۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۶
کد خبر: 972970

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران می گوید: داروهایی که در منزل تاریخ مصرفشان می گذرد نباید دور ریخته شوند چراکه برای محیط زیست بسیار خطرآفرین هستند.

دارو؛ زباله خطرناکی که دور ریختنی نیست

محمد منفرد در گفت و گو با قدس آنلاین می افزاید: در خصوص امحای داروهای تاریخ مصرف گذشته به دیگر استان ها فراخوان داده شده و به شهرداری ها نیز اعلام شده است که شرایط مناسبی برای دریافت این گونه داروها فراهم کنند تا مشکل امحای دارو در همه استان های کشور حل شود؛ اما متأسفانه تاکنون استقبال چندانی از این پیشنهاد نشده است.

این داروساز ادامه می دهد: سازمان غذا و دارو در هر استان داروخانه های منتخب برای تحویل داروهای تاریخ مصرف گذشته منازل و مراکز درمانی دارد که در حال حاضر در سراسر کشور دو مرکز یکی در اصفهان و دیگری در قزوین برای امحای داروهای تاریخ مصرف گذشته وجود دارد و داروهای تاریخ مصرف گذشته جمع آوری شده در دیگر استان ها به این دو استان ارسال می شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران تأکید می کند: از آنجا که دارو رابطه مستقیم با سلامتی مردم جامعه دارد هیچ داروخانه ای مجاز نیست داروی بدون برچسب تاریخ تولید و انقضا به مشتری تحویل دهد و چنانچه تاریخ انقضای دارویی نزدیک باشد، داروخانه موظف است به اطلاع مشتری برساند که تا قبل از فرا رسیدن تاریخ مورد نظر حتما مصرف شود. چراکه کوچک ترین اشتباه می تواند به قیمت جان فرد تمام شود یا با ایجاد عوارض ماندگار، سلامتی او را تهدید کند.

از آنجا که دارو رابطه مستقیم با سلامتی مردم جامعه دارد هیچ داروخانه ای مجاز نیست داروی بدون برچسب تاریخ تولید و انقضا به مشتری تحویل دهد منفرد می افزاید: توصیه اکید داروسازان این است که اگر تاریخ انقضای دارویی در منزل بر اثر عوامل مختلفی پاک شده باشد به هیچ عنوان آن را مصرف نکنید مگر اینکه از قبل مطمئن باشید که هنوز تاریخ مصرف دارد.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران می گوید: ورود داروهای تاریخ مصرف گذشته به فاضلاب و آب های زیرزمینی آسیب فراوانی به محیط زیست و سلامت جامعه می زند. بنابراین توصیه می شود برای از بین بردن داروهای تاریخ مصرف گذشته، آن ها را نه در فاضلاب بیندازید و نه آتش بزنید چرا که دود حاصل از سوختن مواد شیمیایی بسیار خطرناک است و قطعاً سلامت مردم جامعه را تهدید خواهد کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.