فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: متخلفان در سال جاری بیش از ۳۳ میلیارد و ۶۶۲ میلیون ریال به محیط زیست استان خسارت وارد کردند که بیش از ۱۲ میلیارد و ۵۸۹ میلیون ریال از آن وصول شد.

خسارت ۳۳ میلیاردی به محیط زیست خراسان‌شمالی

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد موسوی اظهار کرد: امسال ۳۱۸ مورد تخلف زیست محیطی از ۳۸۹ نفر متخلف در استان رسیدگی شد و در این مدت ۷۶ فقره پرونده مختومه، ۱۱ فقره پرونده منجر به برائت و ۳۰۸ فقره پرونده در دست رسیدگی است.

وی اظهار کرد: همچنین ۶ فقره پرونده تخلف در فضای مجازی شناسایی و مورد رسیدگی قرار گرفت.

موسوی خاطرنشان کرد: در این مدت صید غیرمجاز آبزیان هشت فقره، شکار غیرمجاز پرندگان ۶۵ فقره، شکار غیرمجاز پستانداران ۶۱ مورد و زنده گیری پرندگان ۲۶ مورد شناسایی شد.

وی گفت: پنج مورد نگهداری، خرید و فروش وحوش شناسایی و با آن برخورد و از شروع به شکار ۲۴ مورد نیز جلوگیری شد.

افزایش کشف سلاح و ادوات غیرمجاز

وی بیان کرد: امسال ۳۷ قبضه سلاح غیر مجاز، یک قبضه سلاح جنگی، ۴۹ قبضه سلاح مجاز و یکهزار و ۶۴ مورد ادوات و وسایل شکار از متخلفان کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: پارسال ۱۹ قبضه سلاح غیرمجاز، ۵۹ قبضه سلاح مجاز و بیش از ۴۰۰ مورد ادوات و وسایل شکار از متخلفان کشف شد.

وی گفت: صدور ۱۷۲ اخطار زیست محیطی به واحدهای آلاینده، آموزش در مدارس به میزان ۲ هزار و ۳۵۳ نفر ساعت را از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری است.

موسوی خاطرنشان کرد: سال گذشته متخلفان ۱۹ میلیارد و ۱۹۹ میلیون ریال به محیط زیست استان خسارت وارد کردند.

۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود کشور در خراسان شمالی زیست دارند و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ و یوزپلنگ است، مجموعا با گستره حدود ۲۰۰ هزار هکتار مدیریت می کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.