مدیر عامل مجمع خیرین کشور گفت: سن خیّری در ایران رو به افزایش است و برای رفع این مشکل باید در مدارس و مراکز آموزش عالی نسبت به فعالیت های خیرخواهانه در جامعه فرهنگ سازی کنیم تا خیرین بیشتری از نسل جدید وارد این حوزه شوند.

افزایش سن خیّری در کشور/ دولت از خیرین حمایت نمی کند

محسن ولیئی که معاونت مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور را هم عهده دار است در گفت و گو با قدس آنلاین با بیان این مطلب افزود: اگرچه ظرفیت استفاده از خیرین در حوزه فضاهای نوپدید مثل فناوری های نوین، هوش مصنوعی و.. . زیاد است؛ اما هنوز چندان شاهد ورود تشکل ها و خیّرین به این  بخش ها نیستیم. این درحالی است که حوزه فناوری های نوین از اهمیت خاصی برخوردار است و ضرورت دارد تا خیریه ها و تشکل های مردم نهاد در این حوزه بیشتر فعال شوند.

افزایش سن خیّری در کشور/ دولت از خیرین حمایت نمی کند
محسن ولیئی، دیر عامل مجمع خیرین کشور

وی سپس به روند فعالیت های خیرخواهانه در کشور اشاره کرد و افزود: گزارش های آماری و همچنین خیریه هایی که بویژه پس از شیوع  پاندومی کرونا در کشور ایجاد شده اند، از روند افزایشی فعالیت های خیرخواهانه و ورود بیشتر افراد داوطلب به این حوزه حکایت دارند. ضمن این که نتایج  پایشی که از سوی موسسه «خیر ماندگار» در بهمن سال گذشته در کشور انجام شده است، موضوع یاد شده را اثبات می کند.

همچنین دستگاه های حمایتی از رشد قابل توجه پرداخت صدقات و زکات  توسط مردم طی سال های اخیر خبر می دهند که این موضوع  به خوبی نشان می دهد مردم ما اگر چه درگیر مشکلات اقتصادی هستند اما از انجام امور خیر غافل نمی شوند. 

ولیئی، سپس به میزان کمک های خیرین از نظر مالی در سال جاری  پرداخت و گفت:  رقم دقیق و متقنی از میزان کمک های خیرین نمی توان ارائه داد اما در مجموع  بین ۲۰۰ تا ۳۰۰  همت برآورد می شود که بر اساس دستگاه های حمایتی به نسبت سال قبل افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی را نشان می دهد.

دستگاه های حمایتی از رشد قابل توجه پرداخت صدقات و زکات  توسط مردم طی سال های اخیر خبر می دهند که نشان می دهد مردم ما اگر چه درگیر مشکلات اقتصادی هستند اما از انجام امور خیر غافل نمی شوند.وی با اشاره به کمک مالی ۸ هزار میلیارد تومانی جامعه خیرین مدرسه ساز و همچنین کمک مالی ۳۵۰۰ میلیارد تومانی مجمع خیرین سلامت، افزود:  اینها کمک هایی بوده که اعضای این مراکز به بخش های یاد شده کرده اند و اگر کمک های افرادی را که در این مراکز عضویت ندارند حساب کنیم این ارقام خیلی بیشتر می شوند؛ برای مثال کمک های ریالی در حوزه مدرسه سازی به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

مدیر عامل مجمع خیرین کشور در پاسخ به این که افراد برای انجام  کارهای خیرخواهانه با چه چالش های مواجه هستند، گفت: اصلاً چالش عمده آن ها در بُعد  قوانین است؛ از جمله این که در همه کشورها برای خیرین تخفیف و معافیت های مالیاتی پیش بینی شده و یا وقتی می خواهند پروانه ای دریافت کنند با حداکثر مساعدت و همکاری  روبرو می شوند. این درحالی است که قوانین ما در حمایت از خیرین اصلاً ساختار مناسب و شفافی ندارد؛ یا هنوز قانون مشخصی برای فعالیت موسسات خیریه و تشکل های مردم نهاد در کشور تصویب نشده است در حالی که طرح آن از سال گذشته در مجلس شورای اسلامی وجود دارد.

ولیئی ادامه داد: صرفنظر از وجود قوانین دست و پا گیر در این حوزه، دولت هم آنگونه که لازم است از خیرین حمایت نمی کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.