پس از گمانه‌زنی‌های بسیار بر سر بازگشت ایرج طهماسب به تلویزیون، او با فصل جدید برنامه «مهمونی» با نام «مهمانی» بازگشت پرقدرتی به رسانه مورد علاقه‌اش داشت.

فصل تازه عروسک‌های طهماسب با چه کیفیتی پخش شد؟/ «مهمانی» جذاب ایرج خان

«مهمانی» امسال تلفیقی از عروسک‌های قدیم و جدید برنامه‌های طهماسب بود، ترکیب عروسک‌های قدیمی‌تر «کلاه‌قرمزی» و عروسک‌های جدید «مهمونی» عالی از آب درآمد و «مهمانی» توانست مورد توجه مردم قرار بگیرد. مدیریت، ذائقه شناسی و شناخت نیاز روز مخاطب ، هنر ایرج طهماسب است که همیشه او را در عرصه ساخت مجموعه های عروسکی‌اش به موفقیت رسانده و در «مهمانی» هم به منصه ظهور رسید. 

در «مهمانی» امسال تمرکز اصلی طهماسب روی عروسک‌هایش بود و از مهمان‌ و مهمان‌بازی خبری نبود. بازگشت عروسکهایی مثل فامیل دور شگفتانه 1403 ایرج طهماسب برای مخاطبانش بود که اتفاقا با اقبال روبرو شد. رویارویی عروسکهای قدیمی و جدید، تقابل‌ها و همدلی‌های‌شان باعث خلق موقعیت‌های طنزی دلچسب و تازه شد. مثلا همه شخصیت‌های مهمونی، ایرج طهماسب را یا ایرج صدا می‌زدند یا طهماسب، اما فامیل دور او را «آقای مجری» صدا می‌زد و از اینکه پشه آنقدر با او صمیمی است و ایرج صدایش می‌زند تعجب می‌کرد و عصبانی می‌شد.

تفاوت «مهمانی» و «مهمونی»

ایرج طهماسب پس از اینکه با تلویزیون قطع همکاری کرد و در شبکه نمایش خانگی «مهمونی» را ساخت، شیوه رفتارش را تغییر داد و از قالب یک مجری تلویزیون به دوست و رفیق این عروسک‌ها تبدیل شد؛ فردی که در شیطنت‌های آنها دخیل می‌شد و گهگاه حتی به دعواهایشان دامن می‌زد و همپای‌شان شیطنت می‌کرد. این احتمال وجود داشت که با بازگشت طهماسب به تلویزیون، او مجددا خودش را در قالب مجری محدود کند و روش اجرایش را تغییر دهد اما آقای مجری تغییر چندانی با آنچه مخاطب در «مهمونی» شاهد آن بود، نداشت.

عروسک‌ها هم تغییر چندانی با نوع پلتفرمی‌شان نداشتند. مثلا پیش بینی می‌شد کاراکتر «بچه» در تلویزیون با محدودیت‌هایی مواجه شود اما این اتفاق نیفتاد و «بچه» با همان شکل و شمایل پلتفرمی‌اش در تلویزیون ظاهر شد؛ درست مثل قبل رفتار می‌کرد و مدام از کوره در می‌رفت و بدوبیراه می‌گفت. عروسک‌هایی مثل قیمه و کته هم با همان شکل و شمایل «مهمونی» در «مهمانی» ظاهر شدند، کته کماکان از مرد رویاهایش می‌گفت و از خنده غش می‌کرد.

 از میان شخصیت‌های عروسکی «مهمونی»، کاراکتر آقای همساده بسیار مورد توجه قرار گرفته است حتی در میان کاربرهای فضای مجازی از این کاراکتر با عنوان بهترین کاراکتر طنز تاریخ سینما تلویزیون ایران هم یاد شد. اگرچه بخش اعظم این موفقیت مربوط به هنر صداپیشه آن یعنی محمد بحرانی است که با صداپیشگی عروسک‌های «آقای هم ساده» و «ببعی» هنرش را به رخ همگان کشید.

رفتار ستودنی آقای مجری

فصل جدید اثر طهماسب به مذاق بسیاری از مخاطبان خوش آمد و حتی آن دسته از مخاطبانی که تعطیلات نوروز امسال پای هیچ برنامه تلویزیون ننشستند به خاطر آقای مجری و ادای احترام به هنرمندی که برنامه‌های دلچسبی برای روزهای کودکی و بزرگسالی‌شان ساخته هر شب مقابل تلویزیون می نشستند و مخاطب برنامه نسیم بودند اما آنچه به مذاق مخاطب خوش آمد، رفتار آقای مجری بود که بیش از هر چیزی ستوده شد.

 ایرج طهماسب بی‌توجه به موج‌های زودگذر و فارغ از همه حاشیه‌هایی که سال گذشته در همین ایام برای او به وجود آمد، مستمر، درست و با رعایت اصول، کار حرفه‌ای خودش را دنبال کرد و عقب ننشست و نشان داد در هر حالتی و فارغ از هر چیزی کنار مردم می‌ماند و برای آن‌ها ‌برنامه می‌سازد. رفتار و نوع برخورد همدلانه او در صورت فراگیری، شاید منجر به نتیجه‌ای دلچسب شود که آن بازگشت هنرمندان به تلویزیون است تا مردم به آنچه حق واقعی آن‌ها از یک رسانه ملی است، برسند؛ رسانه‌ای که مهم‌ترین سرمایه‌اش داشتن افراد باتجربه، دغدغه‌مند، با سواد و نخبه است از طرفی اقبال مخاطب به برنامه «مهمانی» باز هم به رسانه ملی یادآوری کرد که شاید بودجه عظیم این سازمان به عنوان سرمایه‌ای مهم برای تولید برنامه شناخته شود اما از آن مهم‌تر حجم نیروهای انسانی فعال در این رسانه، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه این سازمان است، سرمایه‌ای که به دلیل برخوردهای سلیقه‌ای سال‌های اخیر، بعضا از دست رفت که برخی از آن‌ها هنوز هم مورد انتقاد افکار عمومی است.

جای کلاه قرمزی و پسرخاله همچنان خالی

با همه این تفاسیر، «مهمانی» یک نکته منفی هم داشت؛ مساله‌ای که از دید مخاطب دور نماند و منجر به انتقاداتی از طهماسب هم شد و آن عدم حضور کلاه قرمزی و پسر خاله در برنامه‌های طهماسب است که از سال 1401 تبدیل به روال کاری عادی او شده و شائبه اختلافِ ایرج طهماسب و حمید جبلی را بیش از گذشته دامن زده است. اگرچه آقای مجری سعی کرده با خلق عروسک های جدید«پشه»، «بچه»، «کته خانم» و برخی عروسک‌های دیگر جای خالی کلاه قرمزی و پسرخاله را پر کند اما هیچ‌کدام از این عروسک‌ها هرگز نمی‌توانند جای خاطرات به یاد ماندنی بچه‌های ایران (از دهه 60 تا کنون) از کلاه قرمزی و پسرخاله را بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.