وزیر آموزش و پرورش از پیگیری های این وزارتخانه برای پرداخت مطالبات آموزگاران شرکتی، حجمی و قراردادی، بازنشستگان ۱۴۰۲و رتبه‌بندی نو معلمان و اقدامات انجام گرفته برای تقویت هنرستان ها و مناطق محروم خبر داد.

 وزیر وعده داد؛ زمان پرداخت مطالبات آموزگاران شرکتی، حجمی و قراردادی و بازنشستگان ۱۴۰۲

رضامراد صحرایی در آستانه روز معلم در گفت و گو با قدس آنلاین به برخی از پرسش های معلمان پاسخ گفته است:

آقای صحرایی شما به تازگی از تصویب آیین‌نامه تقویت و توسعه مهارت‌های دانش‌آموزان در هیئت دولت، ساخت هزار هنرستان جدید طی ۵ سال آینده و افزودن ۸۰۰ هنرستان از محل تغییر وضعیت مدارس موجود، گفته اید، دلیل این توجه خاص به هنرستان‌ها چیست و چه هدف‌گذاری در این برنامه صورت گرفته است؟

ما در سال جهش تولید با مشارکت مردم قرار داریم که امسال فرصت کم‌نظیری را برای تحقق به این شعار فراهم آورده است تا یک توسعه متوازن در میان رشته‌های آموزشی ما که از چند سال پیش در دستور کار قرار گرفته است، محقق شود.

در دو سال اخیر رشد دانش‌آموزانی که به هنرستان‌ها رفته‌اند قابل‌توجه بوده است؛ به‌نحوی‌که سال جاری تحصیلی بیش از ۳۹ درصد دانش‌آموزان جذب هنرستان‌ها جذب‌شده‌اند و در برخی شهرها ظرفیت نداریم. درحالی‌که درگذشته برخی هنرستان‌ها خالی می‌ماندند. خب، برخی هنرستان‌ها فضاهای بسیار بزرگ و گسترده ای در اختیار دارند و باید تولیدی شوند و به سمت رشته‌ها و حرفه‌هایی بروند که بازار کار و تولید به آن‌ها نیاز دارد.

این موضوع موجب شده که در کتاب های درسی و ایجاد رشته‌های جدید هم فعال شویم و تاکنون ۱۰۰ رشته جدید تأسیس کرده‌ایم؛ مثل رشته‌های مبتنی‌بر سیاست دریا محور که مورد توجه رهبر انقلاب بوده است. هنرستان‌هایی را در کنار کارخانه‌ها در دستور کار قرار داده ایم و امروز رشته‌هایی را داریم که بی‌سابقه‌اند؛ به‌عنوان نمونه می‌توانم به رشته تعمیرات تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، رشته کودکیاری یا بهداشت محیط و رشته‌هایی که با تعامل با سازمان محیط‌زیست یا با راه‌آهن و دیگر صنایع ایجاد کرده‌ایم اشاره‌کنم که برای بازار کار تأمین نیرو کند.

هدف ما این است که سن اشتغال پایین بیاید و دانش آموزان از ۱۸ سالگی بتوانند وارد بازار کار شوند.

هفته پیش در جلسه شورای عالی آموزش‌وپرورش تأکید کردید که سهم دانش آموزان مناطق محروم برای مدارس خاص باید بیشتر شود. برنامه وزارتخانه برای تحقق این هدف چیست؟

ما سال گذشته یک آیین نامه خوب از دولت گرفتیم که اگر دانش‌آموزان مناطق یک تا ۴ در مدارس تیزهوشان قبول شوند، تمام هزینه آن‌ها را تقبل کنیم. این اتفاق بی‌سابقه‌ای بود و در کنار برخی از حمایت‌های دیگر سبب شد تا ۴۵ درصد تعداد دانش آموزان مناطق محروم و دهک‌های یک تا ۴ در مدارس تیزهوشان افزایش پیدا کند.

کنکور را هم با دادن ضریب قطعی به معدل پایه دوازدهم اجرا کردیم که به‌طور محسوسی سهم دانش آموزان مناطق محروم در دانشگاه‌های برتر کشور افزایش پیدا کرد و هفت استان سهمیه‌شان نسبت به سال قبل بالا رفت.

الآن هم سیاست کاهش تنوع مدارس را در دستور کار قرار داده‌ایم و این سیاست منجر به افزایش سهم دانش آموزان ۴ دهک اول در مدارس تیزهوشان و پذیرش دانشگاه‌های برتر شده است.

آقای صحرایی؛ آموزگاران شرکتی، حجمی و قراردادی می گویند با اینکه از مهر تا اسفند کار کردند اما هنوز بیمه و حقوق آن‌ها پرداخت‌نشده است. با اینکه قرار بوده  این مطالبات را پیش از عید به‌ویژه برای قشر آموزگاران پرداخت شود.

ما سال گذشته برای نیروهای خرید خدمات مجوز به‌کارگیری نداشتیم ولی با توجه به  کمبود نیرو ناچار شدیم از این نیروها استفاده کنیم که طبعاً به دلیل نداشتن مجوز در پرداخت حقوق و مزایای آن‌ها تأخیر به وجود آمد.

البته در روزهای پایانی سال گذشته توانستیم ۴ ماه از حقوق و حق‌الزحمه آن‌ها را پرداخت کنیم و تلاش خواهیم کرد تا بقیه مطالبات نیز به‌زودی پرداخت شود، البته توصیه جدی کرده ایم که این معلمان در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند. اگر قانون برنامه هفتم تصویب شود تسهیلاتی نیز برای این نیروهای خرید خدمات در این برنامه دیده‌شده و بر مبنای خدماتشان امتیازهایی را دریافت خواهند کرد که  در قبولی و پذیرش آن‌ها تأثیر خواهد داشت.

ولی ما از مهر ۱۴۰۳ همه تلاش ما این است که دیگر نیروی خرید خدمات نداشته باشیم. یعنی این عزیزان یا در آزمون استخدام و جذب قبول خواهند شد و یا  در فرآیند قرارداد کار معین قرار می‌گیرند، اما با شروطی که سازمان اداری و استخدامی کشور تعیین خواهد کرد.

بازنشستگان ۴۰۲ هم از فراهم نشدن مطالبات قانونی خود اعم از پاداش، رتبه‌بندی و معوقات‌شان گله‌مند بودند و اینکه چندین بار با مسئولان وزارتخانه مطرح کرده‌اند اما این موضوع حل‌نشده است؟

معمولاً در آموزش‌وپرورش و چند دستگاه و وزارتخانه بزرگ مثل وزارت بهداشت، و نیروهای مسلح مطالبات پاداش بازنشستگان در سال بعد پرداخت می‌شود.

خوشبختانه توانستیم کل مطالبات پاداش بازنشستگی ۱۴۰۱ را  پرداخت کردیم که اتفاق بزرگی بود و الآن منتظریم مصوبه مجلس در خصوص بودجه ۱۴۰۳ به دستمان برسد و ان شاالله سازمان برنامه‌وبودجه هم اعتبارات پاداش بازنشستگان ۱۴۰۲ را به ما پرداخت کند.

توجه داشته باشید که پرداخت مطالبات پاداش بازنشستگان در ردیف اعتبارات حقوق وزارت آموزش‌وپرورش نیست و در اختیار سازمان برنامه‌وبودجه قرار دارد.

گویا رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نامه‌ای به شما نوشته و حقوق پایین نو معلمان ورودی ۱۴۰۲ را که فاقد رتبه‌بندی هستند عاملی برای بی‌انگیزه شدن آن‌ها عنوان کرده و گویا پیشنهاد داده‌اند که در راستای اجرای دقیق قانون رتبه‌بندی معلمان و ایجاد نظام عادلانه و مبتنی بر رقابت تعالی جویانه با رفع ایرادات مذکور، فوق‌العاده رتبه‌بندی و فوق‌العاده موضوع تبصره یک ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری برای تمامی نو معلمان اعمال شود. آیا این امکان فراهم است؟

رتبه‌بندی نو معلمان هم در حال انجام است و این پیشنهاد به ما رسیده است و در حال بررسی آن هستیم. مرحله رسیدگی به اعتراض‌ها در رتبه‌بندی‌ها در سال ۱۴۰۲ نیز تا حد قابل قبولی انجام گرفت؛ اما مشکل برخی همکاران باقی‌مانده است که در حال بررسی هستیم تا حل‌وفصل شود. در حال حاضر آماده اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی برای مرحله دوم که مرحله ارتقا است، هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.