رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار با بیان اینکه جاده میامی - سبزوار تهدیدی جدی برای گونه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی است، از مرک سه یوز طی سال گذشته امسال خبر داد.

تصادفات جاده‌ای جان سه یوزپلنگ آسیایی را در جاده های سبزوار گرفت

به گزارش قدس خراسان، محمدرضا بسملی بیان کرد: با توجه به اینکه یوزپلنگ آسیایی گونه‌ای است که به شدت در خطر انقراض است حفاظت و نگهداری از این گونه بسیار اهمیت دارد.

وی افزود:‌ به یقین می‌توان گفت مهمترین دالانی که یوزپلنگ در آن قابل مشاهده است حد فاصل میاندشت تا توران است، از این رو حفظ این زیستگاه و جلوگیری از تلفات این گونه در منطقه بسیار مهم است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: یکی از مهم‌ترین خطراتی که متوجه زیست این گونه جانوری در منطقه است وجود جاده شاهراه ارتباطی سبزوار به میامی و شاهرود است از این رو رعایت سرعت مطمئن خودروها، به ویژه در ایام عید نوروز، به دلیل افزایش رفت و آمد در این مسیر اهمیت بسیاری دارد.

بسلمی با اشاره به اینکه تنها در سال گذشته و امسال سه قلاده از شمار معدود یوز باقی مانده در این مسیر جاده ای بر اثر تصادف تلف شده اند، افزود: ضروری است رانندگان برای نجات یوزپلنگ آسیایی از خطر انقراض آهسته تر برانند.

وی تصریح کرد: خراسان رضوی یکی از زیستگاه‌های مهم گربه‌سانان ایران است، به گونه ای که تمامی گربه‌سانان کشور در خراسان رضوی زیست می‌کنند و زیست بیشتر گربه‌سانان شامل پلنگ ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، گربه شنی، کاراکال، گربه وحشی و گربه پالاس در سبزوار و شهرستان های همجوار آن در غرب استان گزارش شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.