشور وجود دارد که طبق برآوردها از نصف ظرفیت آن ها استفاده می شود و این موضوع سبب ثابت ماندن و یا حتی کاهش سیر صعودی ذکر شده، شد. یک متر مکعب گاز CNG می تواند در صرفه جویی یک لیتر بنزین اثر گذار باشد.

با استفاده خودروهای داخلی از هر مترمکعب گاز  CNG مصرف بنزین یک لیتر کاهش خواهد یافت

یک کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار قدس گفت: سرانه ی مصرف خودروهای خارجی بسیار کمتر از متوسط مصرف سوخت خودروهای داخلی است، به دلیل قیمت بسیار بالای خودروهای خارجی ، مردم مجبور به خرید و استفاده از خودروهای داخلی می شوند و در واقع قدرت انتخاب برای خرید خودروهای باکیفیت را ندارند. متاسفانه خودروهای داخلی با پلتفرم های بسیار قدیمی و به اصطلاح عقب مانده تولید می شوند.

یک کارشناس انرژی در خصوص مسئله ی ناترازی بنزین بیان کرد: ناترازی بنزین در اصل نشئت گرفته از ناترازی مدیریتی است، ناترازی مدیریتی سبب ایجاد مشکلات عدیده ای  در حوزه ی انرژی شده درواقع مشکلات تنها به بخش سوخت های مورد استفاده در کشور مربوط نمی شود بلکه در زمینه ی برق نیز مسئله ی ناترازی را داریم. از آن جایی که تعریف درستی از استراتژی انرژی در کشور نبوده طبعا به نتیجه ی مطلوب نرسیدیم.

مصرف بالای خودروهای داخلی  که با پلتفرم های عقب مانده تولید می شوند

فرزین سواد کوهی در ادامه تصریح کرد: تا حدود دو سال پیش، میزان تولید بنزین بسیار بیشتر از مصرف داخلی بود. درواقع حدود ۱۰۵ میلیون لیتر تولید بنزین داشتیم که بخش قابل توجهی از آن سوخت های یورو و به اصطلاح سازگار با محیط زیست بود، شرایط به گونه ای بود که کشور امکان صادرات بنزین را پیدا کرد و در وضعیت تحریمی ارز آوری صورت گرفت. متاسفانه بعد از آن، مدیریت لازم و مطلوب اعمال نشد و پالایشگاه های کشور به دلایل گوناگون نتوانستن به تولید ادامه دهند و تولید آن ها به طور متوسط به ۸۷ میلیون لیتر در روز رسیده بود.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از عوامل موثر بر مصرف بالای بنزین، موضوع خودرو در کشور است. عدم توجه کافی به مقوله ی از دور خارج کردن خودروهای فرسوده و همچنین افزایش تولید خودروهای داخلی و اضافه شدن آن ها به  ناوگان حمل و نقل کشوری سبب افزایش مصرف بنزین شده است.

این کارشناس در ادامه افزود: سرانه  مصرف خودروهای خارجی بسیار کمتر از متوسط مصرف سوخت خودروهای داخلی است، به دلیل قیمت بسیار بالای خودروهای خارجی ، مردم مجبور به خرید و استفاده از خودروهای داخلی می شوند و در واقع قدرت انتخاب برای خرید خودروهای باکیفیت را ندارند. متاسفانه خودروهای داخلی با پلتفرم های بسیار قدیمی و به اصطلاح عقب مانده تولید می شوند.

وجود یک نقشه  راه برای حوزه ی انرژی  و افزایش تعاملات با دنیا الزامی است

سواد کوعی در ادامه بیان کرد: بحث خودروهای هیبریدی و دوگانه سوز آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته، در دهه ۸۰ سیر صعودی ای در دوگانه سوز کردن خودروها داشتیم و این  موضوع می توانست اتفاقی فرخنده برای حوزه ی انرژی باشد. در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ جایگاه CNG در کشور وجود دارد که طبق برآوردها از نصف ظرفیت آن ها استفاده می شود و این موضوع سبب ثابت ماندن و یا حتی کاهش سیر صعودی ذکر شده، شد. یک متر مکعب گاز CNG می تواند در صرفه جویی یک لیتر بنزین اثر گذار باشد.

وی در ادامه گفت: واردات خودروهای برقی، هیبریدی و خارجی با مشکلات عدیده ای روبه رو بود، وجود انحصار در صنعت خودروسازی شرایط را بحرانی تر کرد. درواقع گره کور ناترازی هر روز فشرده تر شد. وجود یک نقشه ی راه برای حوزه ی انرژی الزامیست، باید تعاملات ایران با کشورهای صاحب تکنولوژی افزایش یابد.

این کارشناس بیان کرد: اخیرا تلاش هایی به منظور احداث مکان هایی برای شارژ خودروهای برقی شده اما متاسفانه به دلیل واردات پایین این خودروها این موضوع خیلی مورد استقبال قرار نگرفت درواقع تعداد خودروهای برقی نسبت به تعداد خودروهای بنزین سوز بسیار قلیل است. از طرفی  قیمت خودروهای وارداتی بالاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.